• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 17 بهمن 1400
کد مطلب : 153058
+
-

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد

حمله به برنج گران ایرانی با عرضه برنج معطر خارجی

بازار
حمله به برنج گران ایرانی با عرضه برنج معطر خارجی

علی ابراهیمی - روزنامه‌نگار

رکوردشکنی قیمت برنج ایرانی و افزایش نرخ برنج خارجی در بازار مصرف موجب شد، ستاد تنظیم بازار، پس از چند ماه تأخیر و تعلل، به عرضه نامحدود برنج هندی و تایلندی در بازار مصرف رأی دهد.
به گزارش همشهری، با وجود سیر نزولی قیمت دلار، نرخ خرده فروشی انواع برنج خارجی در بازار مصرف همچنان در حال افزایش است به‌نحوی که قیمت برنج هندی و پاکستانی به مرز 33تا 35هزار تومان رسیده است. پیش از این نرخ برخی انواع برنج مرغوب ایرانی از 95هزار تومان عبور کرده بود.

افزایش 5هزار تومانی قیمت مصوب برنج هندی و پاکستانی
برخی منابع مطلع به همشهری گفته‌اند؛ از پنجشنبه هفته گذشته، شرکت بازرگانی دولتی قیمت‌ برنج هندی و پاکستانی را 5هزار تومان افزایش داده و خواستار واریز مابه‌التفاوت 5هزار تومانی برای خریداران عمده قبلی این نوع برنج شده است. برخی بنکداران در گفت‌وگو با همشهری از تأثیر منفی این اقدام بر افزایش بیشتر قیمت خرده فروشی برنج خارجی خبر داده و اعلام کردند، تاکنون برنج هندی در بندر 17هزار تومان قیمت می‌خورد، بنکداران هر کیلوگرم برنج دولتی هندی را به نرخ22هزار تومان دریافت می‌کردند که با احتساب 3درصد سود و هزینه حمل، قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم برنج هندی دولتی به 22هزار و 850تومان و نرخ مصرف‌کننده آن به 24هزار تومان می‌رسید. همچنین قیمت عمده فروشی هر کیلوگرم برنج پاکستانی، با توجه به نرخ 19هزار تومانی آن در بندر و با لحاظ سود 3درصدی بنکداری و هزینه حمل، 24هزار و 900تومان و نرخ خرده فروشی آن 26هزار تومان است. به‌گفته فعالان صنفی، با نرخ مصوب جدید، قیمت انواع برنج خارجی در بازار آزاد نیز افزایش می‌یابد. اکنون قیمت عمده فروشی برنج هندی خاطره در بازار تجاری(آزاد) 29هزار و 500تومان است.  قیمت هر کیلوگرم برنج پاکستانی در بازار مصرف به 33هزار تومان می‌رسد. همچنین قیمت تجاری(آزاد) برنج پاکستانی در بندر 27هزار و 700تومان است که، قیمت عمده فروشی آن به 28هزار و 500تومان و قیمت خرده فروشی این نوع برنج در بازار 32تا 34هزار تومان است.

اصلاح قیمت مصوب برنج دولتی 
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در گفت‌وگوی اختصاصی باهمشهری، ضمن تأیید افزایش قیمت مصوب برنج هندی و پاکستانی به میزان 5هزار تومان، براساس مصوبه هفته گذشته ستاد تنظیم بازار، گفت: سودجویی در فروش برنج دولتی در بازار موجب از بین رفتن انگیزه بخش خصوصی برای واردات برنج شده بود. یزدان سیف، افزود: متأسفانه توزیع برنج دولتی هندی 18هزار 500تومانی و برنج پاکستانی 20هزار و 500تومانی تأثیر‌گذاری خود را در بازار مصرف از دست داده بود. برخی افراد با تعویض کیسه‌های برنج شرکت بازرگانی دولتی، این برنج را با قیمت تجاری(آزاد) برنج هندی در بازار عرضه می‌کردند. 
او با بیان اینکه حتی توزیع اینترنتی برنج دولتی از طریق سامانه بازرگام نیز مانع این سودجویی نشد، افزود: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، از هفته گذشته قیمت عمده فروشی دولتی برای هر کیلوگرم برنج هندی از 18هزار و 500به 24هزار تومان و نرخ مصوب برنج پاکستانی از 20هزار و 500به 25هزار تومان افزایش یافت. سیف افزود: با اصلاح قیمت مصوب برنج هندی وپاکستانی، توزیع 200هزار تن برنج دولتی بدون هیچ محدودیتی برای تقاضا آغاز شده است زیرا با اصلاح قیمت‌ها دیگرانگیزه‌ای برای تخلف از طریق تعویض کیسه و فروش برنج دولتی با قیمت بالاتر وجود نخواهد داشت.

مکث
برنج معطر هومالی در راه ایران


مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به اینکه تا پیش از ماه مبارک رمضان و با رشد عرضه، بازار برنج ایرانی و خارجی تثبیت می‌شود و قیمت‌ها کاهش می‌یابد، گفت: ثبت سفارش برای واردات برنج معطر خارجی (هومالی) از تایلند انجام شده، این نوع برنج تا اسفند به بازار می‌رسد که با توزیع این نوع برنج قیمت انواع برنج ایرانی حداکثر تا 15فروردین ماه سال آینده و پیش از ماه مبارک رمضان کاهش خواهد یافت. سیف در مورد میزان واردات و قیمت این نوع برنج، افزود: 100هزار تن برنج معطر خارجی وارد می‌شود که بخشی از آن خریداری شده که با قیمت حداکثر هر کیلوگرم 35تا 40هزار تومان عرضه خواهد شد. به‌گفته او علاوه بر برنج معطر تاکنون 300هزار تن از سایر انواع برنج خارجی هم خریداری شده و توزیع برنج با نرخ مصوب دولتی همچنان ادامه خواهد یافت.

این خبر را به اشتراک بگذارید