• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 17 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 15043
+
-

بازار نفت را سیاسی نکنید

گزارش خبری
بازار نفت را سیاسی نکنید

بازار انرژی باید غیرسیاسی اداره شود. این پیام صریح بیژن زنگنه وزیر نفت ایران به دنیاست که دیروز در بیست و سومین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی عنوان شد. او به صراحت اعلام کرد: سیاسی کردن بازار انرژی از طریق اعمال محدودیت‌های مالی، بازرگانی و تکنولوژی به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بزرگ بازار لطمه وارد می‌کند. اظهارنظر عالی‌ترین مقام وزارت نفت کشورمان خطاب به دولتمردان غربی است تا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را به ماندن در برجام وادار و از اعمال تحریم‌های دوباره علیه سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز و البته فروش نفت ایران خودداری کند. او با بیان اینکه ایران در این مدت در عمل از آزادی، تبادل و امنیت انرژی در بازارهای جهانی و غیرسیاسی بودن آن صیانت کرده افزود: بازار انرژی باید به‌صورت غیرسیاسی اداره شود تا روند توسعه، تبادل و همکاری‌های آن با اختلال روبه‌رو نشود. وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که درصورت خروج آمریکا از برجام در ۲۲ اردیبهشت امسال برای صنعت نفت ایران چه اتفاقی خواهد افتاد، تصریح کرد: باید دقیقا دید چه می‌شود بعد تصمیم‌گیری کرد. زنگنه با بیان اینکه ایران در شرایطی نیست که کسی بتواند آن را در بازارهای جهانی و در حوزه انرژی نادیده بگیرد، افزود: البته ممکن است بخواهند توسعه صنعت نفت ایران را به تأخیر بیندازند، اما ما با تکیه بر توانایی داخلی برنامه خودمان را ادامه می‌دهیم. وی تأکید کرد: ما خواستار هیچ محدودیتی نیستیم و انتقال فناوری برای ما در همکاری با شرکت‌های بین‌‌المللی در اولویت است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم با تأکید بر اینکه ایران از بازار انرژی جهان قابل حذف نیست، گفت: ما زیر بار زور نمی‌رویم و معتقدیم تعامل راهگشای مشکلات است، همانطور که تعامل به حصول توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) منتهی شد. به گزارش شانا،علی کاردر داشتن ذخایر غنی و ارزان بودن قیمت تولید نفت در ایران را از مهم‌ترین مزایای ایران برای سرمایه‌گذاری عنوان کرد و افزود: ایران قابل حذف در بازار انرژی نیست و به‌طور طبیعی علاقه‌مند نیستیم که به ما زور گفته شود.



موضع ایران در قبال قیمت نفت

وزیر نفت همچنین به چشم‌انداز جهانی قیمت نفت اشاره و تأکید کرد: ایران همواره طرفدار قیمت معقول برای نفت است که هم تولیدکنندگان را به تولید بیشتر نفت تشویق نکند و هم در جریان رشد اقتصاد جهانی خلالی ایجاد نشود. وی ادامه داد: قیمت نفت نباید به‌نحوی باشد که بازار نفت به‌صورت مرتب دستخوش نوسان در حوزه قیمت باشد. زنگنه با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی مدافع قیمت‌های بالای نفت نیستیم، تصریح کرد: بالا رفتن قیمت نفت خام در شرایط کنونی در پی تنش‌های مصنوعی رخ داده و عوامل بنیادین تأثیری بر این روند نداشته است. وزیر نفت در عین حال خبر داد: ظرف 4 تا 5 ماه آینده بیش از ۳ میلیارد دلار از پروژه‌های نگهداشت تولید در میدان‌های کنونی نفت و گاز به شرکت‌های داخلی واگذار می‌شود. وی با اشاره به اجرای طرح ۶ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری برای نگهداشت تولید در میدان‌های کنونی کشور گفت: این قراردادها فقط با مناقصه به شرکت‌های ایرانی واگذار خواهد شد، وانگهی پیش‌بینی می‌شود ظرف 4 تا 5‌ ماه آینده بیش از نیمی از این قراردادها (بیش از ۳میلیارد دلار) با شرکت‌های داخلی امضا شود و باقیمانده این قراردادها را با کمک منابع داخلی همچون صندوق توسعه ملی نهایی کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید