• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 22 دی 1400
کد مطلب : 150610
+
-

رونق ساخت‌وساز در تهران با رفع قوانین دست‌وپاگیر

مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران:

قوانین ساخت‌وساز باید موبه‌مو اجرا شود، اما قوانین دست‌وپا گیر و موانع باید برای توسعه ساخت‌وساز تسهیل شوند. با توجه به دیدگاه مشترک شهرداری و شورای شهر درباره لزوم ساخت‌وساز به‌ویژه در بافت فرسوده، انتظار می‌رود تا رکود چندساله شهر تهران جای خودش را به رونق و سازندگی بدهد. از معاونت معماری و شهرسازی انتظار داریم تا در این خصوص فعالیت داشته باشد و از سوی دیگر به درآمدزایی شهر کمک کند.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای اسلامی  شهر تهران:

نیازمند گزارشی هستیم تا مشخص شود که حذف تسهیلات مربوط به نوسازی چه تأثیری در کاهش صدور پروانه ساخت‌وساز داشته است. مناطق 9، 10، 15، 16، 17، 18، 19 و 20 بیشتر دچار مشکل بافت فرسوده هستند و باید فکری عاجل برای رفع این مشکلات کرد. تجمیع پلاک‌های فرسوده و اعطای مجوز یک‌طبقه اضافه، از تسهیلات نوسازی بافت فرسوده بود که متأسفانه در دوره قبل مدیریت شهری حذف شد و کاهش صدور پروانه را به همراه داشت. یکی از جدی‌ترین نگرانی‌ها درباره بافت فرسوده تهران، معابر بن‌بست و باریکی است که دسترسی به این محله‌ها را دشوار می‌کند. مسئله بافت فرسوده معضل تهران به‌ویژه در مناطق جنوبی است و اگر بحرانی رخ دهد، به‌دلیل وضعیت معابر و نفوذناپذیری، عواقب جبران‌ناپذیری ایجاد خواهد شد و جان انسان‌ها در خطر است.

حمیدرضا صارمی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران:

طبق بررسی‌های صورت‌گرفته طی سال‌های گذشته آمار صدور پروانه در کشور 15 تا 20درصد کاهش داشته که در این خصوص تهران با 2 تا 3برابر وزن کشوری شاهد کاهش بیش از 60درصدی صدور پروانه است. برای رفع این موضوع هم‌اکنون 4لایحه دست کمیسیون معماری و شهرسازی است و 3طرح دیگر نیز در همین خصوص به کمیسیون ارسال خواهد شد. متأسفانه افراد قبل از ما به ساخت‌وساز در شهر قفل زده‌‌اند و دیگر سازندگان تمایلی به ساخت‌وساز ندارند. طولانی‌شدن فرایند ساخت‌وساز موجب بی‌رغبتی افراد در این امر و در نتیجه کاهش سرعت ساخت و سخت‌شدن آن شده است. با حمایت‌های شورای شهر و شهردار موانع ساخت‌وساز برداشته خواهد شد. البته در این میان به‌نوعی اقدام خواهیم کرد که متهم نشویم؛ چراکه هرگونه ساخت‌وساز در تهران ضوابط خود را دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید