• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 22 دی 1400
کد مطلب : 150637
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/4x7Mn
+
-

واگذاری سرخابی‌ها به سبک بارسلونا

فرابورس از امکان‌پذیر نبودن عرضه سهام پرسپولیس و استقلال، با توجه به وضعیت مالی آنها، در بازارسرمایه خبر داد

خصوصی سازی
واگذاری سرخابی‌ها به سبک بارسلونا

فعلا 2طرح جدید برای گشودن گره واگذاری سهام سرخابی‌ها روی میز آمده؛ وزیر کار می‌گوید؛ سهام این شرکت‌ها باید در قالب تعاونی‌ها واگذار شود، سازمان خصوصی نیز بر طبل پیمان مدیریتی می‌کوبد.
همزمان فرابورس اعلام کرده است: با توجه به وضعیت مالی این دو باشگاه امکان‌ پذیرش آنها در بازارهای اصلی فرابورس وجود ندارد. در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد واگذاری سهام سرخابی‌ها بار دیگر به سر خط بازگشته است.
به‌گزارش همشهری، بحث واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال از 2دهه پیش تاکنون به نتیجه نرسیده است. هر سال هم که می‌گذرد، زیان‌ها، بدهی‌ها و پیچیدگی‌های مالی این دو باشگاه بیشتر و واگذاری آنها سخت‌تر می‌شود.
شاید اگر 10سال پیش سهام این دو باشگاه به بخش خصوصی واقعی واگذار شده بود این دو باشگاه در شرایط فعلی، وضعیت مالی بهتری داشتند، اما 2دهه است که به‌دلیل انجام نشدن مطالعات دقیق و ارائه طرح‌های غیرکارشناسی، خصوصی‌سازی‌ در فوتبال به بن‌بست رسیده و به‌نظر می‌رسد این روند همچنان ادامه دارد زیرا طبق آخرین خبرها فرابورس ایران اعلام کرده است این دو باشگاه به‌دلیل شرایط مالی‌شان امکان پذیرفته شدن در بازارهای اصلی فرابورس را ندارند.

واگذاری به روش تعاونی
در شرایطی که هنوز مراجع ذیربط برای تعیین روش واگذاری سهام سرخابی‌ها به نتیجه مشخصی دست نیافته‌اند، به‌نظر می‌رسد سازمان خصوصی‌سازی‌ در تلاش است سهام این دو باشگاه را به‌روش پیمان مدیریتی واگذار کند. دیروز حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتشار توییتی در حساب کاربری خود نوشت: تنها راه‌حل بحران سرخابی‌ها، واگذاری مدیریت آنها به‌خود مردم است. او با بیان اینکه حذف 2باشگاه بزرگ و محبوب پرسپولیس و استقلال از لیگ قهرمانان آسیا محصول مدیریت غلط گذشته است و کام همه را تلخ کرده، افزود: ماه گذشته در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری پیشنهاد دادم تا مدیریت این دو تیم در قالب تعاونی به مردم واگذار شود؛ این نوع باشگاه‌داری در 2تیم بارسلونا و رئال‌مادرید تجربه شده و یک قاعده پذیرفته شده جهانی است. به‌گفته او این نامه را دفتر رئیس‌جمهور به وزیران ورزش و اقتصاد ارجاع داده است.

روش واگذاری سازمان خصوصی‌سازی‌
در شرایطی که وزیر کار از واگذاری سهام سرخابی‌ها به شیوه تعاونی‌ها خبر داده، به‌نظر می‌رسد سازمان خصوصی‌سازی‌ هنوز به جمع بندی نهایی برای تعیین روش واگذاری سهام این دو باشگاه نرسیده است؛ با این حال آن طور که از خبر‌ها بر می‌آید این سازمان در تلاش است سهام این دو باشگاه را به‌روش پیمان مدیریتی واگذار کند که شیوه مرسومی در جهان فوتبال نیست و به زعم کارشناسان نمی‌تواند کمکی به حل مشکلات این باشگاه‌ها بکند. رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی‌ گفته است: درخصوص مدیریت این دو باشگاه، مفصل با نمایندگان و پیشکسوتان 2باشگاه گفت‌وگو کرده‌ایم و مدل‌های مختلفی ازجمله پیمان مدیریت مورد بررسی قرار گرفته است. حسین قربانزاده تأکید کرد: روش واگذاری این دو باشگاه در آن بخشی که وارد بورس می‌شود به‌صورت عرضه اولیه و خرد به مردم است.
سخنان رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ نشان می‌دهد این سازمان هنوز الگوی درستی برای واگذاری سهام این دو باشگاه در اختیار ندارد؛ ضمن اینکه به‌نظر می‌رسد هنوز فکری به حال بدهی‌ها و زیان‌های این دو باشگاه به شکل جدی نشده است و سازمان خصوصی‌سازی‌ صرفا در تلاش است از طریق افزایش سرمایه به شیوه صرف سهام، منابع مالی جدیدی به این دو باشگاه تزریق کند؛ او البته تأکید کرده است: مذاکراتی برای حق پخش تلویزیونی هم در جریان است که به‌نظر نمی‌رسد چندان موفقیت‌آمیز باشد. به‌گفته قربان‌زاده برای انتفاع این دو باشگاه مدل افزایش سرمایه از محل صرف سهام را پیشنهاد داده‌ایم تا پولی که از مرحله اولیه عرضه به‌دست می‌آید، مستقیم به‌خود باشگاه برود نه خزانه و از این جهت هر دو باشگاه، جان تازه‌ای بگیرند.
او همچنین با اشاره به میزان بدهی 2باشگاه گفت: زیان انباشته باشگاه پرسپولیس بالای 200میلیارد تومان است و با احتساب سایر بدهی‌ها ازجمله مالیات به 500میلیارد تومان می‌رسد. اما ارزش کل باشگاه پرسپولیس 1800میلیارد تومان ارزیابی شده که 1000میلیارد تومان آن ارزش برند این باشگاه است.

کارت قرمز فرابورس به سرخابی‌ها
معاون پذیرش فرابورس ایران درخصوص روند پذیرش باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در فرابورس گفت: نمی‌توان زمان دقیقی را برای ورود سرخابی‌ها به بورس اعلام کرد؛ زیرا این دو باشگاه سهامی عام هم نیستند. حجت اسماعیل‌زاده درباره روند پذیرش 2تیم باشگاهی استقلال و پرسپولیس در فرابورس گفت: مدت‌هاست بحث ورود 2تیم ورزشی استقلال و پرسپولیس به بازار سرمایه وجود دارد و در ابتدا بحث پذیرش این شرکت‌ها در بازار اصلی مطرح بود، اما با توجه به مختصات مالی غیراستاندارد این دو تیم ورزشی، آنها امکان حضور در بازار اصلی را ندارند. به‌گفته معاون پذیرش فرابورس ایران، پس از جمع‌بندی‌ها قرار شد این شرکت‌ها پس از درج، ابتدا وارد بازار پایه شوند. اسماعیل‌زاده با اشاره به اینکه این شرکت‌ها به‌دلیل شرایط خاص و ویژگی‌هایی که دارند دارای فرایند کندی در پذیرش هستند، گفت: اکنون نیز 2تیم استقلال و پرسپولیس فرایند سهامی عام شدن را در سازمان بورس طی می‌کنند و درصورتی‌که این فرایند با سرعت طی شود و به سهامی عام تبدیل شوند، در کمیته درج فرابورس مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید