• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 3 بهمن 1400
کد مطلب : 151602
+
-

یمن در شوک حمله بی‌رحمانه سعودی‌ها

حمله هوایی ائتلاف عربی به یک زندان در یمن، بیش از 80 کشته و حدود 300 زخمی به جا گذاشته و محکومیت جهانی به همراه داشته است

گزارش
یمن در شوک حمله بی‌رحمانه سعودی‌ها

سازمان ملل و چندین نهاد بشردوستانه بین‌المللی، حمله بی‌رحمانه نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان‌سعودی در شمال یمن که جان ده‌ها غیرنظامی را گرفته و صدها تن را مجروح کرده، محکوم کرده‌اند. به گزارش بی‌بی‌سی، این حمله هوایی جمعه در شهر صعده در شمال‌غربی یمن که یکی از پایگاه‌های جنبش حوثی‌ها به‌شمار می‌رود انجام گرفته و در پی آن، یک زندان ویران شده است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای این حمله را محکوم کرده و گفته است که تنش‌ها باید در یمن متوقف شوند. این حمله چنان ابعاد غیرانسانی گسترده‌ای داشته که ائتلاف تحت رهبری عربستان در بیانیه‌ای از زیر بار مسئولیت آن شانه خالی کرده و گفته که اصلا چنین حمله‌ای انجام نداده است. نیروهای تحت رهبری عربستان از سال2015 با حوثی‌ها می‌جنگند. تعداد زیادی غیرنظامی که تعداد زیادی از آنها کودک هستند در این سال‌ها جان خود را از دست داده‌اند. میلیون‌ها نفر مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند و بسیاری از آنها در آستانه قحطی هستند. سازمان ملل هم در گزارشی گفته است که تا پایان سال2021میلادی، 377هزار نفر، چه مستقیما بر اثر جنگ و چه بر اثر گرسنگی و بیماری در یمن جان‌شان را از دست داده‌اند. با همه این تجربیات، حمله جمعه بسیار شوکه‌کننده بوده است. ابعاد ویرانی این زندان چنان زیاد است که تا ساعت‌ها بعد از انجام حمله، کار برداشتن آوار ادامه دارد و مدام آمار کشته‌شدگان بالا می‌رود. تا ظهر دیروز سازمان پزشکان بدون‌مرز، از کشته‌شدن 82 نفر خبر داده بود. این سازمان گفته که حدود 300مجروح هم به یک بیمارستان منتقل شده‌اند. با این حال این آمار، بدون تردید افزایش پیدا خواهد کرد. احمد مهات، رئیس سازمان پزشکان بدون مرز در یمن به آژانس فرانس‌پرس گفته است:‌ «همچنان اجساد زیادی در صحنه حمله هوایی هستند و افراد بسیار زیادی مفقود شده‌اند. تعیین دقیق میزان کشته‌شدگان غیرممکن است. این حمله اقدام خشونت‌آمیز وحشتناکی بوده است.» وزارت خارجه آمریکا هم بعد از این حمله خواستار کاهش‌ تنش‌ها در یمن شده است.

جنایت جنگی
تصاویری که از ویرانه‌های این زندان منتشر شده، به‌خوبی عمق فاجعه را نشان می‌دهد. طاها المتوکل وزیر بهداشت دولت حوثی‌ها که شمال یمن را کنترل می‌کند، به آسوشیتدپرس گفته است که ائتلاف تحت رهبری سعودی‌ها، عمدا غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد. او گفته است: «ما این حمله را جنایت علیه بشریت می‌دانیم. دنیا باید در این لحظه بحرانی در تاریخ بشریت، مسئولیت قبول کند.»
8آژانس امدادی بین‌المللی که در یمن فعالیت می‌کنند طی بیانیه‌ای مشترک گفته‌اند: «از شنیدن خبر کشته شدن بیش از 70نفر، ازجمله مهاجران، زنان و کودکان شوکه شده و وحشت کرده‌ایم.»
آنها در این بیانیه گفته‌اند که این زندان در صعده، به‌عنوان مرکز نگهداری مهاجران استفاده می‌شده است.

حمله به زیرساخت‌های اینترنتی
حمله به این زندان ساعاتی بعد از آن انجام گرفت که یک حمله هوایی دیگر در شهر حدیده در جنوب، باعث کشته‌شدن 3کودک و قطع سراسری اینترنت در یمن شد. این حمله یک مرکز ارتباطات در یمن را هدف گرفته بود و در پی آن، اینترنت در سراسر این کشور قطع شد. شورای پناهجویان نروژ، در بیانیه‌ای این حمله را به‌عنوان «حمله آشکار علیه زیرساخت‌های غیرنظامی» که مانع امدادرسانی به یمنی‌ها می‌شود، محکوم کرد. بعد از حمله صعده، هزاران نفر از حامیان حوثی‌ها در این شهر و دیگر شهرهای یمن به خیابان‌ها ریختند و این حملات را محکوم کردند.

افزایش تنش‌ها 
حملات جمعه تنها 5روز بعد از آن صورت می‌گیرد که حوثی‌ها، مسئولیت حملات غافلگیرکننده پهپادی به اهدافی در عمق خاک امارات را به‌عهده گرفتند. امارات شریک اصلی عربستان‌سعودی در حمله به یمن است. به‌نظر می‌رسد حملات اخیر در یمن در تلافی آن حملات بی‌سابقه باشد. با این حال، حملات به یمن در ماه‌های اخیر، به گزارش بنیاد «کودکان را نجات دهید»، بیشتر از گذشته جان غیرنظامیان را گرفته است. بر این اساس، در 3‌ماه آخر سال 2021میلادی، تلفات غیرنظامیان 60درصد بیشتر شده بود. سال2022 هم در شرایطی آغاز شده که در همین 23روز، تلفات غیرنظامیان، به‌شدت افزایش یافته است. در اقدامی دیگر، حوثی‌ها 20روز پیش، یک شناور با پرچم امارات را در دریای سرخ متوقف کردند. در پی این اقدام، ائتلاف، حوثی‌ها را تهدید کرد که اهداف این گروه را مورد هدف قرار خواهد داد. ائتلاف در نخستین اقدام تلافی‌جویانه علیه حمله به اهدافی در امارات، به صنعا پایتخت یمن حمله کرد که 14نفر در آن کشته شدند.

مکث
بزرگ‌ترین بحران بشر

جنگ یمن را بزرگ‌ترین بحران بشری در قرن حاضر می‌دانند و سازمان‌ملل بارها درباره اثرات آن بر زندگی میلیون‌ها غیرنظامی هشدار داده است. اوضاع، روزبه‌روز بدتر می‌شود و فعلا چشم‌اندازی از صلح در این کشور وجود ندارد. براساس گزارش‌های بین‌المللی، از میانه پاییز تا حالا، ‌بیش از 147نفر به‌خاطر جنگ یمن کشته شده‌اند. به‌خاطر این جنگ، 4میلیون نفر مجبور به ترک خانه‌هایشان شده و 20میلیون و 700هزار نفر - 71درصد جمعیت کشور- به‌شدت محتاج کمک‌های بشردوستانه برای بقا هستند. سازمان‌ملل گفته است که 5میلیون نفر در آستانه قحطی هستند و همین حالا 50هزار نفر از آنها، شرایط مشابه شرایط قحطی را تجربه می‌کنند. سازمان ملل همچنین گفته است 2.3میلیون کودک زیر 5سال به‌شدت از سوءتغذیه رنج می‌برند و 400هزار نفر از آنها، در صورتی که درمان نشوند، جان‌شان را از دست خواهند داد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید