• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 23 دی 1400
کد مطلب : 150774
+
-

کرونا در کمین مراسم آیینی رود گنگ

جهان‌نما
کرونا در کمین مراسم آیینی رود گنگ

فتانه احدی- روزنامه‌نگار

هندوها به بهانه اعیاد و مراسم‌های مختلف، در رود گنگ تنی به آب می‌زنند و برای آمرزش گناهان و رستگاری، با آب رودخانه غسل می‌کنند. طی 2‌سال اخیر، شاید شیوع کرونا در سایر نقاط جهان، مردم و قوانین اجتماعی و آداب دینی و مذهبی را زمینگیر کرده باشد اما نتوانسته اجرای آداب و رسوم هندی‌ها را متوقف کند. هر سال در چهاردهمین روز از اولین ماه سال میلادی، هندوها برای بزرگداشت مراسم «ماکار سانکرانتی» و خدای خورشید هندو، به روستای «گانگاسکار» در ایالت می‌روند تا در محل تلاقی گنگ و خلیج بنگال غسل کنند و برای آمرزش گناهان خود و اجدادشان دعا کنند. امسال نیز طی روزهای جمعه و شنبه (فردا و پس‌فردا)، دست‌کم یک‌میلیون نفر برای شرکت در این مراسم، خود را به گانگاسکار می‌رسانند. ماکار سانکرانتی یکی از بزرگ‌ترین جشن‌های برداشت محصول در هند است. این مراسم در حالی برگزار می‌شود که هند در مجموع بیش از 36‌میلیون مورد ابتلا به کرونا را گزارش کرده که پس از آمریکا بیشترین آمار شیوع کرونا در جهان است.
برخی هندوها حتی برای فرار از کرونا نیز به آب گنگ پناه می‌برند و معتقدند که این آب می‌تواند آنها را از کرونا دور کند اما مرگ بیش از 484‌هزار نفر در این کشور نشان داده که خرافات نمی‌‌تواند ویروس سخت‌جان کرونا را مهار کند. سال گذشته فوج عظیمی از جسدها در سواحل رود گنگ شناور شد تا آب آنها را پس بزند. گنگ نه‌تنها نتوانسته جان مردم را نجات دهد بلکه مردگانی را که در ساحل این رودخانه دفن شده بودند ‌هم از خود دور ‌کرد. اما هیچ‌یک از این اتفاقات باعث نشد که مردم هند دست از اعتقادات خود بردارند و از رود‌خانه گنگ دست بکشند. آنها باز هم در مراسم‎‌های مختلف دور هم جمع می‌شوند؛ اقدامی که باعث می‌شود جان میلیون‌ها نفر در هند به خطر بیفتد و بدون‌شک یکی از دلایل آمار بالای ابتلا در این کشور هم همین تجمع‌های آیینی است.
به گزارش الجزیره، 194‌هزار مورد جدید ابتلا به کرونا طی 24‌ساعت گذشته در هند گزارش شده است. آمار نشان می‌دهد که میزان شیوع ویروس کرونا در یک ماه، ۲۰ برابر افزایش یافته است. مرگ و میر روزانه هم به حدود 450 مورد رسیده است. سال گذشته جشنواره مذهبی بزرگ «کوم میلا» در شمال هند که هر سه‌سال یک‌بار برگزار می‌شود، به شیوع سویه دلتا کمک کرد و باعث شد میلیون‌ها نفر مبتلا و ده‌ها هزار نفر کشته شوند. با این وجود مردم قصد دارند برای ماکار سانکرانتی باز هم به ساحل گنگ بروند. در بیشتر ایالت‌ها و مناطق مقررات منع آمد و شد شبانه وضع شده است. در «دهلی‌نو» پایتخت هند نیز برای مهار سویه اومیکرون، محدودیت‌های کرونایی در تعطیلات آخر هفته و همچنین در رستوران‌ها اعمال شده است. با این حال، ده‌ها هزار زائر در حال حاضر به محل برگزاری مراسم سالانه گنگ در جزیره‌ای در شرق ایالت بنگال غربی رسیده‌اند که پس از ایالت ماهاراشترا در غرب، بیشترین موارد ابتلا را دارد. مسئولان برگزاری مراسم گفته‌اند که تلاش می‌کنند تا همه پروتکل‌های بهداشتی را اجرا کنند. همچنین برای پاشیدن آب مقدس، قرار است از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده شود اما مسئولان می‌گویند هندوها به هر حال در آب غوطه‌ور می‌شوند و نمی‌توان جلوی آنها را گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید