• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 18 دی 1400
کد مطلب : 150275
+
-

برداشته‌شدن گام اول شهرداری تهران برای ساماندهی معتادان متجاهر در مناطق 2و 5

آغاز ساماندهی رود دره فرحزاد

گزارش
آغاز ساماندهی رود دره فرحزاد

 فرحزاد، روددره خوش آب‌وهوای تهران چند سالی می‌شود که از چند جبهه تحت فشار قرار گرفته تا جدی‌ترین آسیب‌ها به این منطقه بکر پایتخت وارد شود. ساخت‌وسازهای غیرمجاز و تخریب حاشیه رودخانه از یک‌سو و حضور معتادان و بزهکاران و تشکیل بیقوله‌ها از سوی دیگر، باعث شده تا فرحزاد، دیگر آن فرحزاد قبل نباشد. به همین دلیل شهرداری تهران ساماندهی این روددره و تبدیل آن به اکوپارک را در دستور کار جدی خود قرار داده است. جمع‌آوری آلونک‌ها و زباله‌های انبارشده و انتقال معتادان متجاهر به مراکز نگهداری و ترک اعتیاد نخستین کار در این راستا به‌حساب می‌آید که طی روزهای چهارشنبه ، پنجشنبه و جمعه گذشته وارد مرحله اجرایی شد.
به گزارش همشهری، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران درباره وضعیت روددره فرحزاد و اجرای عملیات پاکسازی و ساماندهی آن گفت: «بعد از شکل‌گیری قرارگاه اجتماعی شهر با محوریت شهردار تهران و برگزاری منظم جلسات هفتگی با حضور ایشان و نمایندگان تمام دستگاه‌های مرتبط، مطالعات و بررسی‌های انجام‌شده در مورد چگونگی برطرف کردن معضلات دره فرحزاد به‌عنوان یکی از مناطق قرمز شهر تهران از لحاظ آسیب‌های اجتماعی شروع شد. همچنین بازدید میدانی شهردار تهران از منطقه و جلسات مفصل بین‌دستگاهی و در تعامل با مردم منطقه طرح ساماندهی دره فرحزاد با هم‌افزایی شهرداران مناطق ۲ و۵ و پشتیبانی معاونت‌های ستادی شهرداری تهران انجام شد.» محمدامین توکلی‌زاده ادامه داد: «عملیات روز پنجشنبه، گام نخست ساماندهی معتادان متجاهر منطقه بود که با کمک نیروی انتظامی و سازمان بهزیستی و سازمان رفاه اجتماعی شهرداری تهران در حال انجام است. این عملیات با هدایت افراد به مراکز ترک اعتیاد و تفکیک تخصصی صورت می‌گیرد. در این مرحله با کمک معاونت خدمات شهری ساماندهی و امکان تجمیع و تفکیک زباله که یکی از منشأ‌های خریدوفروش موادمخدر است نیز انجام خواهد شد.»
به‌گفته معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، پس از این مرحله، اصلاحات ساختاری و رفع تصرفات در حریم رودخانه با کمک قوه قضاییه و همکاری مسئولان آب منطقه‌ای اتفاق خواهد افتاد. توکلی‌زاده گفت: «جمع‌آوری آلونک‌ها و زباله‌های انبارشده از سال‌های متمادی و کمک به طبیعت برای بازیافت خود، خدمت دیگری است که توسط همکاران خدوم شهرداری در حال انجام است.»‌
به‌این ترتیب، با رفع موانع، طرح اصلی روددره فرحزاد که این منطقه را متحول خواهد کرد و موجب شکل‌گیری یک قطب گردشگری در شمال غرب تهران می‌شود، آغاز خواهد شد. معاون شهردار تهران در این خصوص گفت: «با تمام هزینه‌ها و دشواری‌هایی که برای اجرای آن وجود دارد، این موضوع آنقدر برای مردم تهران ارزشمند است که می‌ارزد تمام نهادها و دستگاه‌ها به میدان بیایند تا این تحول اساسی در منطقه رخ دهد.» او ادامه داد: «پیشرفت حاصل‌شده نتیجه مطالعات دقیق و برنامه‌ریزی مناسب و کار قرارگاهی و هم‌افزایی میان دستگاه‌ها و مدیریت مردمی و همت و تلاش میدانی و جهادی است و ان‌شاءالله با تداوم این مسیر شاهد آینده‌ای زیبا و فرح‌زا در این منطقه که از ظرفیت‌های خدادادی برخوردار است، باشیم.»  به گزارش همشهری، پنجشنبه هفته گذشته بود که بازدید از وضعیت نابسامان بخش شمالی روددره فرحزاد به همراه مقامات قضایی و انتظامی و شهرداران مناطق ۲ و ۵ صورت گرفت. در همان ابتدای حضور، کار به سنگ‌پراکنی و حمله قاچاقچیان کشید و واکنش پلیس را به همراه داشت؛ درحالی‌که این وضعیت مناسب کلانشهر تهران نیست و به همین دلیل، پس از دستور شهردار تهران و براساس مطالعات دقیق صورت گرفته مدیریت شهری با همراهی دادستانی، پلیس و دیگر دستگاه‌ها در روزهای گذشته با تمامی قدرت وارد دره فرحزاد شد. بعد از این، بهسازی روددره فرحزاد و آغاز طرح اکوپارک در دستور کار قرار می‌گیرد. این روند نیز ادامه خواهد داشت؛ تا جایی که فرحزاد برای شهروندان تهرانی به محلی برای زندگی با کیفیت در دل طبیعت تبدیل شود.
در این طرح، شهرداری از معتمدان، نخبگان محلی و سازمان‌های مردم‌نهاد درخواست کرده تا همراهی لازم را داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید