• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 23 دی 1400
کد مطلب : 150770
+
-

بازگشت پیونگ یانگ به رینگ رقابت تسلیحاتی

کیم جونگ اون، چند روز پس از تأکید بر اهمیت رسیدگی به اقتصاد و معیشت مردم در کره‌شمالی، بار دیگر از نمایش قدرت نظامی سدر این کشور حمایت کرد

گزارش 1
بازگشت پیونگ یانگ به رینگ رقابت تسلیحاتی

کیم جونگ اون، شخصا بر آزمایش موشک هایپرسونیک کره شمالی نظارت کرده و در تعارض با صحبت‌هایش در آغاز سال نو میلادی، بر تقویت «عضلات نظامی» کشور تأکید کرده است.
به گزارش الجزیره، این نخستین بار در 2 سال اخیر است که رسانه‌های کره‌ شمالی، تصاویری از کیم منتشر کرده‌اند که او را در تست یک موشک نشان می‌دهد. رودونگ سینمون، روزنامه رسمی کره‌شمالی، در نسخه چاپی و اینترنتی خود، عکس کیم را منتشر کرده است. در دیگر تصاویر، کیم در حال صحبت با مقامات نظامی این کشور دیده می‌شود.
آژانس مرکزی خبری کره در گزارشی نوشته است: «مانورپذیری برتر موشک‌های هایپرسونیک در آخرین تست، به‌صورت چشمگیرتری تأیید شده است.» در این گزارش آمده است که این موشک، هفته گذشته هم تست شده بود.
این، سومین آزمایش موشکی کره در یک هفته اخیر به شمار می‌رفت. پیش از این کره‌ جنوبی و ژاپن روز سه‌شنبه در گزارش‌هایی از آزمایش یک موشک بالستیک خبر داده بودند. سازمان ملل، آزمایش موشک‌های بالستیک توسط کره‌شمالی را منع کرده است.
کیم، با وجود تحریم‌های سنگین بین‌المللی و اقتصاد به‌شدت رنجور این کشور، بر مدرنیزاسیون ارتش کره‌شمالی و به کارگیری تسلیحات پیشرفته‌تر تأکید کرده است.
موشک‌های پیشرفته هایپرسونیک در برنامه 5ساله کره‌شمالی، به‌عنوان «اولویت برتر» طبقه‌بندی شده‌اند و این کشور نخستین موشک هایپرسونیک خود، هواسونگ-8 را در انتهای تابستان آزمایش کرد. کیم ماه گذشته، در یک جلسه حزب حاکم، بر تداوم تقویت قابلیت‌های دفاعی این کشور تأکید کرده بود.
کیم بعد از نظارت بر آزمایش موشکی، به‌گفته خبرگزاری رسمی کره‌شمالی، به دانشمندان تأکید کرده است که «تلاش‌ها برای تقویت عضله نظامی را، هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی بیشتر کنند.»
کیم در حالی این صحبت‌ها را مطرح کرده که در آستانه سال نو، 2 هفته پیش گفته بود که در سال جدید، اقتصاد، اولویت اول کشورش خواهد بود. به گزارش بی‌بی‌سی، کیم در یک سخنرانی در جلسه کلیدی حزب حاکم گفته بود که سال 2021، وضعیت بسیار سختی بر این کشور حاکم بوده و در همان جلسه، «ماموریت پیشرفت‌های خیره‌کننده در حل مشکل غذا، پوشاک و مسکن مردم» را مطرح کرده بود.
او گفته بود که مبارزه با همه‌گیری کرونا یکی از اهداف اصلی کشورش در سال جدید است.
پیش از این گزارش‌هایی درباره گرسنگی شدید در کره شمالی منتشر شده بود و این هراس در این کشور وجود دارد که با فرارسیدن زمستان، بحران غذا تمام کشور را در خود فرو ببرد. مرزهای کره از سال 2020، به امید جلوگیری از انتشار کرونا از چین، بسته است.
به گزارش الجزیره، چاو اوکارل، رئیس گروه ارزیابی ریسک کره که مسائل کره‌شمالی را از نزدیک دنبال می‌کند، گفته است پیامی که حضور کیم در صحنه آزمایش موشک داشت، بسیار مهم است. او در توییتر نوشته است: «این به آن معناست که کیم از اینکه به‌صورت شخصی به آزمایش موشک، مرتبط شود، نگرانی ندارد و برایش مهم نیست که آمریکا این تصاویر را ببیند.» کیم از بهار2020 به بعد در آزمایش‌های موشکی دیده نشده بود.
لایک اریک ایزلی، استاد دانشگاه ایوا در سئول، درباره اقدام اخیر کره‌شمالی گفته است: «کیم اخیرا در گفت‌وگویی تلاش کرده بود فشار دیپلماتیک را بیشتر کند و حالا این آزمایش، در حمایت از آن دستور کار بوده است. تهدید کره‌شمالی علیه همسایگان آن در حال افزایش است و فعالیت‌های آمریکا، کره‌جنوبی و ژاپن را در زمینه دفاع موشکی زیر سؤال می‌برد.»
مذاکرات خلع سلاح از تابستان سال2019 و نشست بین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و کیم متوقف شده است و پیونگ‌یانگ می‌گوید که آمریکا و متحدانش باید سیاست‌های خصمانه خود ازجمله تحریم‌ها و مانورهای نظامی را کنار بگذارند تا مذاکرات دوباره از سر گرفته شود.
ویکتوریا نولاند، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی، این آزمایش‌ها را خطرناک و برهم‌زننده ثبات خوانده است. رسانه‌های کره گفته‌اند که موشک آزمایش‌شده روز سه‌شنبه، پیش از اینکه به هدف بخورد، 1000کیلومتر پرواز کرده است. این سومین آزمایش موشک هایپرسونیک کره‌شمالی به شمار می‌رود.

باشگاهی با اعضای محدود
موشک‌های هایپرسونیک از پیشـرفته‌تــــرین تسلیحات دنیا هستند که تنها کشورهای اندکی فناوری ساخت و آزمایش آن را دارند.
موشک‌های هایپرسونیک کره‌شمالی به چند دلیل بسیار خطرناک هستند؛ موشک‌های بالستیک عموما در مسیر قابل‌پیش‌بینی که از داخل جو شروع شده، به بیرون جو می‌روند و دوباره برمی‌گردند، حرکت می‌کنند و همین، آنها را در مقابل رهگیری سامانه‌های دفاعی آسیب‌پذیر می‌کند. اما موشک‌های هایپرسونیک می‌توانند نزدیک سطح زمین و در مدت زمان کوتاه‌تری به هدف برسند و مانورپذیری بسیار بالایی دارند.
موشک‌های هایپرسونیک همچنین می‌توانند به سرعتی معادل 5برابر سرعت صوت -یا حدود 6هزار و 200کیلومتر بر ساعت- دست پیدا کنند. همه این ویژگی‌ها باعث می‌شود که ردیابی و رهگیری این موشک‌ها، بسیار سخت باشد. کارشناسان می‌گویند این توانایی‌ها، موشک‌های هایپرسونیک را در برابر سامانه‌های دفاع موشکی فعلی ایمن می‌کنند و به سختی می‌توان با این موشک‌ها مقابله کرد.
تا حالا به جز کره‌شمالی، کشورهای چین، روسیه و آمریکا موشک‌های هایپرسونیک آزمایش کرده‌اند و کارشناسان می‌گویند که در میان این کشورها، روسیه پیشگام به کار‌گیری این فناوری است. روسیه گفته است که این موشک‌ها را به یگان‌های عملیاتی خود تحویل داده است. گزارش‌هایی هم درباره اینکه چین این موشک‌ها را به‌صورت رسمی وارد خدمت کرده منتشر شده است.
2 مدل موشک هایپرسونیک وجود دارد؛ در یک نمونه، موشک جو زمین را ترک می‌کند و دوباره وارد آن می‌شود و در مسیر سر خوردن به هدف، پیچ و تاپ می‌خورد و براساس الگوهای غیرقابل‌پیش‌بینی، مانور می‌دهد تا رادارهای دشمن را فریب دهد.
در نمونه دوم، موشک به اندازه مدل اول سریع نیست، اما در ارتفاع پایین و سریع حرکت می‌کند و به دشمن زمان کمی می‌دهد تا از خود واکنش نشان دهد. یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای تولید و طراحی این موشک‌ها، استفاده از آلیاژهای بسیار پیشرفته است تا حرارت بسیار بالایی را که در پرواز و بازگشت به جو زمین ایجاد می‌شود تحمل کنند. به‌خاطر سرعت بسیار بالا، اصطکاک، مسئله‌ای بسیار حیاتی است و ممکن است این موشک‌ها، دمایی تا 2هزار و 200درجه سانتی‌گراد را تحمل کنند.
در چنین دمایی، حفظ ارتباط با موشک بسیار سخت خواهد شد و این هم یک چالش دیگر است و البته مسئله دیگر، هدایت موشک از راه دور است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید