• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 22 دی 1400
کد مطلب : 150680
+
-

شب جمال شورجه در موزه سینما برگزار می‌شود

انقلاب اسلامی؛ انگیزه ورود به سینما


عصر جمعه ۲۴ دی ماه، مراسم «شب جمال شورجه»، با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، به همت کانون کارگردانان سینمای ایران و با مشارکت موزه سینما و فیلم‌خانه ملی ایران ساعت ۱۸ در سالن سینماتوگراف موزه سینما برگزار می‌شود. در سال 1390نیز مراسم بزرگداشت این کارگردان در سی‌امین دوره جشنواره فیلم فجر برگزار شد. او درباره بزرگداشتش در جشنواره فجر در آن ایام به ایسنا گفته بود: «خودم را صاحب آن صلاحیت و وجاهت نمی‌دانم که برایم بزرگداشت بگیرند. دوستان تشخیص دادند امیدوارم لیاقتش را داشته باشم. این بزرگداشت برای تولید آثار دفاع‌مقدس من است، آثاری که مرتبط با مردم شریف و شهیدپرور این کشور بوده و اگر بخواهم سیمرغم را هدیه کنم به مردم شهیدپرور ایران، آزادگان، جانبازان، ایثارگران و خانواده معظم شهدا و رهبر معظم انقلاب تقدیم می‌کنم که به‌خاطر وجود این عزیزان و ایثارگری‌شان توانستم آثار دفاع‌مقدس را تولید کنم وگرنه از خودم هیچ قابلیتی ندارم.»
جمال شورجه یکی از کارگردانان باسابقه سینمای دفاع‌مقدس است که فعالیت سینمایی‌اش را به‌عنوان دستیار کارگردان مرحوم رحیم رحیمی‌پور در فیلم «دوله تو» از سال 1363آغاز کرد. نخستین فیلمی که شورجه کارگردانی کرد «روزنه» (1367) نام داشت. او درباره ساخت این فیلم در سلسله گفت‌وگوهای تاریخ شفاهی موزه سینمای ایران گفته: «یادم می‌آید روزی به دفتر محسن علی اکبری رفتم که می‌خواست فیلمی بنام «روزنه» بسازد. فیلمنامه را خواندم و پذیرفتم و مرا به واحد جنگ شبکه یک سیما معرفی کرد. «روزنه» را در منطقه جنگی ساختیم، کار سختی بود اما از تلویزیون پخش شد و مورد استقبال قرار گرفت.»
شورجه پیش از آغاز کار فیلمسازی به سینما علاقه‌مند بوده و از کودکی همراه برادرش در سینما فیلم می‌دیده: «من و برادر بزرگ‌ترم به سینما بسیار علاقه داشتیم. در سال ۱۳۴۰ در زنجان با صاحب یک سینما آشنا بودیم و برخی فیلم‌ها را حتی ۱۰ بار می‌دیدم. البته برادر بزرگ‌ترم بیشتر علاقه‌مند به بازیگری بود و من به واسطه او به سینما علاقه‌مند و وارد این حوزه شدم. در دوران دبستان و دبیرستان زیاد نقاشی می‌کردم به همین دلیل در دانشگاه در رشته گرافیک قبول شدم و در همان زمان وارد انجمن اسلامی شدم. دوستان زیادی در آنجا پیدا کردم و زمانی که امام (ره) وارد ایران شدند، اکثر نقاشی‌ها و پلاکاردهای ورود امام(ه) از فرودگاه تا بهشت زهرا (س)را ما نقاشی و خطاطی کرده بودیم.»
شورجه در کلاس‌های مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی باغ فردوس که سهم عمده‌ای در تربیت کارگردانان انقلابی و مکتبی داشت شرکت کرد و آنچنان که خودش گفته در دوران دانشگاه نیز بر سر اینکه فرم و تکنیک می‌تواند در خدمت محتوا باشد، تحقیقات زیادی انجام داد. کارگردان فیلم «عملیات کرکوک» انگیزه ورودش به سینما را اینطور توضیح داده: «اگر انقلاب نمی‌شد وارد سینما نمی‌شدم و همان رشته گرافیک را دنبال می‌کردم، زیرا من با دیدگاه امام (ره) وارد سینما شدم. ایشان از همان نخستین روزی که وارد ایران شدند و به بهشت زهرا(س)رفتند درباره سینما گفتند «ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم». چیزی که امام فرمودند درواقع محتوای سینما بود که ایشان را برآشفته کرده بود و این جمله را گفتند.» همچنین وی درباره دیدار خود با مقام معظم رهبری نیز گفته: «رهبری اعتقادشان بر این است که باید سینما را گسترش دهیم تا بتوانیم طیف بیشتری را مخصوصا در جهان اسلام جذب کنیم، زیرا آنها سینما ندارند و ما باید به آنها در این زمینه کمک کنیم.»
البته این کارگردان سینما خودش هنوز به‌طور کامل از آثارش در سینما رضایت ندارد و در این باره گفته: «به کارنامه سینمایی خود نمره ۱۵ می‌دهم. از نظر ساختار هنوز به آن چیزی که دلم می‌خواست، نرسیدم و از نظر خودم کم گذاشته‌ام.»

این خبر را به اشتراک بگذارید