• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 18 دی 1400
کد مطلب : 150206
+
-

بانک جامع کودکان نیازمند

درباره طرح کودک نیازمند، که خانواده ایرانی می‌تواند شادی را به خانواده‌های مناطق محروم بازگرداند

پیشنهادهای اجتماعی
بانک جامع کودکان نیازمند

حسین گلی اسکاردی- فعال اجتماعی حامی حقوق کودکان

پلان اول: کودکان ما
باتوجه به تغییر فصل و سرد شدن هوا، در فروشگاه کفش و لباس نزدیک محله که باتوجه به تورم و گرانی‌های افسار‌گسیخته همچنان سعی در مراعات حال مردم دارد، پدر و مادر پوریا و سارا مشغول بررسی انواع و اقسام مدل‌ها، رنگ‌ها و طرح‌هایی هستند. فروشنده اعلام کرده این محصولات کارهای جدید و پرفروش امسال هستند تا آنها نیز باتوجه به شرایط اقتصادی خود بتوانند خریدهایی را برای فرزندانشان انجام دهند و از آنها در برابر سرماخوردگی و بیماری‌های شایع این فصل محافظت کرده و در ضمن موجب این اتفاق نشوند که بچه‌ها در کنار سایر دوستان خود احساس حقارت کنند. در نهایت نتیجه کار می‌شود خنده و شادی کودکانی که با خوشحالی سعی دارند هریک خریدهای مربوط به‌خودشان را تا منزل حمل کرده و در نخستین فرصت ممکن از آنها استفاده کنند.

پلان دوم: کودکان نیازمند
سرمای هوا دوباره با سرعت بیشتر از قبل فرا‌رسیده و خانواده سعید باتوجه به شرایط زندگی خود در یک منطقه محروم کشور دوباره زانوی غم بغل گرفته‌اند که چگونه وقتی در سیر کردن شکم و تحصیل بچه‌های خود مانده‌اند، برای آنها لباس و کفش تهیه کنند. شرایط به‌گونه‌ای است که حتی لباس‌های فرزندان بزرگ‌تر هم که با وصله و پینه به فرزندان کوچک‌تر داده شده دیگر قابل‌استفاده نیستند و کفش‌ها به‌دلیل سوراخ‌های سر‌انگشت در هنگام بارندگی فقط موجب رنج و عذاب بچه‌ها می‌شوند. پدر و مادر ناامیدانه شاهد وضعیت نابه‌سامان زندگی خود که به‌دلیل خشکسالی‌های اخیر بیشتر هم شده و تنها می‌توانند از خداوند طلب گشایش در کارشان کنند تا بیش از این جلوی فرزندان خود شرمنده نشوند.

پلان سوم: کودکان ما و کودکان نیازمند
درحالی‌که با احساس مسئولیت فراوان مشغول خرید کفش و لباس برای فرزندان خود هستیم، به‌دلیل قبول مسئولیت حمایت از یک کودک نیازمند در یکی از مناطق محروم کشور و داشتن اطلاعات کافی از ایشان این دفعه با شوق و ذوق چندبرابر در حال خرید هستیم و عجله داریم هرچه زودتر کار خرید انجام شود تا از طریق پست کفش و لباس‌های سعید نیز به دستش برسد. در این میان بچه‌ها نیز از پدر و مادر خود می‌خواهند هر نوع لباس، کفش و پوششی را که برای آنها خریداری می‌شود درصورت امکان مشابه آن را برای سعید نیز خریداری کنند و در ضمن به‌دلیل نوع‌دوستی و احساس مسئولیتی که در خود حس می‌کنند، مبلغی را نیز با اجازه پدر و مادر از پس‌انداز خود برای خرید مایحتاج مورد‌نیاز خواهر و برادر سعید کنار گذاشته‌اند که با کمک پدر و مادر تعدادی لباس و کفش نیز برای ایشان خریداری شود. بچه‌ها پس از تحویل بسته‌ها به اداره پست با خوشحالی هر چه تمام‌تر و اصرار برای حمل خریدهای خودشان تا منزل به مقصد می‌رسند و در ضمن با پدر و مادر توافق می‌کنند که در یک فرصت مناسب خودشان نیز به محل زندگی سعید رفته و از نزدیک با او و خانواده‌اش آشنا شوند؛ چراکه قرار است تا رشد و نمو کامل او، مراقبت‌ها و حمایت‌های لازم را از ایشان به‌عمل آورند.

نتیجه: نوع دوستی و حس خوب مسئولیت اجتماعی
فقط کافی است در هیاهوی زندگی روزمره لحظه‌ای چشم خود را ببندیم و به این موضوع فکر کنیم اگر هر خانواده ایرانی که احساس می‌کند دغدغه فرزندان این مرز و بوم را دارد وارد میدان شده و از بچه‌های نیازمند حمایت کند، چه اتفاق بزرگی رخ می‌دهد. این ایده می‌تواند با استفاده از یک برنامه و مکانیسم مشخص، در اقدامی داوطلبانه و خداپسندانه باتوجه به وسع و توانایی مالی خانواده‌ها - به‌خصوص در شهرهای بزرگ که از هر قشری مانند کارمند، کاسب، پزشک، پرستار، مهندس، معلم، مدیر، هنرمند، ورزشکار، پیمانکار، فنی کار و... در آن زندگی می‌کنند - اجرا شود. کافی است هر خانواده‌ای تنها مسئولیت یک کودک محروم و نیازمند را قبول کند. این ایده می‌تواند آینده این کودکان را تغییر داده و آنها را به سمت آینده‌ای درخشان هدایت کند. قطعاً مردم خوب و نجیب ایران همیشه در انجام اقدامات خداپسندانه که نشأت گرفته از وجدان بیدار و حس مسئولیت اجتماعی آنهاست، مشارکت لازم را به‌عمل آورده و امید است در این طرح که عنوانش می‌تواند «کودک نیازمند، خانواده ایرانی» باشد، مشارکت کنند.

راهکار اجرایی
برای پیاده‌سازی‌ این طرح که جدا از فعالیت سازمان‌ها و نهادهای دولتی و متکی به آحاد مردم است، در وهله اول نیاز به ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از کودکان و خانواده‌های بی‌بضاعت و محروم است که می‌توان آن را از سازمان‌های ذی‌ربط مانند فرمانداری‌ها، آموزش‌و‌پرورش و... در هر استان دریافت کرد سپس با گروه‌بندی و اولویت‌بندی استان‌های محروم و اطلاع‌رسانی لازم به مردم خوب ایران در اقصی‌نقاط کشور، ضمن معرفی این طرح و اهداف آن نسبت به جذب خانواده‌های داوطلب اقدام کرد. بدیهی است که برنامه‌ریزی اجرایی و نظارت لازم بدون ایجاد هرگونه محدودیت و مزاحمت برای خانواده‌های محترم حامی و همچنین با حفظ شأن و منزلت خانواده‌های محروم توسط نهادی مردمی که در هر استان تشکیل خواهد شد صورت خواهد پذیرفت که طرح کامل آن در نیز دست تهیه است. بدون تردید دریافت بازخورد این پیشنهاد از خوانندگان محترم روزنامه و کارشناسان مسائل اجتماعی، در پیشبرد سریع‌تر و بهتر تأثیری قابل‌توجه خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید