• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 18 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15202
+
-

7 قرارداد نفتی تا پایان شهریور امسال امضا می‌شوند

گزارش خبری
7 قرارداد نفتی تا پایان شهریور امسال امضا می‌شوند

برپایی بیست و سومین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و برنامه‌های جانبی آن، فرصتی را برای رونمایی از برخی پروژه‌ها و امضای قراردادهای توسعه این صنایع فراهم کرد.

دیروز معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه از امضای 7قرارداد نفتی تا پایان شهریور در 15میدان و ١٠قرارداد دیگر تا پایان امسال با 40میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خبر داد و گفت: این ارقام بدون احتساب مشارکت شرکت‌های غربی است و اگر این شرکت‌ها مشارکت کنند تعداد قراردادها افزایش می‌یابد. غلامرضا منوچهری با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود سال‌جاری، سال پر رونقی برای نفت باشد، افزود: سال گذشته 3قرارداد نفتی امضا شد و پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک چهارمین قرارداد نیز امضا شود. وی درمورد طرح نگهداشت تولید میادین نفت خیز در مناطق نفت خیز جنوب، فلات قاره و نفت مرکزی نیز گفت: برای این طرح ٣٥پروژه تعریف شده است که منجر به حفظ و افزایش تولید، حفاری چاه‌ها و... می‌شود. 6میلیارد دلار برآورد اجرایی این پروژه‌هاست که منابع آن فراهم شده است.

این طرح‌ها توسط شرکت‌های داخلی اجرا می‌شود و تا پایان شهریور عمده پروژه‌ها به قرارداد می‌رسد، البته مناقصه‌ها اکنون آغاز شده است. منوچهری با بیان اینکه در اجرای طرح مذکور از 100دکل به‌صورت همزمان استفاده خواهد شد، افزود: این تعداد معادل کل دکل‌هایی است که در کشور آماده کار است. در این طرح‌ها از کالا و تجهیزات ایرانی استفاده می‌شود، فهرستی تهیه شده و شرکت‌های طرف قرارداد موظف هستند از اقلام ساخت داخل استفاده کنند. معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور مهندسی و توسعه در ادامه درمورد سایر پروژه‌های این شرکت افزود: یکی دیگر از پروژه‌ها به مدار آمدن 5فاز ١٣، ٢٢، ٢٣، ٢٤و ١٤پارس‌جنوبی و افزایش تولید است. یک فاز دریایی فاز ١٤با ظرفیت ٥٠٠میلیون فوت مکعب به مدار آمده و طی 4‌ماه آینده ٥٠٠میلیون فوت مکعب دیگر به مدار می‌آید و به‌طور کلی یک میلیارد فوت مکعب از این فاز برداشت خواهد شد. همچنین با به مدار آمدن فازهای پارس‌جنوبی ٢٠٠هزار بشکه میعانات گازی به ظرفیت تولید اضافه می‌شود



قرارداد توسعه فرزاد B تا 5‌ماه آینده

منوچهری از امضای قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد تا 5‌ماه آینده با شرکت ONGC هند خبر داد و افزود: همچنین خط لوله ٤٠اینچ اتان در پارس‌جنوبی اجرا می‌شود. اتان از فاز 2 به فاز یک منتقل می‌شود و می‌تواند کمبود اتان طرح‌های پتروشیمی را جبران کند. این طرح تا 3‌ماه آینده تکمیل می‌شود. وی با اشاره به طرح خط انتقال گوره به جاسک گفت: مناقصات اجرایی خط انتقال در 4قطعه درحال نهایی‌شدن است. قرار است در جاسک تجهیزات ذخیره ١٠میلیون بشکه نفت ساخته شود. برای این طرح حدود 3میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است. همچنین پروژه خط صادرات گاز به عمان جلو می‌رود و توافق اصولی با دولت عمان انجام شده و درحال مذاکره با شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در این طرح هستیم. وی درمورد عملکرد توتال در فاز ١١پارس‌جنوبی، افزود: توتال مناقصات را انجام داده و نتیجه را به شرکت ملی نفت و نفت و گاز پارس ارسال کرده و منتظر تأیید است تا کار را به پیمانکارها ابلاغ کند.



افتتاح مرحله دوم پالایشگاه خلیج‌فارس تا هفته آینده

مدیرعامل سرمایه‌گذاری نفت و گاز تأمین نیز از افتتاح رسمی فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در هفته آینده و با حضور رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نیز در اردیبهشت‌98 راه‌اندازی خواهد شد و با راه‌اندازی این پالایشگاه، ایران در تولید بنزین خودکفا می‌شود. به گزارش ایرنا، محمود مخدومی با بیان اینکه یکشنبه هفته جاری میزان تولید بنزین یورو 5پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس از مرز 20میلیون لیتر عبور کرد، با راه‌اندازی کامل فاز 2پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با 4میلیارد دلار هزینه از محل منابع داخلی، تولید بنزین به 90میلیون لیتر در روز افزایش می‌یابد.



تفاهمنامه نفتی ایران و اسپانیا

 دیروز در حاشیه کارگروه مشترک ایران و اسپانیا همچنین تفاهمنامه ایران و اسپانیا برای همکاری در صنایع نفت و گاز و انتقال فناوری امضا شد. این تفاهمنامه که به امضای حسین اسماعیلی شهمیرزادی، مدیرکل اروپا و آمریکا و همسایگان دریای خزر وزارت نفت و مرسدس مونه‌درو، رئیس هیأت نمایندگی اسپانیا رسید، اهدافی مانند تشویق شرکت‌ها برای همکاری در حوزه‌های پایین و بالادستی، تأمین تجهیزات همراه با انتقال دانش و فناوری‌، افزایش حوزه‌های بازیافت نفت، همکاری در حوزه‎های پتروشیمی و پالایشی و تبادل دانش فنی را دنبال می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید