• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
یکشنبه 3 بهمن 1400
کد مطلب : 151604
+
-

دعوای قطر و ایرباس بر سر رنگ هواپیماها بالا گرفت

رویداد
دعوای قطر و ایرباس بر سر رنگ هواپیماها بالا گرفت

همزمان با بالا گرفتن دعوای حقوقی میان شرکت ایرباس و هواپیمایی قطر بر سر رنگ‌آمیزی هواپیماهای A350، شرکت فرانسوی قرارداد 6میلیارد دلاری خود با قطری‌ها را لغوکرد.
شبکه تلویزیونی الجزیره دیروز گزارش داد که ایرباس اعلام کرده که قرارداد خود برای تحویل 50هواپیمای مسافربری از نوع جدید A32neo به هواپیمایی قطر را لغو می‌کند. این قرارداد در سال 2017 میان دوطرف به امضا رسیده بود. هواپیمایی قطر در واکنش به این تصمیم، آن‌را «مایه تأسف» خوانده است.
دعوای دو طرف به ماه قبل بازمی‌گردد؛ زمانی که هواپیمایی قطر در دادگاهی در لندن، علیه ایرباس شکایتی را به ثبت رساند. قطری‌ها به‌خاطر کیفیت رنگ بدنه هواپیماهای مسافربری از نوع A350 از فرانسوی‌ها شکایت کرده بودند. هواپیمایی قطر در شکایت خود آورده که رنگ هواپیماهای A350 که به‌تازگی تحویل این شرکت شده، «پوسته» شده و این مسئله باعث شده سطح محافظ مسی بدنه هواپیما که وظیفه محافظت از آن در برابر رعد‌و‌برق را دارد، نمایان شود. هواپیمایی قطر در شکایت خود درخواست دریافت خسارت 600میلیون دلاری از ایرباس را مطرح کرده است. این شرکت می‌گوید که مجبور شده دست‌کم 21 هواپیما از مجموع 53 هواپیمای A350 دریافتی را زمینگیر کند. هواپیمایی قطر دیروز با انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی نشان داد که رنگ چه بخش‌هایی از بدنه هواپیماها ترک برداشته و پوسته شده است. این شرکت تأکید کرده که این مشکل می‌تواند امنیت پرواز هواپیماها را به خطر بیندازد. قطری‌ها گفته‌اند در بدنه یکی از هواپیماها980نقطه رنگ پوسته شده قرار دارد.
ایرباس اما در دادگاه، به گزارشی از آژانس امنیت پرواز اتحادیه اروپا استناد کرده که پوسته شدن رنگ بدنه هواپیما نمی‌تواند برای آن مشکل امنیت در پرواز ایجاد کند. ایرباس هواپیمایی قطر را متهم کرده که هواپیماها را به‌خاطر کاهش تعداد مسافران در اثر شیوع سویه اومیکرون زمینگیر کرده و قصد اخاذی از این شرکت را دارد. مقام‌‌های هواپیمایی قطر اما همچنان اصرار دارند که این مشکل باعث از کار افتادن سیستم حفاظت در برابر رعد‌وبرق هواپیماها شده است. خبرگزاری رویترز دیروز در ادامه این دعوای حقوقی گزارش داد که بررسی‌هایش نشان می‌دهد که دست‌کم 5 شرکت هواپیمایی دیگر از سال 2016اعلام کرده‌اند که رنگ هواپیماهای A350 آنها نیز پوسته شده است. ایرباس اعلام کرده قصد دارد در هواپیماهای نوع A350s، مدل پوشش مسی ضد‌رعد‌و‌برق را تغییر دهد اما همچنان تأکید دارد که این وضعیت هیچ خطری برای پرواز هواپیماهایش ایجاد نمی‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید