• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 22 دی 1400
کد مطلب : 150669
+
-

همشهری 2چهره سیاه و سفید بازار کار را بررسی می‌کند

921 هزار نفر شغل پیدا کردند

خروج 2/6میلیون نفر از بازارکار

اشتغال
921 هزار نفر شغل پیدا کردند

 اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد در یک سال گذشته 2میلیون ‌و669هزار نفر از جمعیت شاغل از بازار کار خارج شده‌اند اما در مقابل در همین مدت 921هزار نفر از بیکاران شغل پیدا کرده‌اند.
به‌گزارش همشهری، اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ بیکاری در تابستان امسال 9.6درصد و در پاییز 8.9درصد بوده است به این معنا که نرخ بیکاری در حال ترمیم است با این حال همچنان عده‌ای به‌دنبال کار هستند و حتی برخی افراد از پیدا کردن کار ناامید شده‌اند. این آمار نشان می‌دهد دولت باید به برنامه‌های خود برای ایجاد اشتغال سرعت بیشتری بدهد به‌ویژه آنکه اطلاعات مرکز آمار حاکی است: میزان رشد بیکاری در میان جمعیت شاغلان بیشتر از افراد بیکاری است که شغل پیدا می‌کنند و به‌نظر می‌رسد بخشی از این موضوع ناشی از متغیر‌های اقتصاد کلان است که در برخی مواقع به کاهش فعالیت اقتصادی واحد‌های تولیدی و افزایش بیکاری منجر شده است.

شاغلان بیکار شده
آنطور که اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد؛ در یک دوره یک‌ساله، یعنی از تابستان پارسال، تا تابستان امسال، 3درصد از جمعیت شاغلان، بیکار شده‌اند. جمعیت شاغل در تابستان سال گذشته 23میلیون‌ و413هزار نفر بوده که از این تعداد 85.6درصد یعنی 20میلیون ‌و41هزار نفر همچنان شاغلند اما از این تعداد 702هزار و390نفر بیکار شده‌اند و در شرایط فعلی در جست‌وجوی کار هستند. اما نکته قابل تامل در میان جمعیت شاغلان تعداد افراد بیکاری است که بیکار شده‌اند و به‌دلیل پیدا نکردن کار از جرگه شاغلان به‌طور کامل خارج و به جمعیت غیرفعال اضافه شده‌اند. طبق آمارهای موجود از کل جمعیت شاغل، در یک سال گذشته، 11.4درصد، یعنی 2میلیون‌ و669هزار نفر، شغل خود را از دست داده‌اند و در عین حال در این مدت نتوانسته‌اند شغلی پیدا کنند، به همین دلیل از بازار کار خارج و در شرایط فعلی از پیدا کردن کار ناامید شده‌اند. بخش عمده این افراد زنان بوده‌اند که به‌ویژه در یک سال گذشته تحت‌تأثیر کرونا شغل خود را از دست داده‌اند اما جمعیت افراد بیکار شده و غیرفعال مردان نیز قابل توجه است.

بیکاران شاغل شده
با وجود رشد جمعیت افراد بیکار اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد؛ 37.2درصد افرادی که پارسال بیکار بوده‌اند، شغل پیدا کرده‌اند. طبق این اطلاعات، کل جمعیت بیکاران در تابستان سال گذشته 2میلیون‌ و477هزار و350نفر بوده است که از این تعداد 921هزار و574نفر، در طول یک‌سال گذشته شغل پیدا کرده‌اند. با این حال از این تعداد 946هزار و348نفر همچنان در تابستان امسال بیکار بوده‌اند و شغلی پیدا نکرده‌اند. همچنین از کل جمعیت بیکاران 609هزار و428نفر نیز به‌طورکل از پیدا کردن کار قطع امید کرده‌اند و به جمعیت غیرفعال اضافه شده‌اند. باتوجه به بهبود متغیرهای اقتصادی در پاییز امسال انتظار می‌رود روند اشتغال جمعیت بیکار در ماه‌های آینده بهبود پیدا کند اما انتظار می‌رود با هدف‌گذاری‌های انجام شده در دولت سیزدهم برای ایجاد سالانه یک میلیون شغل، روند رشد اشتغال جمعیت بیکار افزایش یابد. دولت در نخستین جلسه شورای‌عالی اشتغال از طرح زیست‌بوم اشتغال رونمایی کرد و قرار است طبق این طرح سالانه یک‌میلیون شغل جدید در کشور ایجاد شود.

اشتغال زنان
یکی از آمار‌های مهم در روند توسعه اقتصادی کشورها میزان اشتغال زنان در چرخه تولید است. هرچه تعداد بیشتری از جمعیت زنان به جمعیت شاغلان اضافه شود جمعیت نیروی کار افزایش می‌یابد و این موضوع می‌تواند سرعت رشد اقتصادی کشورها را بیشتر کند. با این حال آمار‌ها نشان می‌دهد در یک سال گذشته سهم زنان از بازار کم شده است؛ به‌طوری که طبق آمار‌های موجود از 3میلیون ‌و669هزار و617زن شاغل در تابستان پارسال اکنون فقط 2میلیون‌ و293هزار و510نفر هنوز شاغل هستند؛ یعنی یک میلیون و 376هزار و106نفر از جمعیت زنان شاغل کم شده است و هم‌اکنون زنان فقط 15درصد از کل جمعیت شاغلان را تشکیل می‌دهند. نکته مهم‌تر این است که از کل افرادی که بیکار شده‌اند 84هزار و401نفر همچنان جویای کار هستند اما یک‌میلیون ‌و291هزار و705نفر به‌طور کامل از بازار کار خارج شده‌اند و به جمعیت غیرفعال اضافه شده‌اند. یعنی 35.2درصد از زنان شاغل در یک سال گذشته به‌طور کل از بازار کار خارج شده‌اند؛ به‌نظر می‌رسد علت اصلی این موضوع شیوع کروناست که تأثیر زیادی بر وضع اشتغال زنان گذاشته است. در مورد مردان نیز با وجود آنکه نرخ بیکاری کمتر از زنان است با این حال میزان جمعیت بیکار شده مردان بیشتر از زنان است.
طبق آمار‌های موجود در یک سال از جمعیت مردان شاغل، که 19میلیون‌ و871هزار و947 را شامل می‌شوند، بیش از 2میلیون نفر بیکار شده‌اند که از این تعداد 635هزار و902نفر همچنان در جست‌وجوی کار هستند، اما یک میلیون 371هزار و164نفر که رقمی بالغ بر 6.9نفر را شامل می‌شود از بازار کار خارج و به جمعیت غیرفعال اضافه شده‌اند؛ یعنی احتمال اشتغال این افراد نسبت به گذشته کاهش یافته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید