• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 17 بهمن 1400
کد مطلب : 153054
+
-

روایت سقوط درچهارراه استانبول

به‌دنبال اثر روانی تعلیق برخی تحریم‌ها، قیمت هر دلار آمریکا دیروز برای نخستین بار در 5ماه گذشته به کانال 26هزار تومان بازگشت

ارز
روایت سقوط درچهارراه استانبول

به‌دنبال تعلیق برخی تحریم‌ها علیه ایران، دیروز نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد ارز تهران، با نزولی سنگین مواجه شد و بعد از دست‌کم 5ماه، دوباره به کانال 26هزار تومان بازگشت.
به گزارش همشهری، همگام با پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای سرعت نزول قیمت دلار هم بیشتر شده است، در آبان ماه امسال انتشار برخی خبرها درباره پیشرفت کند مذاکرات هسته‌ای به رشد پر شتاب قیمت دلار منجر شد به‌طوری که قیمت هر دلار آمریکا در 13آذر ماه به سقف قله تاریخی خود در محدوده 31هزار تومان رسید. بعد ازآن منحنی قیمت دلار اندکی نزولی شد اما هرگز به کمتر از 28هزار تومان نزول نکرد و تا چند روز پیش در این محدوده درنوسان بود. از روز گذشته اما به‌دنبال افزایش احتمال توافق در مذاکرات وین و مخابره خبر تعلیق برخی تحریم‌ها، سرعت نزول قیمت دلار بیشتر شد و قیمت هر دلار به قیمت 5ماه پیش بازگشت. روند نزولی نرخ دلار از یک‌هفته قبل همزمان با آزادسازی منابع ارزی ایران در عراق و کره‌جنوبی آغاز شد.
آن طورکه خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به کنگره اطلاع داده با هدف تسهیل روند مذاکرات وین، برخی از تحریم‌ها علیه بخش غیرنظامی برنامه هسته‌ای ایران را تعلیق کرده است تا زمینه بازگشت طرفین به تعهداتشان در برجام فراهم شود. به موجب این معافیت‌ها، کشورها و شرکت‌های خارجی که به واسطه برجام در زمینه‌های غیرنظامی با برنامه هسته‌ای ایران همکاری می‌کردند، می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند.براساس گزارش‌ها، با صدور این معافیت تحریمی، شرکت‌های چینی، روسی و اروپایی که با برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران همکاری داشتند می‌توانند بدون نگرانی از تحریم‌های آمریکا، به این همکاری بپردازند.همگام با این معافیت‌ها قرار است مجلس سنای آمریکا نیزروز چهارشنبه 20بهمن ماه نشستی را درباره جدید‌ترین تحولات برجامی پشت درهای بسته برگزار کند.

سقوط 2/7درصدی
دیروز بازار آزاد ارز در چهارراه استانبول به سرعت و از همان ابتدای صبح تحت‌تأثیر اخبار مربوط به پرونده هسته‌ای قرار گرفت به‌طوری که قیمت هر دلار آمریکا بلافاصله بعد از بازگشایی معاملات در 11صبح با یک درصد افت مواجه شد و به 27هزارو 130تومان رسید. این روند نزولی اما از ظهر دیروز شتاب بیشتری گرفت و در نهایت تا ساعت 16دیروز جمعا با 3.3درصد افت به 26هزارو 650تومان رسید. این یکی از سنگین‌ترین نزول‌های قیمت دلار از ابتدای امسال تاکنون است. قیمت هر درهم هم که مبنایی برای محاسبه ارزش دلار است، تا ساعت 16دیروز به 7هزارو 255تومان رسید. متناسب با نزول قیمت دلار دیروز قیمت هر سکه بهار آزادی با افت سنگین 450هزار تومانی مواجه شد و به 11میلیون و 600هزار تومان رسید. هر سکه طرح قدیم هم 500هزار تومان افت کرد. این برای نخستین بار در 6ماه گذشته است که قیمت هر سکه به کانال 11میلیون تومان سقوط می‌کند. همزمان قیمت هر گرم طلا و هر مثقال طلا هم دست‌کم 3.3درصد افت کردند.

آینده قیمت دلار 
 تحلیلگران بر این باورندکه لغو تحریم‌ها می‌تواند جریان ورود ارز را به کشور افزایش دهد و به افت بیشتر قیمت دلار منجر شود زیرا حجم عرضه ارز افزایش می‌یابد و این موضوع می‌تواند توان دولت را برای تامین منابع ارزی افزایش دهد.
احمد حاتمی‌یزد کارشناس اقتصادی درباره تأثیر توافق نهایی در مذاکرات وین بر بازار ارز می‌گوید: باید توجه داشت تأثیر توافق هسته‌ای بر بازار ارز با هیچ‌یک از عوامل دیگر قابل مقایسه نیست؛ رفع تحریم‌ها به‌معنای افزایش درآمد نفتی ایران در آینده خواهد بود که کسری بودجه را کاهش خواهد داد در نتیجه برای تامین ارقام کسری بودجه به چاپ اسکناس و تزریق نقدینگی نیاز نخواهیم داشت و درصورتی که بتوانیم رشد نقدینگی را کنترل کنیم، تورم را نیز کنترل کرده‌ایم و در این صورت نوسان نرخ ارز نیز به حداقل خواهد رسید.
 این کارشناس اقتصادی ادامه می‌دهد: اگر تحریم‌ها رفع شود نرخ ارز خیلی پایین‌تر از محدوده فعلی خواهد بود.محمد نوربخش کارشناس بازارسرمایه هم اعتقاد دارد:با لغو تحریم‌ها صادرات روزانه 2میلیون بشکه‌ نفت محقق می‌شود و درآمد ارزی به 50میلیارد دلار می‌رسد. همچنین درآمدهای حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی هم 15میلیارد دلار برآورد می‌شود که به‌ همراه درآمد 25میلیارد دلاری ناشی از صادرات سایر محصولات غیرنفتی، درآمدی بیش از 90میلیارد دلار را رقم خواهد زد.او با بیان اینکه میزان مصارف ارزی نیز احتمالا به 75میلیارد دلار خواهد رسید تأکید می‌کند: مبنای تعیین قیمت 37تا 40هزارتومانی برای دلار از تداوم وضعیت خروج سرمایه و برهم‌خوردن تعادل در درآمد با تقاضای ارز نشات می‌گیرد.بنابراین با توجه به این تناسبات نمی‌توان انتظار داشت کاهش قیمت دلار کمتر از 25هزار تومان ادامه‌دار شود.لذا سقف 38تا 40هزار و کف 25تا 26هزارتومان پیش‌بینی می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید