• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 17 بهمن 1400
کد مطلب : 153109
+
-

قیمت نفت ایران در قله 7ساله

 قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در بازارهای جهانی به 89دلار رسید که بالاترین قیمت در طول 7سال گذشته به شمار می‌آید. دیروز بهای هر بشکه نفت در جهان با ثبت هفتمین هفته متوالی افزایش، به 93دلار رسید. تحلیلگران دلیل صعود قیمت طلای سیاه را سردشدن هوا در برخی کشورهای جهان ازجمله آمریکا، تشدید تنش و بحران سیاسی بین تولیدکنندگان بزرگ ازجمله تنش روسیه با غرب بر سر بحران اوکراین و همچنین افزایش تقاضا ناشی از کاهش محدودیت‌های پساکرونایی ارزیابی می‌کنند.
افزایش تنش سیاسی بین قدرت‌های جهانی این شائبه را مطرح کرده که احتمالا اختلال در عرصه انرژی تشدید خواهد شد. به همین دلیل خریداران نفت اقدام به خرید بیشتر کرده‌اند. اعضای اوپک پلاس روز چهارشنبه هفته گذشته توافق کرده بودند به‌طور تدریجی 400هزار بشکه بر عرضه خود بیفزایند. 
جواد اوجی، وزیر نفت ایران هم به تازگی اعلام کرده بازار جهانی نیازمند افزایش عرضه نفت ایران است، ما نیز آمادگی داریم در سریع‌ترین زمان ممکن، مقدار عرضه خود به بازارهای جهانی را افزایش دهیم.
کارشناسان می‌گویند: هرگونه توافق هسته‌ای با ایران به‌احتمال زیاد اوپک پلاس را مجبور خواهد کرد سهمیه‌های تولید خود را دوباره مورد بازبینی قرار دهد تا مانند سال‌های گذشته فضا برای صادرات بشکه‌های نفت ایران باز شود. همزمان خبرها حکایت از آن دارد که در ماه جاری، گمرک چین نخستین واردات نفت خام ایران را در یک سال گذشته با وجود تحریم‌های مداوم گزارش داده و ۴میلیون بشکه نفت خام ایران را در مخازن نفتی خود تخلیه کرده است. از سوی دیگر همایون فلکشاهی، تحلیلگر مؤسسه کپلر با بیان اینکه احتمالا خرید چین از نفت ایران به یک میلیون بشکه در روز برسد، گفت: هند و ژاپن از تمایل خود برای خرید نفت ایران خبر دادند.

این خبر را به اشتراک بگذارید