• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 12 بهمن 1400
کد مطلب : 152657
+
-

اهتزاز پرچم افتخار بر فراز پایتخت

پویش بزرگ «پرچم افتخار» به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی توسط سازمان زیباسازی شهرداری‌ تهران و با مشارکت مردم اجرا شده است

اهتزاز پرچم افتخار بر فراز پایتخت

 43سال پیش مردم ایران دست در دست یکدیگر گذاشتند، لبیک گفتند، فریاد ‌الله‌اکبر سر دادند و به‌واسطه همین همدلی و همراهی، انقلاب اسلامی پیروز شد. به گزارش همشهری، امروز هم مردم در راستای تحقق پیامی که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ۱۷ بهمن سال ۱۳۵۹، درباره نصب و اهتزاز پرچم دادند و فرمودند: «در دهه فجر بر سر در هر خانه‌ای پرچم بزنید، پرچم جمهوری اسلامی را در سطح شهرها و روستاها به اهتزاز دربیاورید. نشان بدهید که ملت این خاطره را گرامی می‌دارد.» با راه‌اندازی پویش «پرچم افتخار» یکدلی را به تصویر کشیده‌اند و قصد دارند نشان دهند به پرچمی که رنگ سفید آن نشان صلح‌طلبی، قرمزش برگرفته از خون شهدا و سبزش نماد سرسبزی، خرمی و دوستی است، افتخار می‌کنند. این پویش بزرگ یک رویداد ملی است که با محوریت تهران در کشور به راه افتاده و مردم عکس‌هایی را که از نصب پرچم کشور سردر خانه، محل کار، مدرسه و... با هشتگ پرچم - افتخار در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌ و بار دیگر نشان دادند ایران و ایرانی همیشه سرافراز است.

تهران یکپارچه ایران می‌شود
امسال سازمان زیباسازی شهر تهران با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی برای ایام دهه فجر کارهای خلاقانه ویژه‌ای پیش‌بینی کرده و اجرای طرح پرچم افتخار را در اولویت کارهایش قرار داده است. آنطور که مدیرعامل این سازمان گفته، برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای است که مردم با ارسال عدد یک به شماره ۳۰۰۰۲۱۲ می‌توانند درخواست دریافت پرچم را ثبت کنند و مأموران سازمان زیباسازی در کوتاه‌ترین زمان پرچم را تحویل می‌دهند و سردر خانه، محل کار و... مورد تقاضای شهروندان نصب می‌کنند. سرود افتخار هم ویژه‌برنامه دیگری است که به‌گفته رضا صیادی سرودهای مردمی در 50نقطه ازجمله میدان ولیعصر(عج) اجرا و به‌صورت ارتباط زنده از شبکه سوم سیما پخش می‌شود. اکران طرح‌های پرچم افتخار در بیلبوردهای فرهنگی پایتخت، نصب بیش از 100 هزار پرچم در معابر عمومی شهر (میدان‌ها انقلاب، آزادی و... خیابان‌های جمهوری، بلوار کشاورز و...)، نصب بیش از 250ابر‌‌پرچم بر فراز ساختمان‌های بلند مسکونی، تجاری، اداری، دولتی، خصوصی و... برنامه دیگری است‌ که سازمان زیباسازی شهر تهران برای ایام دهه فجر پیش‌بینی کرده است.

نصب 500پرچم در پلازای هفتم تیر
پارک پرچم برای اولین‌بار است که در تهران و پلازای هفتم تیر احداث می‌‌شود. به‌گفته مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در این طرح قرار است حدود 500پرچم ایستاده به ارتفاع 2.5متر نصب شود. او تشریح کرد که ‌ایجاد چنین فضاهایی در دنیا رایج است و برای نخستین‌بار در تهران اجرایی می‌شود و قطعا مردم با حضور در این فضا می‌توانند با پرچم پرافتخار کشور عکس‌های زیبایی را ثبت کنند.

مدال افتخار بر گردن آزادی
برج آزادی یکی از نشانه‌های انقلاب است و تصاویر زیادی از اجتماعات و راهپیمایی‌های مردمی در کنار این برج توسط لنز دوربین عکاسان ثبت شده است و ازاین‌رو به‌گفته رضا صیادی در راستای زنده نگه‌داشتن خاطرات ایام فجر سال 57 بزرگ‌ترین جشن انقلاب، 21بهمن در این میدان برگزار می‌شود. او تأکید کرد: «امسال مدالی با عنوان «مدال افتخار آزادی» طراحی شده است که همزمان با جشن انقلاب در میدان آزادی رونمایی می‌شود اما به‌دلیل اینکه این مدال وزن زیادی(حدود4تن) دارد و برج آزادی هم بنای ارزشمندی است و نباید دچار آسیب شود، با استفاده از فنون گرافیکی تصویر این مدال به‌صورت نمادین روی برج نمایش داده می‌شود و سپس در فرصتی دیگر با ایجاد سازه مناسب کنار برج آزادی نصب خواهد شد.» ساعت 21روز 21بهمن هم فریاد‌ الله‌اکبر از برج آزادی در پایتخت طنین‌انداز می‌شود و مردم می‌توانند شاهد بزرگ‌ترین آتش‌بازی باشند.

نقاشی پرچم ایران روی تخم‌مرغ‌های سفالی
در جشن انقلاب، سازمان زیباسازی شهر تهران برنامه ویژه‌ای برای کودکان و نوجوانان پیش‌بینی کرده است. آنطور که مدیرعامل این سازمان گفته قرار است حدود 500کودک و نوجوان از جامعه هدف (کودکان کار، فرزندان شهدای مدافعان حرم و...) در 4میدان اصلی (مناطق یک، 13، 20 و 22) دور هم جمع شوند و پرچم زیبای کشور را روی هزار تخم‌مرغ سفالی نقاشی کنند. همچنین در این برنامه گروه‌های هنری کودکان و نوجوانان (عمو قناد) حضور خواهند داشت و در نهایت تخم‌مرغ‌های رنگی جمع‌آوری و با قرارگرفتن در سفره‌های هفت‌سین 1401 رونمایی می‌شوند.

به این پرچم افتخار می‌کنم
پویش دیگری که به همت سازمان زیباسازی شهر تهران به مناسبت ایام دهه فجر راه‌اندازی شده «به این پرچم افتخار می‌کنم» است. رضا صیادی در تشریح این پویش گفت: «چهره‌های عرصه‌های هنری، ورزشی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و... پس از کسب موفقیت‌هایشان با پرچم کشورمان عکس گرفته‌اند و قطعا با تلاش این افراد بارها شاهد اهتزاز پرچم ایران در جای‌جای کشور و دنیا بوده‌ایم. ازاین‌رو با طراحی محتوایی متفاوتی با مضمون افتخارآفرینی این افراد تولید شده که روی عرشه پل‌ها و پرتابل‌ها اکران می‌شوند تا بار دیگر یادآور موفقیت این عزیزان و تلاش‌شان برای اهتزاز پرچم ایران باشد.»

مکث
آذین‌بندی محور آزادی تا  امام حسین(ع)

رضا محمدی، مدیرکل هماهنگی، نظارت و پیگیری امور مناطق شهرداری تهران: در راستای اجرای طرح تحول نگهداشت شهر، محور میدان آزادی تا میدان امام حسین(ع) به‌صورت ویژه موردتوجه قرار گرفته و حذف زوائد فیزیکی، شست‌وشوی المان‌ها، نورپردازی و آذین‌بندی و... در این محور شروع شده است. همچنین مقرر شده با مشارکت سازمان تبلیغات اسلامی بیش از 100طاق‌نصرت آراسته به گل و ریسه‌های رنگی و پرچم در این محور نصب شود. به‌طورکلی با اقدامات پیش‌بینی‌شده شهروندان شاهد زیبایی بصری خاصی در محور میدان آزادی تا میدان امام حسین(ع) خواهند بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید