• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
چهار شنبه 13 بهمن 1400
کد مطلب : 152768
+
-

تعدیل تب تورم تولید مسکن

شتاب گرانی مصالح ساختمانی که به رشدهای بالای 10درصدی عادت کرده بود، در فصل پاییز تعدیل شده و به 2.8درصد رسیده است

به‌دنبال فروکش کردن موج‌های تورم انتظاری، شیب رشد قیمت در بازار نهاده‌های ساختمان مسکونی نیز فروکش کرده؛ اما همچنان، هزینه تولید در ساخت وساز مسکونی تقریبا به‌اندازه نرخ تورم مصرف‌کننده در حال افزایش است. به گزارش همشهری، اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران از ملایم‌تر شدن شیب تورم در بازار نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی حکایت دارد؛ به‌گونه‌ای که شتاب تورم نقطه‌به‌نقطه سالانه از 101.6درصد در فصل پاییز سال قبل به 39.6درصد در پاییز امسال کاهش پیدا کرده؛ اما مفهوم این آمارها این است که همچنان افزایش هزینه تولید در صنعت ساختمان ادامه دارد و ساخت‌وساز در پاییز امسال به‌طور میانگین 39.6درصد گران‌تر از فصل مشابه سال قبل بوده است.

روند تعدیل تورم تولید مسکن
آمارهای رسمی حاکی از این است که شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل پاییز امسال ۲.۸درصد نسبت به فصل تابستان رشد کرده که البته این مقدار در مقایسه با رکوردشکنی‌های فصول قبل، بسیار ناچیز است. بررسی اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد به‌واسطه کند شدن شتاب رشد تورم نهاده‌های ساختمانی، تورم سالانه این اقلام در 4فصل منتهی به پاییز امسال به ۶۹، ۹درصد رسیده که شیب آن نسبت به همین اطلاع در فصل قبل ۱۸.۵ درصد کاهش دارد. تورم نقطه‌به‌نقطه نهاده‌های ساختمانی در فصل پاییز امسال نیز 39.6درصد برآورد شده که شیب آن نسبت به همین اطلاع در فصل قبل 25.6درصد کاهش نشان می‌دهد. در این وضعیت، یک سازنده برای خرید نهاده‌های مورد نیاز احداث یک پروژه ساختمانی مسکونی در پاییز امسال، به‌طور میانگین 39.6درصد بیش از پاییز سال قبل هزینه کرده است. این در حالی است که تا فصل تابستان، به‌واسطه تورم شتابان نهاده‌های ساختمانی، تورم نقطه‌به‌نقطه این اقلام نسبت به فصول مشابه سال قبل، ارقام بسیار بالاتری بود و حتی در پاییز سال گذشته نسبت به فصل مشابه سال قبل به بیش از 100درصد می‌رسید.

تورم شیشه‌ای
با وجود تعدیل روند تورمی در بازار نهاده‌های ساختمان مسکونی در فصل پاییز امسال، همچنان رشد قیمت گروه «شیشه» ادامه پیدا کرده و با رشد ۹۸،۸درصدی نسبت به پاییز سال قبل، رکورد بیشترین تورم نقطه‌به‌نقطه را به‌خود اختصاص داده است. در همین دوره کمترین تورم نقطه‌به‌نقطه مربوط به گروه اجرایی «تأسیسات برقی» بوده که میانگین قیمت‌های آن فقط 24.2درصد افزایش داشته است. البته ضریب اهمیت گروه شیشه در احداث ساختمان مسکونی به‌گونه‌ای است که حتی 2برابر شدن قیمت آن نیز تأثیر شگرفی بر هزینه تمام‌شده تولید ندارد؛ به‌گونه‌ای که در پاییز امسال فقط 1.31درصد از هزینه اختصاص یافته به کل نهاده‌های یک ساختمان مربوط به گروه شیشه بوده است. از این منظر، مهم‌ترین نهاده مورد نیاز برای احداث ساختمان مسکونی مربوط به گروه خدمات (اعم از معمار، کارگر، نیروهای فنی، خدماتی و...) است که 25.55درصد هزینه احداث بنای مسکونی در پاییز امسال را شامل شده و میانگین قیمت آن 32.6درصد نسبت به پاییز سال قبل رشد کرده است. بعد از آن، در میان مصالح ساختمانی، پررنگ‌ترین نقش در هزینه احداث ساختمان مسکونی به گروه «آهن آلات، میلگرد، پروفیل درب، پنجره و نرده» اختصاص دارد که 18.2درصد از کل هزینه احداث بنا را شامل می‌شود و میانگین قیمت آن در پاییز امسال 31درصد بیش از پاییز سال قبل بوده است. بعد از آن گروه «سیمان، بتن، شن و ماسه» با ضریب اهمیت 14.96درصدی قرار داشته که میانگین قیمت آن 53.7درصد نسبت به پاییز سال قبل افزایش نشان می‌دهد. رتبه سوم در اهمیت نهاده‌های ساختمان مسکونی به «گروه سنگ» تعلق دارد که 9.79درصد از نهاده‌های مورد نیاز ساخت‌وساز مسکن را تشکیل می‌دهد و میانگین قیمت آن در پاییز امسال 66.8درصد بیش‌از پاییز سال قبل بوده است.

درصد تغییر قیمت نهاده‌های مهم ساختمان مسکونی در یک سال منتهی به پاییز 1400

این خبر را به اشتراک بگذارید