• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 19 بهمن 1400
کد مطلب : 153323
+
-

برای من ‌ای مهربان گرما بیاور

استفاده بهینه از وسایل گرمایشی می‌تواند گرمای لذت‌بخشی را مهمان خانه‌هایمان کند

گزارش
برای من ‌ای مهربان گرما بیاور

سرما هنوز در کوچه پسکوچه‌های شهر چرخ می‌زند و انگار قرار نیست دست از سرمان بردارد. زمستان بی‌بار‌و‌برف اما سرد، خشک و استخوان‌سوز باعث شده تا میزان مصرف انرژی در تمام شهرها زیاد شود و خانواده‌ها برای فرار از سرما و مبتلا نشدن به بیماری‌های فصلی و از همه بدتر کرونا و اومیکرون دست به دامان زیاد کردن درجه حرارت پکیج‌ها و بخاری‌ها شوند و سعی کنند با استفاده از شعله‌های بالای بخاری و درجه بالای پکیج، گرما را مهمان خانه‌هایشان کنند.

زنده شدن دوباره کرسی‌ها
بیش از 3دهه از گازکشی منازل مسکونی در اکثر نقاط کشور می‌گذرد، با راه پیدا کردن گاز به خانه‌ها کم‌کم بساط کرسی‌ها و بخاری‌های نفتی برچیده شد و رادیاتورها و بخاری‌های گازی جایگزین این وسایل گرمایشی شدند. حالا اما چند سالی است که دوباره سر‌و‌کله کرسی‌های رنگارنگ و متنوع پیدا شده و پدر و مادرها تصمیم گرفته‌اند تا خاطرات دوران کودکی خود را برای فرزندانشان زنده کنند، این‌بار اما بخاری‌های برقی کوچک و اتوماتیک جایگزین منقل‌های مملو از خاکستر و زغال شده‌اند. کرسی‌ها در کنار رادیاتورها گرمابخش خانه شده‌اند و البته که در کنار مصرف برق، شاهد مصرف گاز هم هستیم.

گرمابخش بی‌دردسر
از موتورخانه‌هایی که در سال‌های قبل وظیفه گرم کردن خانه‌ها را داشتند و هزینه نگهداری و صدای زیادی داشتند، ‌حالا تعداد کمی باقی مانده و موتورخانه‌ها جایشان را به پکیج‌های کم‌جایی داده‌اند که در آشپزخانه‌ها نصب شده‌اند و بی‌سر‌و‌صدا سعی می‌کنند به دور از تولید آلودگی‌های زیست‌محیطی فضای گرمی را برای اهالی خانه فراهم کنند. برای اینکه بتوان از پکیج‌ها بهترین استفاده را برد باید دقت کرد که تعداد رادیاتورهای نصب شده در خانه با حجم پکیج متناسب باشد تا این گرمازای کم‌صدا بتواند به راحتی فضای مورد‌نیاز خانه را گرم نگه دارد.

هیزم‌های گازی
تب مجهزکردن خانه‌ها به شومینه چند سالی است که فروکش کرده، شومینه‌هایی که فقط جنبه تزئینی داشتند و با هیزم‌های گازی قرار بود جایگزین دیگر منابع گرمایشی شوند، اما بعد از مدت کوتاهی نشان دادند که تنها یک وسیله تزئینی هستند و در کنارشان حتما باید بخاری‌های گازی قرار داشت تا بتواند فضای داخل خانه را گرم کند اما همین بودن شومینه در خانه انگار دلگرمی برای ساکنان آن خانه بود تا وقتی از سرمای استخوان‌سوز خیابان به خانه پناه می‌برند، کمی کنار شومینه دراز بکشند و درحالی‌که انگشتان پای خود را به شعله‌های گازی آن نزدیک می‌کنند در رنگ آبی شعله‌ها به جست‌وجوی آرزوهایشان باشند شاید به همین زودی‌ها برآورده شود.

بخاری‌ها و رادیاتورهای برقی
بخاری‌های برقی یکی از وسایل گرمایشی هستند که اگر چه گزینه خوبی برای گرم کردن خانه هستند اما مصرف برق بالایی دارند و محدوده کمی را هم گرم می‌کنند به همین دلیل بهترین محل برای استفاده از این بخاری‌ها در اتاق‌های کوچک است و نمی‌توانند گزینه خوبی برای گرم کردن خانه باشند. ضمن اینکه استفاده از این وسایل باعث می‌شود تا میزان برق مصرفی خانه نیز تصاعدی بالا برود و هزینه زیادی را به خانوارها تحمیل کند.

گاز؛ این نعمت بی‌بدیل 
بخاری‌های گازی هنوز هم یکی از بهترین گزینه‌ها برای گرمایش خانه‌ها خصوصا در مناطق سردسیر هستند؛ ‌بخاری‌هایی که گرمای زیادی تولید می‌کنند و همزمان می‌توانند نقش گرم نگه‌داشتن غذا و خشک کردن لباس‌ها را هم بر عهده بگیرند. هزینه خرید این بخاری‌ها هم به نسبت خرید رادیاتور و نصب شومینه و... کمتر و به‌صرفه‌تر است اما مهم‌ترین عیب آن مصرف بالای گاز است.

مکث
یک نکته از این معنی
 برای اینکه در ایام سرد سال دچار کمبود انرژی نشویم و بتوانیم از منابع انرژی که در دسترسمان قرار گرفته بهترین استفاده را بکنیم رعایت چند نکته ساده ضروری است؛ نکاتی که هم باعث می‌شوند هزینه‌های خانوار کاهش پیداکند و هم از اتلاف گرمای تولید شده می‌کاهند.
 یکی از مهم‌ترین کارها برای خانه‌هایی که از پکیج برای گرمایش استفاده می‌کنند این است که پکیج هر سال و قبل از سرد شدن هوا سرویس شود تا عیب و ایرادات آن برطرف شود. در کنار سرویس پکیج، سرویس و هوا‌گیری و شست‌وشوی داخل رادیاتورها موضوع دیگری است که باید به آن توجه شود. هواگرفتن رادیاتورها باعث می‌شود که میزان گرما‌زایی‌شان کمتر شده و اتلاف انرژی بیشتر شود.
 دو جداره کردن پنجره‌های قدیمی یکی از راهکارهایی است که می‌تواند جلوی اتلاف انرژی را بگیرد؛ چرا که این پنجره‌ها حداکثر مقاومت را در برابر عبور گرما دارند و می‌توانند انرژی گرمایی بیشتری را در خانه حفظ کنند ضمن اینکه از سر و صدای بیرون به داخل خانه نیز جلوگیری می‌کنند اما اگر بودجه کافی برای دوجداره کردن پنجره‌ها ندارید می‌توانید از درزگیرهای چسبی ساده‌ای که در بازار موجود است استفاده کنید و درزهای در و پنجره‌ها را به خوبی بپوشانید تا جلوی ورود هوای سرد به خانه را بگیرید. هنگام درزگیری در و پنجره‌ها دریچه‌های کولر را هم فراموش نکنید. دریچه‌های کولر یکی از منافذی هستند که باعث خروج هوای گرم از خانه می‌شوند؛ این کار را می‌توانید با یک تکه مقوای ضخیم یا پلاستیک انجام دهید در عین حال روی پشت بام نیز می‌توانید کولر را با استفاده از پلاستیک کاملا بپوشانید تا مانع از نفوذ هوای سرد به داخل اتاق‌ها شوید.
 پرده‌های خانه همیشه هم وسایل تزئینی نیستند. در این روزهای سرد بهتر است پرده‌ها را کاملا باز کنید تا روی پنجره‌ها را بپوشاند و مانعی برای انتقال هوای سرد از شیشه‌ها به اتاق‌ها باشد.
 جا‌به‌جا کردن مبل‌هایی که جلوی رادیاتورها هستند و باز گذاشتن جلوی رادیاتورها هم راهکار خوبی برای جریان پیدا کردن هوای گرم در داخل خانه است. هر مانعی که در جلوی رادیاتورها باشد باعث می‌شود تا هوای گرم نتواند به درستی جریان پیدا کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید