• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 13 بهمن 1400
کد مطلب : 152780
+
-

نجات 55زن باردار در حوادث جوی دی ماه

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر می‌گوید: در حوادث جوی دی ماه امدادرسانی به ۲۶۷هزار نفر در برف و سیل صورت گرفت و متأسفانه ۶مفقودی و ۱۹کشته در حوادث جوی داشتیم

از یک‌سو سیل و آبگرفتگی، از سویی دیگر برف و کولاک. تیم‌های امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، روزهای پرکاری را در دی ماه سال1400 پشت‌سر گذاشتند. در دی‌ماهی که گذشت 31استان درگیر شرایط جوی بودند. بررسی آماری ماموریت‌های سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر نشان می‌دهد که در حوادث جوی و اقلیمی دی ماه امسال دست‌کم ۱۹نفر جان خود را از دست داده و 6 نفر همچنان مفقود هستند. روز گذشته، مهدی ولیپور، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با ایسنا به تشریح اقدامات انجام شده از سوی این سازمان و ارائه آمارها در حوادث دی ماه سال۱۴۰۰ پرداخت.
 درمجموع عملیات‌های امدادونجات در ۱۳۶۴منطقه شامل ۱۱۳شهر، ۸۲۲روستا، ۷۰منطقه عشایر نشین و ۳۶۲محور کوهستانی در ۳۱۷شهر کشور از ۳۱استان کشور به اجرا درآمد.
 تعداد کل عملیات‌های اجرا شده در سطح کشور در دی ماه سال‌جاری ۳۴۸۷ بود. از این تعداد، شمار کل عملیات مرتبط با تغییرات شرایط جوی ۱۱۵۸مورد رسید که ۷۴۱مورد آن شامل برف و کولاک و ۲۲۱‌مورد آن شامل سیل و آبگرفتگی بود. پس از آن عملیات‌هایی چون امدادونجات در کوهستان با ۱۹۴‌مورد و توفان با 2‌مورد قرار دارد.
 درمجموع این عملیات‌ها با ۲۶۷هزارو۲۰۳نفر طی ۳۰روز امدادرسانی شده است که یعنی به‌طور متوسط روزانه به 8هزارو۹۰۶نفر امدادرسانی شده است. از این تعداد ۴۸هزارو۱۷۳نفر اسکان اضطراری داده شده و ۲۳۸نفر به مناطق امن انتقال داده شدند. ۲۵۷نفر هم به مراکز درمانی برده شدند و ۳۹نفر از آسیب‌دیدگان نیز خدمات درمانی را به شکل سرپایی دریافت کردند. همچنین عملیات رهاسازی از برف و کولاک برای ۳۳۴۵دستگاه خودروی سواری انجام شده و از ۱۶۰۱واحد مسکونی نیز تخلیه انجام شد.
 در سیل و آبگرفتگی در مجموع ۲۲۱حادثه وجود داشت که منجر به امدادرسانی به ۲۰۱هزارو۵۱۲نفر شد. در این میان ۳۹هزارو۳۹۴نفر نیز اسکان اضطراری داده شدند، ۶۸نفر نیز به مناطق امن و ۲۱نفر به مراکز درمانی منتقل شدند.
 ۷۴۱‌مورد حادثه نیز مرتبط با برف و کولاک بود که در آن به ۶۵هزارو۵۳۸نفر امدادرسانی شد و ۸۷۷۴نفر نیز اسکان اضطراری داده شدند. ۴۴نفر به مناطق امن و ۱۵۶نفر به مراکز درمانی منتقل شدند.
 متأسفانه 6 نفر در حوادث دی ماه مفقود شدند و ۱۹نفر شامل 6 نفر در کرمان، 2نفر در هرمزگان، 5نفر در فارس، 4نفر در سیستان‌وبلوچستان و 2نفر نیز در دیگر استان‌ها جان خود را از دست دادند.
 توزیع اقلام زیستی از طریق امداد هوایی با کمک ۸فروند بالگرد 17MI، هماهنگی و اعزام بیش از ۱۶۰تن محموله امدادی از طریق هواپیماهای سپاه و ارتش و... ازجمله اقدامات انجام شده حین حادثه سیل و آبگرفتگی بود.
 ۶۹۴۴تخته چادر، ۶۶هزارو۷۷۹تخته پتو، ۱۷هزارو۲۳۹تخت موکت، ۹۳هزارو۲۳۳کیلوگرم نایلون، ۲۸۹۸شعله چراغ والور، ۲۶هزارو۷۵۳بسته غذایی و ۳۶هزارو۳۴۱بطری آب معدنی به همراه ۴۵هزارو۴۲۴قوطی کنسرو، ۳۳۴۱کیلوگرم قندوشکر، ۷۹هزاو۵۴۷قرص نان و ۲۹هزارو۳۷۶کیلوگرم برنج ازجمله اقلام امدادی توزیع شده است.
 در دی ماه امسال ۵۵زن باردار شامل ۹نفر در آذربایجان شرقی، ۹نفر در آذربایجان غربی، 6نفر در اردبیل، 8نفر در زنجان، 2نفر در کردستان، 2نفر درکرمان، ۱۲نفر در کرمانشاه، 3نفر در لرستان و 4 نفر در دیگر استان‌ها در شرایط سخت و صعب‌العبور ‌مورد امدادرسانی قرار گرفته و با خدمات ویژه به مراکز درمانی منتقل شدند.
 ۱۲فروند بالگرد جمعیت هلال‌احمر در این مدت به‌کار گرفته شد که درمجموع ۲۳۵سورتی پرواز را به‌مدت ۱۳۶ساعت انجام دادند. این بالگردها ۴۶نفر را به نقاط امن منتقل کردند و ۶۴۸نیروی امدادی را نیز به مناطق تحت‌تأثیر حوادث جوی انتقال دادند. این بالگردها ۲۱مصدوم را نیز منتقل و ۴۶هزار کیلوگرم اقلام امدادی را نیز جابه‌جا کردند.
 درمجموع این عملیات‌ها ۳۱۸۵تیم عملیاتی، ۱۴۶۰دستگاه خودروی امدادی و ۶۷۶دستگاه آمبولانس مشارکت داشتند و ۱۷هزارو۱۴۰نفر روز امدادگر نیز در انجام این ماموریت‌ها حضور داشتند.

این خبر را به اشتراک بگذارید