• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 15 دی 1400
کد مطلب : 150157
+
-

ساخت بخش‌های تأثیر‌گذار خطوط جدید

علی امام - مدیرعامل شرکت متروی تهران

برای اینکه تصور نشود توسعه بخش‌های مختلف مترو به شکل سلیقه‌ای انجام می‌شود، از 2سال گذشته از شرکت‌های متخصص مشاور خواستیم که 4خط جدید را «امکان‌سنجی» و اولویت‌های آن را تعیین کنند. خطوط 8، 9، 10 و 11 مجموعا حدود 153کیلومتر طول دارند و باید ببینیم که چه بخش‌هایی از آنها در مراحل اول اجرایی قرار بگیرند و بتوانند بیشتر و سریع‌تر مثمرثمر باشند. درنتیجه این مطالعات 21قطعه در این 4خط مشخص شدند و پژوهش‌ها در حال نهایی شدن است. تا سال 1420که افق اجرایی طرح جامع ریلی به شمار می‌آید باید قطعاتی از خطوط جدید را بسازیم که به یکی از خطوط قدیمی اتصال داشته باشد تا قطار بتواند از آنها وارد بخش جدید شود. به‌عنوان مثال خط 10که از مناطق 1، 2، 3، 5 و 22 می‌گذرد و 43کیلومتر طول دارد، نقش زیادی در جابه‌جایی شهروندان خواهد داشت، اما باید ببینیم که با منابع محدود باید چطور این کار را انجام دهیم. در دورانی پروژه‌های مترو به این شکل اجرا می‌شدند که یک خط به‌صورت کامل ساخته و به بهره‌برداری می‌رسید و بعد خط دیگر آغاز می‌شد، اما اکنون باید اولویت‌های ترافیکی و اثر‌گذاری را مدنظر قرارداد. همچنین مسائل شهرسازی و نکاتی مانند مجتمع‌های ایستگاهی هم اهمیت دارد.
محور دیگر فعالیت‌های ما این است که خطوط هفت‌گانه جدید مانند خط‌های 6 و 7را تکمیل کنیم. در 4سال گذشته هم این کار دائما انجام می‌شد. در خط 7 تعداد 5ایستگاه و در خط 6 تعداد 14ایستگاه باید تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد. از سال 90هم توسعه غربی خط 4شروع شده بود تا آن را از ایستگاه ارم سبز به سمت ایستگاه‌های پروانه، کاشانی و چهارباغ ادامه دهد. توسعه شرقی خط‌4 هم نزدیک 11کیلومتر ادامه خواهد داشت و آن را از میدان کلاهدوز به حکیمیه و خاک سفید می‌رساند و مناطق 8، 13و 4را تحت‌پوشش قرار می‌دهد. از طرف دیگر خط یک تا‌کنون به فرودگاه امام‌(ره) رسیده که باید از این نقطه 19کیلومتر تا شهر جدید پرند ادامه پیدا کند. اگر اینها انجام شود 245کیلومتر خطوط موجود به 300کیلومتر می‌رسد و خطوط جدید 153کیلومتر به آن اضافه می‌کند و از 450کیلومتر بیشتر خواهد شد.
طبق برنامه‌ریزی‌ها انتظار داریم که تا پایان سال بتوانیم 2ایستگاه 18شهریور و بوستان گفتگو را در خط‌7 به بهره‌برداری برسانیم و 3ورودی جدید این خط را هم افتتاح کنیم. از طرف دیگر یکی از مهم‌ترین قسمت‌های باقیمانده در شبکه مترو بخش میانی خط 6 است که از مناطقی مانند میدان امام حسین(ع)، میدان سپاه، میدان هفت تیر، میدان ولیعصر، بلوار کشاورز، دانشگاه تربیت‌مدرس و... عبور می‌کند و ایستگاه‌های آن نقش مؤثری در انتقال جمعیت مرکزی شهر تهران خواهند داشت. بودجه امسال مترو حدود 6هزار میلیارد تومان بود که تاکنون نیمی از آن پرداخت شده است و امیدواریم تا پایان سال بقیه بودجه را تحویل بگیریم تا بتوانیم آن را به پیمانکاران و سازندگان انتقال دهیم و برای سال آینده آماده ادامه پروژه‌ها باشیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید