• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 17 بهمن 1400
کد مطلب : 153110
+
-

تا پایان امسال

50درصد مصرف برق هوشمند می‌شود

وزارت نیرو نصب 1.5میلیون کنتور هوشمند برق را آغاز کرده است، طرحی که شامل مشترکان بخش‌های صنعتی، کشاورزی، ادارات و مراکز تجاری بزرگ می‌شود. به‌گفته هادی مدقق، مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فناوری‌های نوین توانیر، هدف از نصب این کنتورها قابل رویت شدن میزان مصرف مشترکان است. او اعلام کرد: مراکزی که به کنتور هوشمند مجهز شدند، ۵۰درصد از مصرف برق کشور را به‌خود اختصاص داده‌اند.
او افزود: نصب کنتورهای هوشمند به‌معنای اعمال خاموشی در واحدهای پرمصرف مانند بخش‌های صنعتی نیست بلکه ایجاد شرایط رویت میزان مصرف برق مشترکان بزرگ، امکان توزیع مناسب برق را به‌نحوی فراهم می‌کند که احتمال اعمال محدودیت را به حداقل خواهد رساند. او تأکید کرد: شرکت توانیر امسال برای ۳۰۰هزار مشترک خانگی پرمصرف نیز کنتور هوشمند نصب کرده است. همچنین تا پایان امسال، یک‌میلیون‌ و‌۵۰۰هزار کنتور نصب خواهد شد و طبق هدفگذاری‌های انجام شده، پیش از آغاز تابستان سال آینده، ۵میلیون کنتور هوشمند دیگر نصب می‌شود.
مدقق با اشاره به توقف خط تولید کنتورهای قدیمی از سال1384 اعلام کرد: از سال۱۳۸۴ تاکنون ۲۰میلیون کنتور دیجیتال نصب شده است. او توضیح داد: برخی مشترکان به اشتباه این کنتورهای دیجیتال را هوشمند می‌دانند، اما در حقیقت نسل سوم کنتورها، در دنیا به‌عنوان کنتورهای هوشمند شناخته می‌شوند. از امکانات کنتورهای هوشمند می‌توان به دریافت و تبادل اطلاعات از طریق مودم برای رصد و ارائه گزارش لحظه‌ای به مشترکان اشاره کرد. به‌گفته او، اکنون شرکت‌های تولیدکننده نسل سوم کنتور از حمایت‌های فنی و فضای کسب‌وکار توسط توانیر بهره‌مند شده‌اند و خط دانش فنی و نرم‌افزاری آن کاملا بومی‌سازی‌ شده است. کنتورهای هوشمند برای افزایش کیفیت برق‌رسانی طراحی شده است که با کنترل و بررسی ولتاژ شبکه از بسیاری از صدمات به وسایل برقی جلوگیری خواهد کرد.

هزینه نصب هر کنتور
مدقق با بیان اینکه نصب کنتورهای هوشمند همراه با مودم ساخت داخل، برای مشترکان تک‌فاز خانگی و تجاری ۷۵۰هزار تومان هزینه دارد که براساس بودجه۱۴۰۰، مشترکان می‌توانند هزینه این کنتورها را در اقساط ۲۴ماهه بپردازند، گفت: برای مدیریت مصرف در ادارات دولتی مقرر شده میزان مصرف این سازمان‌ها پس از پایان زمان اداری به ۱۰درصد میزان مصرف آنها محدود شود. او تأکید کرد: تا پایان امسال تمام مشترکان باقیمانده در صنعت، کشاورزی، ادارات و بخش‌های بزرگ تجاری به کنتور هوشمند مجهز می‌شوند، با توجه به سهم مصرف آنها می‌توان 50درصد مصرف برق شبکه برق را مدیریت کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید