• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 5 بهمن 1400
کد مطلب : 151834
+
-

نوشتن تاریخ روی میز اسنو کر

حسین وفایی با پیروزی مقابل مارک ویلیامز که 3قهرمانی جهان در کارنامه دارد، در تورنمنت شوت‌اوت قهرمان شد ویلیامز می‌گوید باید به احترام وفایی کلاه از سر برداشت

نوشتن تاریخ روی میز اسنو کر

مارک ویلیامز، نام بزرگی در جهان ورزش است. اسنوکرباز چپ‌دست انگلیسی که 3بار قهرمان جهان شده و رنک 8 دنیا را دارد اما او می‌گوید: «باید به احترام حسین وفایی کلاه از سر برداشت.» حسین وفایی، اسنوکرباز ایرانی با شکست دادن مارک ویلیامز در مسابقات شوت‌اوت به قهرمانی رسید. او بارها تا یک‌قدمی فینال تورنمنت‌های حرفه‌ای پیش رفته بود اما موفق نشده بود فینالیست شود ولی این بار نه‌تنها به فینال رسید بلکه قهرمان هم شد.
شوت‌اوت یک تورنمنت حرفه‌ای است که از جمعه هفته گذشته در انگلستان آغاز شده بود و یکشنبه‌شب به پایان رسید. سال پیش در فینال2021رایان دی با پیروزی مقابل مارک سلبی نفر اول رنکینگ جهانی به قهرمانی رسیده بود و به‌نظر می‌رسید این بار هم قهرمانی به یکی از نام‌‌های بزرگ این رشته برسد. اما وفایی همه را غافلگیر کرد. او با 123امتیاز، بالاترین امتیاز بریک (امتیاز در یک نوبت بازی) را به نام خودش ثبت کرد. او در بازی با پیتر دولین به این امتیاز رسید. حریفان بعدی وفایی، آلن تیلور، مایکل جورجیو، دنیل وومرزلی و لیانگ ونبو بودند. پیروزی مقابل این نفرات وفایی را به فینال برد. سخت‌ترین بازی وفایی تا قبل از فینال مقابل ونبو برگزار شد. وفایی درحالی‌که در مرز شکست قرار داشت با 48امتیاز بیشتر فینالیست شد. در شرایط عادی کمتر کسی شانسی برای پیروزی وفایی قائل بود اما او به شکست دادن بزرگان جهان معروف است. وفایی سال2017در اوپن چین جاد ترامپ را که آن سال در رنک3 جهان بود شکست داده بود. سال2019در مسابقات آزاد ولز مارک سلبی را برد و سال2021در مقدماتی مسترز آلمان با شکست‌دادن رونی اسالیوان که هم‌اکنون نفر سوم جهان است، خبرساز شد. با این سابقه هر اتفاقی در فینال قابل‌ پیش‌بینی بود. در نهایت وفایی در فینال ویلیامز را شکست داد و با اختلاف 71امتیاز قهرمان شد.سال2017در مسابقات اوپن چین، مارک ویلیامز در مرحله نیمه‌نهایی حسین وفایی را شکست داد اما حالا او مجبور است از وفایی تعریف کند: «فکر می‌کردم بتوانم بازی خوبی داشته باشم اما انجام بازی خوب، وقتی تحت فشار بازی کسی هستی که می‌خواهد به نخستین قهرمانی برسد، خیلی سخت است. باید به احترام وفایی کلاه‌ها را از سر برداشت.»
وفایی در روز مادر به قهرمانی رسید و این قهرمانی‌ را به روح مادربزرگش که به تازگی فوت کرده است، تقدیم کرد: «این قهرمانی را به مادربزرگم تقدیم می‌کنم. امروز در ایران روز مادر است و من از اینکه موفق به انجام چنین کاری شدم، بسیار به‌خودم افتخار می‌کنم. نمی‌توانم بیشتر از این خوشحال باشم. این دستاوردی بزرگ برای کشوری مانند ایران است. هیچ‌کس پیش از این چیزی درباره اسنوکر نمی‌دانست اما حالا آن را می‌شناسند. من به سختی تلاش کردم و خدا را شکر که در نهایت قهرمانی را به‌دست آورده و باعث افتخار مردم کشورم شدم.»
وفایی با این قهرمانی جایزه قابل‌توجهی هم گرفت. جایزه مسابقه 171هزار پوند درنظر گرفته شده بود. وفایی 50هزار پوند به‌خاطر قهرمانی جایزه گرفت و یک جایزه 5هزار پوندی هم به‌خاطر بالاترین بریک به او اهدا شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :