• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 29 دی 1400
کد مطلب : 151233
+
-

میمند فارس وقفی است؟

گزارش روز
میمند فارس وقفی است؟

وقفی بودن یا نبودن شهر میمند فارس با ۷۰۰سال قدمت، همواره فراز و فرود داشته و دارد؛ برخی اهالی موضوع وقفی بودن میمند را قبول ندارند و خواستار تعیین تکلیف خود شده‌اند اما متولیان شاهچراغ(ع) با استناد به اسناد تاریخی معتقدند بیشتر مساحت این شهر وقف این آستان
مقدس است.
به گزارش ایرنا، برخی اهالی میمند معتقدند مدیران آستان مقدس شاهچراغ(ع) مدعی مالکیت شهر میمند و شش‌دانگ برخی دهستان‌ها و روستاها هستند و به طرق مختلف سعی در ابطال اسناد مالکیت مردم را دارند. برخی اهالی نیز با جمع‌آوری توماری اعتراض خود را در سطح ملی و حتی به دفتر مسئولان عالی نظام ارسال کرده‌اند. اعضای شوراهای روستا و دهیاری‌های آنان در بخش میمند فیروزآباد نیز مراتب اعتراض خود را در چند نوبت به مقامات مسئول شهرستان اعلام کرده‌اند.
از طرفی دیگر متولیان آستان مقدس احمدبن موسی(ع) معتقدند وقف شهر میمند اسناد تاریخی دارد که محکمه‌پسند است و رأی دادگاه به این موضوع صادر شده و نمی‌توان از حدود شرعی و قانونی این سنت 
حسنه، تخطی کرد.

روند موجود مانع خدمات‌رسانی به مردم 
سخنگوی شورای شهرستان فیروزآباد در این زمینه گفت: متولیان آستان حضرت شاهچراغ(ع) طی دهه گذشته با نامه‌نگاری‌های مختلف به ادارات، مانع از خدمات‌رسانی آنها به مردم میمند شده‌اند. عباس شریفی افزود: این ادعای آنان در هیچ زمانی مورد پذیرش اهالی میمند قرار نگرفته چرا که مالکیت تاشی خاتون و تنظیم وقف نامه و تصرف موقوف علیه در هیچ زمانی به اثبات نرسیده است.

تاشی‌خاتون و سرآغاز وقف در ۷ قرن پیش
معاون موقوفات و نذورات آستان مقدس شاهچراغ(ع) با بیان اینکه موقوفه میمند سابقه‌ای متعلق به حدود ۷۰۰ سال پیش دارد، گفت: بخش میمند توسط بانویی به نام تاشی خاتون در حدود ۷ قرن پیش وقف آستان مقدس شاهچراغ(ع) شد. حجت‌الاسلام سیدمجتبی سعادت افزود: با بیان اینکه دغدغه و حساسیت زیادی در زمینه وقف بودن میمند وجود دارد که بر همین اساس بررسی‌های زیادی در این خصوص صورت گرفته است، گفت: اسناد موجود ملکی بر وقفیت میمند شهادت داده‌اند و همین امر دلالت بر وقف بودن میمند دارد.

وقف میمند دلیل قانونی ندارد
قاضی بازنشسته دادگستری استان فارس در این زمینه گفت: تشدید اختلافات ناشی از موقوفه بودن میمند فیروزآباد فارس به‌علت عملکرد متولیان موقوفه موجبات نارضایتی شدید اهالی این شهر شده است. 
محمودرضا مسعودی افزود: این متولیان به صرف یک درخواست ثبتی غیرقانونی در سال۱۳۱۸ بدون ارائه کمترین دلیل در آن زمان و بدون داشتن هیچ‌گونه تصرف برخلاف ماده۷۳ آیین‌نامه اجرایی قانون ثبت با هماهنگی با اداره ثبت اسناد مبادرت تحدید حدود و سپس اخذ سند رسمی کرده بودند.

درخواست کمک از دولت
محمدمهدی فروردین، نماینده مردم فیروزآباد، قیروکارزین و فراشبند در مجلس شورای اسلامی ضمن دعوت از رئیس جمهوری برای حضور درمیمند گفت: ۹۰ درصد شهر میمند موقوفه به حساب می آید، رئیس جمهوری نسبت به موضوع موقوفه بودن میمند دستور داده که  این مسئله را برای همیشه تعیین تکلیف کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید