• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 22 دی 1400
کد مطلب : 150681
+
-

رقیب قدرتمند «قهرمان»

نماینده ژاپن جوایز اصلی این فصل را به‌نام می‌زند

آرش نهاوندی- مترجم

«ماشین من را بران» ساخته ریوسوکه هاماگوچی محصول ژاپن به‌عنوان فیلم اصلی حاضر در رشته بهترین فیلم بین‌المللی اسکار2022 در حال شکستن رکوردهای کسب جایزه در نخستین جشنواره‌های سینمایی سال‌جاری و پشت سر گذاشتن فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی است.
امسال وضعیت عجیبی در سینمای آسیا شکل گرفته و یک فیلم از ایران با نام قهرمان و فیلم دیگری از ژاپن، به‌عنوان 2رقیب قدرتمند برای کسب جایزه در جشنواره‌های مختلف به رقابت برخاسته‌اند. پیش از این فیلم «قهرمان» با بردن جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن در 2021 از فیلم «ماشین من را بران» پیشی گرفته بود، اما «ماشین من را بران» که با اقتباس از رمان کوتاهی از هاروکی موراکامی ساخته شده در روزهای اخیر با بردن جایزه گلدن‌گلوب، بردن جوایز اصلی انجمن ملی منتقدان، نامزد شدن در رشته بهترین فیلم بین‌الملل انجمن فیلم داکوتای شمالی در غیاب فیلم «قهرمان» و بردن جایزه بهترین فیلم بین‌المللی انجمن ملی سانفرانسیسکو از نظر تعداد جوایز بین‌المللی از فیلم «قهرمان» پیشی گرفته است.

انجمن ملی منتقدان
به‌گزارش ورایتی، فیلم «ماشین من را بران» توانست با حضور رقبای قدرتمندی نظیر فیلم «قدرت سگ» به کارگردانی جین کمپیون، «داستان وست ساید» ساخته استیون اسپیلبرگ و فیلم «مامان کوچک» ساخته سلین سیاما، جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و جایزه بهترین بازیگر مرد انجمن ملی منتقدان را از آن خود کند. هیدتوشی نیشجیما بازیگر فیلم ماشین من را بران در رقابت با بندیکت کامبربچ بازیگر فیلم قدرت سگ توانست جایزه بهترین بازیگر مرد را به‌خود اختصاص دهد. پنه لوپه کروز نیز به‌دلیل نقش‌آفرینی در فیلم «مادران موازی» جایزه بهترین بازیگر زن انجمن ملی منتقدان را دریافت کرد. جایزه بهترین فیلمبرداری نیز به فیلم «شوالیه سبز» و جایزه بهترین فیلم غیرداستانی هم به فیلم «گریز» رسید. انجمن ملی منتقدان که نهادی معتبر محسوب می‌شود، متشکل از ۶۹منتقد سرشناس از رسانه‌های معتبری مانند ورایتی و نیویورک‌تایمز است و تنها فیلم‌های اکران شده در طول سال میلادی را مورد داوری قرار می‌دهد.

انجمن منتقدان سانفرانسیسکو
فیلم «ماشین من را بران» در مراسم اهدای جوایز انجمن منتقدان سانفرانسیسکو هم از رقیب‌های خود و ازجمله «قهرمان» پیشی گرفت و‌ جایره بهترین فیلم بین‌المللی را دریافت کرد. «قدرت سگ» فیلم نتفلیکس که در ژانر وسترن سیاه به کارگردانی جین کمپیون ساخته شده توانست در این دور از برگزاری مراسم جوایز انجمن منتقدان سانفرانسیسکو، جایزه بهترین فیلم را از آن خود کند. جین کمپیون همچنین جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرد، بهترین فیلمنامه اوریجینال(غیر اقتباسی) نیز به مایک میلز به‌خاطر فیلم «زود باش زود باش» اهدا شد. جین کمپیون همچنین در رشته بهترین فیلمنامه اقتباسی برنده جایزه شد. بندیکت کامبربچ نیز به‌خاطر نقش‌آفرینی در فیلم «قدرت سگ» به‌عنوان بهترین بازیگر انتخاب شد. اولیویا کالمن نیز به‌دلیل بازی در فیلم «دختر گمشده» جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد. کارتون «جادو » نیز جایزه بهترین انیمیشن را به‌خود اختصاص داد.

انجمن فیلم داکوتای شمالی
در غیبت «قهرمان»، فیلم «ماشین من را بران» در رشته بهترین فیلم بین‌المللی انجمن فیلم داکوتای شمالی حضور خواهد داشت. فیلم‌های «گریز» به کارگردانی یوناس پوهر راسموسن از دانمارک، «دست خدا» ساخته پائولو سورنتینو از ایتالیا، «تیتان» به کارگردانی ژولیا دوکورنو از فرانسه و «بدترین آدم دنیا» ساخته یواخیم تریر از نروژ، دیگر نامزدهای حاضر در رشته بهترین فیلم بین‌المللی انجمن فیلم داکوتای شمالی هستند. در رشته بهترین فیلم نیز فیلم‌های «گریز»، «گزارش فرانسوی»، «پیتزا لیکوریچه»، «خیابان کابوس» و «قدرت سگ» نامزد دریافت جایزه هستند. پل توماس اندرسون به‌خاطر ساخت فیلم «پیتزا لیکوریچه»، وس اندرسون برای کارگردانی فیلم «گزارش فرانسوی»، جین کمپیون به‌خاطر ساخت فیلم «قدرت سگ»، گیرمو دل تورو به‌خاطر کارگردانی «خیابان کابوس» و لین مانوئل میراندا به‌خاطر ساخت فیلم «تیک، تیک...بوم» در رشته بهترین کارگردان نامزد شده‌اند. انجمن فیلم داکوتای شمالی در روز 17ژانویه (27دی) اسامی برندگان خود را اعلام خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید