• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 20 دی 1400
کد مطلب : 150400
+
-

عزم جدی برای بازسازی خانه‌های زلزله‌زده کوهرنگ

عزم جدی برای بازسازی خانه‌های زلزله‌زده کوهرنگ

مهر‌ماه سال‌جاری بود که زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 5/7ریشتر شهر چلگرد شهرستان کوهرنگ واقع در استان چهارمحال و بختیاری را لرزاند؛ زلزله‌ای که قریب به 500خانه را تخریب کرد و باعث شد ساکنان آنها این روزهای سرد زمستانی را خارج از خانه‌هایشان سپری کنند. موضوعی که این روزها باعث شده تا نگاه‌ها به سمت این استان معطوف شود و هر روز خبری از روند بازسازی خانه‌های خسارت‌دیده در جریان زلزله به گوش برسد.
در تازه‌ترین خبر، مرتضی زمانپور، فرماندار کوهرنگ با بیان اینکه در جریان زلزله کوهرنگ، 496خانه تخریب شده، گفته است:«روزانه 15ساختمان در شهرستان آواربرداری می‌شود که تاکنون عملیات تخریب و بازسازی 250خانه صورت گرفته است. البته هنوز خانه‌ای کامل و تحویل مردم نشده، اما پیشرفت منازل در حد سقف بوده و کار در حال انجام است.»
او ادامه می‌دهد:«با توجه به سرمای هوا و بارش‌های اخیر در بخش مرکزی و صمصامی، محدودیت‌هایی برای بازسازی ایجاد شد اما در بخش بازفت شرایط بهتر است.»
همانطور که فرماندار کوهرنگ به آن اشاره کرده، مشکلی که امروز شهرستان کوهرنگ با آن دست به گریبان است، بارندگی‌های این فصل است که روند کار بازسازی را کند کرده است. علاوه بر این صعب‌العبور بودن این محدوده و پراکندگی جمعیت تحت‌تأثیر نیز از دیگر مواردی است که باعث کند شدن بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده در جریان زلزله شده است. در چنین شرایطی این سؤال پیش می‌آید که تکلیف خانوارهای زلزله‌زده چه می‌شود؟ به‌خصوص اینکه خبر رسیده برخی از آنها هنوز در چادر زندگی می‌کنند.
خسرو کیانی، سرپرست مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری در این‌باره به خبرنگار  همشهری‌می‌گوید:«در جریان زلزله کوهرنگ، خانواده‌هایی که منازل آنها صد درصد آسیب‌دیده بود، اسکان اضطراری داده شدند که این اسکان اضطراری برای برخی از آنها به اسکان موقت تبدیل شد. اما از آنجا که در برخی از قسمت‌ها به‌دلیل همان صعب‌العبور بودن و پراکندگی جمعیت، امکان اجاره کردن خانه برای اسکان موقت مهیا نبود یا عده‌ای از خانوارهای ساکن در بافت روستایی ترجیح‌شان این بود که با چادر زدن در روستای خود، ناظر عملیات بازسازی خانه‌ها باشند، تعداد کمی از آنها در چادر زندگی می‌کنند. ستاد بازسازی تشکیل شده در کوهرنگ همراه با هلال‌احمر استان مرتب به این خانوارها سرکشی می‌کنند تا اگر مشکلی بابت آب آشامیدنی، آذوقه و... وجود داشته باشد، آنها را برطرف کنند.»
خبر خوش برای خانوارهای تحت‌تأثیر زلزله کوهرنگ این است که گروه‌های جهادی نیز پای کار آمده‌اند تا دوشادوش مسئولان استانی کار بازسازی خانه‌های زلزله‌زدگان را انجام دهند. به‌عنوان مثال گروه‌های جهادی بازسازی 60خانه که به خانوارهای بی‌بضاعت تعلق دارد را در دستور کار قرار داده‌اند و از بسیج سازندگی نیز خبر رسیده که تاکنون بیش از 90نفر از اهالی شهرستان کوهرنگ برای بازسازی منازل زلزله‌زده خود با بسیج سازندگی تفاهمنامه امضا کرده‌اند و با تعیین پیمانکار، در اسرع وقت عملیات عمرانی بازسازی این خانه‌ها انجام خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید