مرضیه ثمرهحسینی- خبرنگار
ارائه خدمات «اجاره» یا اجاره ماشینهای لوکس خارجی از طرف شرکتهایی که مخصوص این کار تاسیس شدهاند، سالهاست که در کلانشهرها بهویژه جزایر و مناطق آزاد انجام میشود. این رویه البته در سالهای اخیر با ممنوعیت ورود خودروهای خارجی و دشواری تامین قطعات و تعمیر این ماشینها بهدلیل تحریم، با مشکل مواجه شده و بعضی از این شرکتها به فعالیت خود پایان دادهاند. در شهرهایی مانند تهران و مناطق آزاد ازجمله قشم و کیش اما همچنان اجاره خودروهای لوکس معمول است. قیمت اجارهها در مقایسه با چند سال گذشته چندبرابر شده است؛ بهعنوان مثال اجاره بیامو li730 ازروزانه 6میلیون تومان در سال97به 13میلیون تومان در سال 1400رسیده است.
از 2میلیون تا 20میلیون تومان
«محمد» چندین سال است که در کار اجاره خودرو است، میگوید: «استقبال برای اجاره خودرو مخصوصا برای مسافرت همواره وجود داشته و مشتریان ما کم نشدهاند اما نسبت به قیمت ماشینها و تورم، قیمت اجاره خودرو چندان هم افزایش نیافته و سود ما خیلی کم شده!» هماکنون اجاره خودروهای خارجی از کرهای و ژاپنی گرفته تا آلمانی، روزانه از 2میلیون تومان شروع میشود. برای اجاره، ودیعه و وثیقه هم نیاز است. ودیعه میتواند پول نقد، ارز، طلا و گاهی خودروی فرد اجارهکننده باشد. اجاره یک روز سانتافه 2میلیون با ودیعه 40میلیون تومان است و اپتیما روزانه 2.5میلیون با ودیعه 50میلیون و 300میلیون چک یا سفته اجاره میشود. در تهران اجاره معمولا ماهانه صورت میگیرد. بنزS500 ماهانه 100میلیون با ودیعه 100میلیونی و چک 2میلیاردی اجاره میشود. اجاره اتومبیلهای لوکستر مانند لامبورگینی روزانه 20میلیون تومان است، مازراتی روزانه 13میلیون تومان و بیاموi8 هم 12میلیون تومان اجاره میشود. ودیعه خودروهای لوکس بین 300تا 500میلیون تومان است. اقبال به اجاره خودروهای داخلی هم خوب شده؛ اجاره خودروهای داخلی مانند پژو 206، 207یا پرشیا روزانه بین 250تا 350هزار تومان با ودیعه 10میلیونی صورت میگیرد.
عشق به اتومبیل خارجی
«نمیدونی وقتی سوار یه بیاموi8 میشی چه حسی داره! حس میکنی داری پرواز میکنی و روی ابرها هستی یا وقتی با یه «پورشه ماکان» گاز میدی و غرش صداش تو خیابان نگاه همه رو به سمتات جلب میکنه چقدر احساس غرور و قدرت داری، احساس متفاوت بودن، پولدار بودن! بهنظر من هیچچیزی اندازه پول به آدم قدرت و اعتمادبهنفس نمیده، ماشین هم بهنظر من آشکارترین و لذتبخشترین تجلی پول و زندگی لاکچریه!» اینها را «آرش» میگوید وقتی که از او میپرسم چرا تنها برای یک روز 15میلیون تومان اجاره ماشین میدهد، آرش در ادامه توضیحاتش میگوید:«باید ماشینباز و عشق ماشین باشی تا بفهمی که چرا کسی برای دو ساعت سوار شدن یه لکسوسNX حدود 8.5میلیون پول خرج میکنه، برای آدمی که عاشق تمایز و خاص بودنه، هیچچیزی اندازه ماشین گرون و شیک این احساس رو بهش نمیده، یا 20میلیون برای کسی که رویاش اینه که سوار یه لامبورگینی بشه پول زیادی نیست، یعنی پولش اساسا اهمیتی نداره، برای همینه که آدمهای معمولی سراغ اجاره ماشین نمیرن نه فقط برای نداشتن پول اجاره، برای اینکه اساسا روحیهش رو ندارن، از نظر بسیاری از آدمها اینکه کسی برای چند ساعت ماشینسواری 10میلیون پول بده دیوانگیه! خب فکر میکنم همینطور هم است، یه جور جنون، جنون ماشین خارجی!».
یک تجربه لوکس
افرادی که خودرو اجاره میکنند در 2دسته کلی قابلمعرفیاند؛ گروه اول کسانیاند که رویایشان سوار شدن ماشینهای لوکس خارجی بهویژه آمریکایی یا ایتالیایی مانند لامبورگینی است. این افراد با پرداخت 20میلیون تومان روزانه به آرزویشان میرسند. شاید به همین دلیل است که شعار شرکتهای اجاره خودرو این است که «ما تجربهای لوکس را برایتان آسان میکنیم.» گروه دوم کسانیاند که برایشان مهم است خودروی خوب و ایمن سوار شوند و از آنجا که ترجیح میدهند با ماشین شخصی به مسافرت نیایند، برای دوره اقامت خود خودرو اجاره میکنند. «حسین» که در کیش شرکت اجاره خودرو دارد میگوید:«هستند افرادی که مثلا 10روز در کیش اقامت دارند و ماشینی مثل بنز را با هزینه 7میلیون تومان برای یک روز اجاره میکنند، برای این افراد آنچه مهم است نه هزینه و پول بلکه استفاده از خودروی خوب است. کسانی که با خانواده به کیش میآیند یا به لحاظ اقتصادی در وضعیت متوسط رو به بالا هستند، ارزانترین اجارهها که برای خودروی مزدا3، حدود500هزار تومان در روز است را انتخاب میکنند».
اثر تحریمها بر اجاره خودرو
حسین درخصوص شرایطی که بعد از تحریم برای اجاره ماشینهای لوکس در جزیره کیش پیش آمده میگوید:«ما از سال2016به این سو ورود ماشین آمریکایی نداشتیم و خرید جدیدترین ماشین آمریکایی ما به 6سال پیش برمیگردد، وضعیت بقیه ماشینها نیز به همین ترتیب است. آمریکاییها اخیرا مدل ماشینهای تولیدیشان را به سمت خودروی فانتزی تغییر دادهاند، به علاوه ما اگر جدیدترین ماشین آمریکایی را هم وارد کنیم نهایتا 3سال در کار اجاره دوام میآورد و بعد از 3سال فقط ضرر و هزینهتراشی برای ماست چون بعد از این مدت ماشین مستهلک میشود.
به همین دلیل اغلب ماشینهایی که در سالهای اخیر برای اجاره مورداستفاده قرار میگیرند، ماشینهای کرهای و ژاپنیاند که مقاومت بالاتری دارند». در کنار کیفیت و تنوع ماشینهای اجارهای که متاثر از تحریم کاهش یافته، اجاره ماشینها نیز بهدلیل دشواری واردات ماشین، افزایش چندبرابری قیمت قطعات و سختی دسترسی به آنها، در مقایسه با 3سال گذشته چندبرابر شده است.
سه شنبه 21 دی 1400
کد مطلب :
150486
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/9r5KD
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved