• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 16 بهمن 1400
کد مطلب : 152940
+
-

آغاز تئاتر فجر چهلم در یزد

برگزیدگان بخش‌های نمایشنامه‌نویسی، پوستر و عکس معرفی شدند

گزارش
آغاز تئاتر فجر چهلم در یزد

فهیمه پناه‌آذر-روزنامه نگار

مراسم افتتاحیه چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در کاروانسرای زین‌الدین در مهریزِ یزد با مسئولان هنری، مدیران تئاتری و هنرمندان برگزار شد.
در این مراسم که محمد سلوکی اجرای آن را عهده‌دار بود، ابتدا نماهنگی درباره چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر پخش شد و حسین مسافرآستانه، دبیر این رویداد در ویدئویی گزارشی از بخش‌های مختلف جشنواره و نحوه انتخاب آثار ارائه کرد.
مهران فاطمی، استاندار یزد نخستین سخنران این مراسم بود و درباره هنرهای نمایشی صحبت کرد. وی با اشاره به شهر یزد که میزبان هنرمندان تئاتر است، گفت: «اینجا خطه‌ای است که هنر نمایش بین مردمش جایگاه ویژه‌ای داشته است. نقالی‌ها، معرکه‌گیری‌ها، تعزیه‌ها، تخت‌‌حوضی‌ها و سایه‌بازی‌ها جایگاه ویژه‌ای در سبد زندگی مردم این دیار داشته تا به‌گونه‌ای هوشمندانه، محرومیت خود از طراوت طبیعت را جبران کنند و روحیه‌شان را در برابر سختی طبیعت خشن، تازه نگه دارند.»
در ادامه، تقدیر از برترین‌های بخش نمایشنامه‌نویسی برگزار شد؛ کیوان فهیمی برای نگارش نمایشنامه «اسپوتنیک تنهایی»، مهرداد بقایی برای نمایشنامه «استخوان در گلو»، بهنام سرلک برای نمایشنامه «ایاز شش آبجی»، سعیدرضا خوش‌شانس برای نمایشنامه «شطحیات اشباح»، پیام لاریان برای نمایشنامه «مدیترانه‌ای» و سهیل ملکی برای نمایشنامه «هیچ و پوچ» برگزیدگان این بخش بودند.
از دیگر بخش‌های این مراسم تجلیل از پیشکسوتان و قدردانی از سال‌ها کار و فعالیت هنری علی‌اصغر انصاف‌جو(سیستان و بلوچستان)، محمدرضا شجریان(یزد)، محمدعلی صادق‌حسنی(گیلان)، محمدعلی لطفی‌مقدم(خراسان‌رضوی) و کاظم هژیرآزاد(تهران) بود که با حضور اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری، معاون هنری، مهران فاطمی، استاندار یزد و قادر آشنا، مدیر مرکز هنرهای نمایشی برگزار شد.
اسماعیلی، وزیر فرهنگ در سخنانی یادآور شد: «همه اقدامات ما در دولت به این سمت است که فرهنگ و هنر را تقویت کنیم و بر همین اساس حوزه تئاتر در 4سال پیش‌رو حتما تقویت خواهد شد و در تلاش هستیم تا هرچه مربوط به زیرساخت است، به‌خوبی پیش ببریم. در همین زمینه، بنای ما در وزارت ارشاد بر این بوده که همه تاسیسات و مجموعه‌های فرهنگی که در سال‌های اخیر در دست ساخت بوده‌اند را به اتمام برسانیم. در کل کشور هم فرایند اجرایی پروژه‌ها با تخصیص اعتبار آغاز شده و به‌طور جدی در ۱۴استان ازجمله یزد پیگیری می‌شود.»
اجرای پرفورمنسی برای گرامیداشت یاد هنرمندان درگذشته همچون سیامک اطلسی، فتحعلی اویسی، رضا ملک‌ثابت، بیژن افشار، عزت‌الله مهرآوران، علی حاج‌علی عسگری و علی سلیمانی بخش بعدی مراسم افتتاحیه جشنواره بود که در پایان آن یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نیز گرامی داشته شد.
پس از آن، با پخش نماهنگی از برگزیدگان بخش عکس و پوستر این دوره از جشنواره تقدیر شد. مهدی دوایی برای طراحی «مانستر» مورد تقدیر قرار گرفت و هیأت داوران در این بخش اثری را شایسته دریافت تندیس و رتبه اول ندانستند. با این حال رتبه سوم به شکل مشترک به میثم نامدار برای طراحی «ضیافت» و رسول حق‌جو برای طراحی پوستر سی‌و‌سومین جشنواره تئاتر استان خوزستان تعلق گرفت. محمد افشار برای «سه‌تیز» در رتبه دوم قرار گرفت. در بخش عکس هم شهریار دبیری برای «سهیل» و سلاله رویدشتی برای نمایش «آنگاه که باران استخوان‌هایت باریدن می‌گیرد» و شیوا سراج برای نمایش «او زیباست» مورد تقدیر قرار گرفتند و در این بخش محمد تقوی برای «آنتیگونه، آخرین سامورایی» رتبه سوم داوری را گرفت و مریم رحمانی برای «سرایدار» دوم شد. هیأت داوران جایزه نفر اول را به اردلان آشناگر برای «آشویتس خصوصی لیدی مکبث» اهدا کردند. از دیگر سخنرانان این مراسم علی نصیریان بود که در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «تئاتر جایی برای تمرین دمکراسی است؛ چون نظرات و آرای مختلف در آن تبادل می‌شود و تمام ارکان آن از نویسنده و کارگردان تا بازیگر و طراح صحنه هرکدام استقلال کاری و خلاقیتی دارند.»
در پایان این مراسم، با حضور چندین چرخ طوافی مملو از شیرینی‌های محلی و سنتی یزد، کیک جشن 40سالگی جشنواره تئاتر فجر با حضور داریوش ارجمند، سیاوش طهمورث، فرهاد قائمیان و حسین مسافرآستانه بریده شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید