• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 22 دی 1400
کد مطلب : 150651
+
-

جنگ ستارگان کشتی در گرگان

مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کشور از امروز آغاز می‌شود و به‌جز 6مدال‌آور جهانی همه کشتی‌گیران برتر کشور در آن حضور دارند

مسابقات کشتی آزاد قهرمانی کشور و نخستین مرحله از رقابت‌های انتخابی تیم ملی از امروز به میزبانی شهر گرگان برگزار می‌شود. تمامی آزادکاران کشور به‌جز 6نفر برای اینکه شانس پوشیدن دوبنده تیم ملی را داشته باشند، باید در این رقابت‌ها روی تشک بروند.

6غیبت موجه
حسن یزدانی، کامران قاسم‌پور، علیرضا سرلک، محمد نخودی، مجتبی گلیج و امیرحسین زارع 6کشتی‌گیری هستند که از حضور در مسابقات قهرمانی کشور معافند. این 6کشتی‌گیر به‌دلیل کسب مدال در مسابقات جهانی2021 نروژ این حق را دارند که در مسابقات کشوری حاضر نشوند و در مراحل بعدی برای حضور در تیم‌ملی کشتی بگیرند. طبق اعلام کادر فنی تیم ملی، غیر از این 6کشتی‌گیر غیبت هیچ ورزشکار دیگری موجه نخواهد بود. ملی‌پوشانی که در المپیک توکیو یا مسابقات جهانی نروژ حضور داشتند اما موفق به کسب مدال نشدند، باید در گرگان کشتی بگیرند. نفرات اول مسابقات گرگان، راهی مسابقات قهرمانی آسیا در مغولستان خواهند شد و به همین دلیل حساسیت مسابقات بسیار بالا رفته است.

المپیکی‌ها روی تشک می‌آیند
رضا اطری، محمدحسین محمدیان، یونس امامی، امین طاهری، رحمان عموزاد، علی شعبانی، یدالله محبی، ارشک محبی، عرفان الهی و امیرمحمد یزدانی ازجمله کشتی‌‌گیران نام‌آشنایی هستند که اگر می‌خواهند شانسی برای حضور در تیم‌ملی داشته باشند، باید از قهرمانی کشور کارشان را شروع کنند. سال‌ها بود در مسابقات قهرمانی کشور شاهد چنین رقابت جذابی نبودیم و این نخستین‌بار است که به‌جز 6کشتی‌گیر، تمام سرمایه‌ کشتی آزاد ایران روی تشک خواهند رفت. در هر وزن حداقل 2 تا 3 رقابت بسیار حساس شکل خواهد گرفت که نتیجه آن به هیچ‌وجه قابل پیش‌‌بینی نخواهد بود.

لشکر مدعیان
در وزن اول (57کیلوگرم) رضا اطری کشتی‌گیر المپیکی ایران که در توکیو به‌عنوان پنجمی رسید، شانس نخست این وزن به شمار می‌‎رود. تنها مشکل اطری در این مسابقات کیلوهای زیادی است که از وزنش کم خواهد کرد. احمد جوان که در مسابقات امیدهای جهان به‌عنوان سومی رسید، یکی از رقبای سرسخت اطری به شمار می‌رود. در 61کیلوگرم رقابت مجید داستان و محمد رمضان‌پور ازجمله دیدارهای جذاب قهرمانی کشور خواهد بود. این دو کشتی‌گیر با تصمیم کادر فنی برای کسب ویزا و حضور در مسابقه دوستانه با آمریکا راهی دوبی شده بودند و رقابت بین آنها به نوعی می‌تواند مسافر آمریکا را هم مشخص کند. در 65کیلوگرم مرتضی قیاسی شانس اول این وزن به شمار می‌رود ولی رحمان عموزاد که در جهانی نروژ در 61کیلوگرم روی تشک رفت و حالا به یک وزن بالاتر صعود کرده، جدی‌ترین رقیب قیاسی محسوب می‌شود. امیرمحمد یزدانی در جهانی نروژ در وزن 65کیلوگرم به مدال نقره جهان رسید ولی به‌دلیل تغییر وزن و صعود به 70کیلوگرم باید از مسابقات کشوری کارش را آغاز کند. به این ترتیب در 70کیلوگرم شاهد رقابت او و عرفان الهی خواهیم بود که در نروژ به‌عنوان پنجمی رسید. 74کیلوگرم یکی از اوزان المپیکی است که ایران در سال‌های اخیر مدعی جدی در این وزن نداشته است. یونس امامی و محمدصادق فیروزپور از مدعیان اصلی این وزن به شمار می‌روند که رقابت آنها بسیار جذاب خواهد بود. در 79کیلوگرم نیز علی سوادکوهی، بهمن تیموری و حمیدرضا زرین‌پیکر مدعیان اصلی هستند. وزن بعدی یعنی 86کیلوگرم سال‌هاست در سلطه حسن یزدانی است و مسابقات گرگان بهترین موقعیت برای پشت‌خط‌مانده‌های اوست تا خودشان را به کادر فنی نشان دهند. امیرحسین فیروزپور و سجاد غلامی ازجمله مدعیان این وزن محسوب می‌شوند. 92کیلوگرم یک وزن غیرالمپیکی است که مدعی اصلی آن محمدجواد ابراهیمی به‌دلیل مصدومیت حضور نخواهد داشت. رقابت اصلی این وزن بین حسین شهبازی و ارشک محبی خواهد بود. 97کیلوگرم هم وزن پرترافیکی است که به‌جز مجتبی گلیج، تمام مدعیان ازجمله محمدحسین محمدیان، علی شعبانی و امیرعلی آذرپیرا باید با یکدیگر رقابت کنند. در دسته فوق‌سنگین هم مدعیانی همچون امین طاهری، یدالله محبی و عباس فروتن رودرروی یکدیگر قرار خواهند گرفت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید