• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 17 بهمن 1400
کد مطلب : 153070
+
-

وجود گره‌هایی در توسعه همکاری‌ با همسایگان

عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون امنیت‌ملی مجلس با اشاره به مذاکرات و تصمیم‌های خوبی که در حوزه همکاری‌های بین‌المللی با کشورهای همسایه و منطقه گرفته شده‌، گفت: وزارت امور خارجه گام‌های مؤثری برداشته‌است، اما برای عملیاتی کردن تصمیم‌ها باید تلاش بسیار شود.
یعقوب رضازاده در گفت‌وگو با خانه ملت افزود: پس از نشست سران اکو و دیدار رئیس‌جمهوری کشورمان با مقام‌های دیگر کشورها و سفرهایی که در این دولت انجام شده‌، مانند سفر رئیس‌جمهور به روسیه، مذاکرات خوبی بین کشورها درباره همکاری‌های بین‌المللی انجام گرفته است.
وی تصریح کرد: در کنار رویکرد ارتباط تجاری با کشورهای اروپایی، نگاه ویژه‌ای به توسعه اقتصادی با کشورهای روسیه، چین و حاشیه خزر و همسایگان انجام شده‌است.
رضازاده ادامه داد: دولت و وزارت امورخارجه اقدام‌های خوبی با انجام تفاهم‌ها و مذاکرات انجام داده‌اند، اما دولت و وزارت امورخارجه برای عملیاتی کردن تصمیم‌ها باید تلاش بسیار کنند؛ زیرا ما در صادرات مازاد تولیدات خود به کشورهای همسایه هنوز مشکلاتی داریم و گره‌های بسیاری وجود دارد.
وی همچنین افزود: مذاکرات بسیاری با عراق، افغانستان، ازبکستان، پاکستان، ترکمنستان و قزاقستان و ترکیه انجام گرفته که هنوز عملیاتی نشده‌است. به‌نظر می‌رسد روند عملیاتی شدن توسعه تجاری و اقتصادی با همسایگان باید سرعت بیشتری پیدا کند. عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس همچنین اضافه‌ کرد: وزیر امورخارجه، معاون دیپلماسی اقتصادی و سفرای ایران در کشورهای همسایه گزارش‌های خوبی در مورد تصمیم‌هایی که گرفته شده به کمیسیون امنیت ملی ارائه دادند. وزارت خارجه و سایر مسئولان و دستگاه‌های مرتبط باید نسبت به عملیاتی کردن این تصمیم‌ها و تفاهم‌ها اقدام کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید