• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 21 دی 1400
کد مطلب : 150568
+
-

70درصد زنان پایتخت خانه‌دار هستند

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران در رویداد ریحان‌شهر: تصمیم‌گیری برای مسائل شهر، باید از دل مردم و کنشگران برخیزد

«ریحان شهر » ‌برای شناسایی و توانمند‌سازی کنشگران اجتماعی و اجرای طرح‌های خلاقانه اجتماع‌محور در حوزه زنان و خانواده طراحی شده است که کار خود را با دریافت طرح‌های مردمی آغاز کرده است. نخستین رویداد ریحان شهر دیروز در تالار ایوان شمس برگزار شد.
به گزارش همشهری، مشاور شهردار و مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران در این رویداد با بیان اینکه در فضای پیرامون ما تغییراتی اتفاق افتاده و در حال وقوع است، افزود: اگر این تغییرات را درنظر نگیریم، در همه مسائل حاکمیتی مشکل خواهیم داشت و درک اقتضائات باعث جهش و فهم خواهد شد. ما باید از دریچه چشم تک‌تک مردم که در جامعه هستند، مسائل را درک کنیم وگرنه مسئله را نمی‎فهمیم. اگر این اتفاق نیفتد، هرکسی مسئله ذهنی خود را حل می‌کند و مسئله جامعه حل نمی‌شود.
مریم اردبیلی با بیان اینکه آمار زنان خانه‌دار در کشور ۸۰درصد و در تهران ۷۰درصد است، ادامه داد: ما اغلب در جامعه عادت داشتیم که یک الگوی یکپارچه را برای مسائل پیرامونی به همه استان‌ها و شهرها ابلاغ کنیم که مجموعه‌ها طبق آن اقدام کنند، ولی باید تک‌تک پروژه‌های خردمقیاس را به رسمیت بشناسیم و از آن حراست کنیم.
او گفت: ما از مدل خانواده‌های گسترده به طبقه متوسط شهری، هسته‌ای و خانواده‌های کوچکی که الان وجود دارد، تغییر پیدا کردیم‌. باید خانواده را به‌عنوان مهم‌ترین واحد حل مسئله بشناسیم و به آن اعتبار ببخشیم. خانواده هسته‌ای در دل آپارتمان در وسط شهر، با همسایه غریب است. به فرزندآوری فکر می‌کند، ولی برای اداره خانواده تنهاست؛ درحالی‌که خانواده گسترده، خانواده‌های کوچک زیرمجموعه خود را حمایت می‌کرد. آیا تنها راه ما برگرداندن خانواده‌ها به شکل سنتی است؟ آیا می‌توانیم این کار را انجام دهیم و آیا این تنها راه‌حل ماست؟
مشاور شهردار و مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران گفت: ریحان‌شهر درواقع با نگاه به این مقدمه‌های گفته شده شکل گرفته و شروع یک فرایند بزرگ مردمی است. ریحان‌شهر ۳ضلع دارد که شامل مدیریت شهری، شهروندان و کنشگران مردمی است‌. فارغ از نتایج طرح‌ها اگر ما بدانیم که مشکل هر محله با چه ایده و تیمی حل می‌شود، این یک اقدام نوآورانه بزرگ است‌.
اردبیلی با اشاره به اینکه پس از نشست خبری امور بانوان طرح‌های بسیاری ارسال شد، گفت: در این مدت بانوان بسیاری تماس گرفتند که آیا طرح ریحان‌شهر ادامه دارد و چه زمانی طرح‌های خود را ارسال کنیم؟ اینجا می‌گویم پرونده طرح ریحان‌شهر بسته نخواهد شد. داوری طرح‌ها طی 10روز انجام شده و نتایج مشخص خواهد شد و خبر خوب این است کسانی که طرح‌هایشان نرسید، حذف نخواهد شد و در رویداد بعدی کمک می‌کنیم مشکلات آن طرح رفع شود.
او با تأکید براینکه ما جایزه مالی برای این طرح مقرر نکرده‌ایم و این حد از استقبال نشان از انرژی مثبت بانوان دارد، افزود: درصورتی که طرح‌هایی شاخص‌ها را احراز کنند و مطمئن شویم این طرح‌ها می‌توانند در کوچه و محله اثرگذار باشند، حتما حمایت مالی خوبی خواهیم کرد.
قائم‌مقام حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران نیز در این مراسم گفت: یکی از مولفه‌هایی که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره کردند، استفاده از منابع انسانی بود که زنان و جوانان یکی از این منابع هستند.
معصومه‌سادات صادقی افزود: حوزه‌های علمیه با داشتن ۵۴حوزه در شهر تهران، ۴حوزه در استان تهران و ۹هزار دانش‌آموخته و ۶هزار طلبه در حال تحصیل در مقاطع مختلف به‌عنوان حلقه میانی در کنار تشکل‌ها، آماده کمک هستند که بتوانیم در رویداد ریحان‌شهر کمکی کرده باشیم که به مدینه فاضله‌ای که در قرآن به ما توصیه شده است، برسیم.

   ۲۳۰ طرح به دبیرخانه رسید
اکران اصلی شهری پویش ریحان‌شهر از ۱۸ دی شروع شد و در این مدت کوتاه ۲۳۰ طرح به دبیرخانه رسید. درحال حاضر ۱۲۰طرح تحویل داوران داده شده است. ۴۱ طرح در حوزه فرهنگی، ۴۹ طرح در حوزه اجتماعی، ۲۲ طرح در حوزه اقتصادی و ۸ طرح در حوزه فراغتی داوری می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید