• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 14 دی 1400
کد مطلب : 149988
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/gJgGl
+
-

در پایان سال 2021میلادی به ثبت رسید

بورس تهران در رتبه 31جهان

ارزش کل بورس تهران در پایان سال گذشته میلادی به 222میلیارد دلار رسید

بورس
بورس تهران در رتبه 31جهان

آمار‌های فدراسیون جهانی بورس‌ها نشان می‌دهد بورس تهران با ارزشی معادل 222میلیارد دلار در رتبه 31جهان بعد از بورس‌های ویتنام و فیلیپین قرار گرفته و از نظر بازده سرمایه‌گذاری نیز با 2.6درصد در رتبه 78جهان واقع شده که جزو کمترین بازده‌ها در میان بورس‌هاست.
به گزارش همشهری، سال 2021به پایان رسید و در این سال ارزش بورس‌های جهان 20تریلیون دلار افزایش یافت و در مجموع ارزش بورس‌های جهان به 122هزار میلیارد دلار رسید. در سال گذشته میلادی همچنین بورس‌های منطقه‌ای توسعه بیشتری پیدا کردند؛ به این معنا که بسیاری از کشور‌های جهان ترغیب شدند تا از طریق ایجاد اتحادیه‌های منطقه‌ای به سمت تشکیل بورس‌های متحد چند کشوری حرکت کنند؛ به همین دلیل در سال گذشته روند تقویت بورس‌های منطقه‌ای سرعت بیشتری گرفت و تفاهمنامه‌های زیادی بین بورس‌های دنیا برای ایجاد بازار‌های منطقه‌ای و مشترک منعقد شد. برآورد می‌شود این روند توسعه در سال 2021سرعت بیشتری بگیرد و در طول چند سال آینده شاهد تولد بورس‌های جدیدی باشیم که از اتحاد کشور‌ها به‌صورت منطقه‌ای تاسیس می‌شوند. هم‌اکنون سهام 48هزار شرکت در بورس‌های دنیا دادوستد می‌شود که با روند توسعه فعلی می‌توان انتظار داشت تعداد این شرکت‌ها به سرعت افزایش یابد.
 در سال گذشته میلادی کمترین میزان مشارکت برای تشکیل بورس‌های منطقه‌ای مربوط به خاورمیانه و بیشترین میزان مشارکت مربوط به اروپا و آفریقا بوده است.

جایگاه بورس تهران در جهان
آمار‌های فدراسیون جهانی بورس‌ها نشان می‌دهد ارزش کل بورس‌های جهان در سال 2021میلادی 44.5درصد رشد کرده و از 102هزار میلیارد دلار به 123هزار میلیارد دلار رسیده است. در این میان بورس تهران در سال گذشته میلادی با 17درصد افت در رده سی‌ام دنیا قرار گرفته است. ارزش کل بورس تهران در ابتدای سال‌جاری میلادی رقمی معادل 268میلیارد دلار بود که این میزان در پایان سال با 46میلیارد دلار کاهش به 222میلیارد دلار رسیده است. چند ماه قبل از آغاز سال 2021میلادی و در 20مرداد سال قبل به‌دلیل رشد پرشتاب بورس ارزش کل بورس تهران به 424میلیارد دلار رسیده بود و همین موضوع موجب شده بود بورس تهران به بیست‌وششمین بورس بزرگ دنیا در کنار بورس مالزی تبدیل شود، اما بعد از آن با نزول‌های مداوم شاخص بورس رتبه بورس تهران در رتبه‌بندی جهانی کاهش یافت و اکنون در پایان سال 2021میلادی با 4پله نزول مواجه شده است.
اغلب کارشناسان برآورد می‌کنند با رشد دوباره شاخص‌های بورس، بازار سهام ایران بار دیگر جایگاه قبلی خود را پس خواهد گرفت و حتی با اضافه شدن شرکت‌های جدید این قابلیت وجود دارد که بورس تهران در رده 20بورس بزرگ دنیا دسته‌بندی شود.
هم‌اکنون در میان کشور‌های منطقه بورس عربستان با ارزشی معادل 2800میلیارد دلار بزرگ‌ترین بورس منطقه است که در رده‌بندی جهانی در رتبه یازدهمین بورس بزرگ دنیا قرار گرفته است. بعد از آن بورس ابوظبی با ارزشی معادل 390میلیارد دلار در رتبه دوم قرار گرفته و هم‌اکنون بیست‌و‌هفتمین بورس بزرگ دنیاست. در رده‌بندی فدراسیون جهانی بورس‌ها بازار مالی دوبی با ارزشی معادل 107میلیارد دلار در رده39قرار گرفته است.

بزرگ‌ترین بورس‌های جهان
آمار‌های فدراسیون جهانی بورس‌ها نشان می‌دهد درسال 2021میلادی بورس نیویورک و نزدک آمریکا همچنان رتبه‌های اول و دوم خود را در جهان حفظ کرده‌اند؛ ضمن اینکه ارزش بورس نیویورک با 44.4درصد رشد در پایان سال گذشته میلادی به 28تریلیون و 238میلیارد دلار رسیده است. ارزش بورس نیویورک در سال 2021میلادی 6تریلیون دلار افزایش یافت. ارزش بورس نزدک آمریکا هم با 50درصد رشد به 24تریلیون دلار رسید.
بعد از این دو بورس آمریکایی، بورس‌های شانگهای چین و یورونکست اروپا در رتبه‌های سوم و چهارم دنیا قرار گرفته‌اند. در سال 2021میلادی ارزش بورس شانگهای چین با 20درصد رشد معادل یک‌هزارو 275میلیارد دلار افزایش یافته و به 7هزارو 775میلیارد دلار رسیده است. بورس یورونکست اتحادیه اروپا نیز با 2هزارو 500میلیارد دلار رشد به 7هزارو 380میلیارد دلار رسیده است. بعد از این بورس‌ها بورس‌های ژاپن، هنگ‌کنگ، شنزن چین و بورس لندن در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

بیشترین رشد در جهان
اطلاعات فدراسیون جهانی بورس‌ها نشان می‌دهد؛ با وجود آنکه بورس‌های بزرگ دنیا با رشد‌های خیره‌کننده‌ای به‌دلیل اجرای سیاست‌های تورمی و انبساطی مواجه شده‌اند، اما در عین حال در سال 2021بیشترین بازده مربوط به برخی بورس‌های نوظهور بوده است. سهامدارانی که در این بازار‌ها فعال بوده‌اند بیش از سایر بورس‌های جهان بازده به‌دست آورده‌اند. طبق آمار‌های موجود در سال 2021میلادی بورس هانوی ویتنام با 204درصد رشد بیشترین بازده را در میان بورس‌های جهان به ثبت رسانده است و بعد از آن بورس‌های لوکزامبورگ و ابوظبی به‌ترتیب با 92و 73درصد بازده در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. بازار سهام ایران نیز با 2.6درصد بازده در رتبه 78در میان کل بورس‌های جهان قرار گرفته و این به‌معنای آن است که بورس تهران پنجمین بورسی در جهان بوده که کمترین میزان بازده را داشته است. بعد از ایران بورس‌های هنگ‌کنگ، رواندا، بوتسوانا و سوئیس قرار دارند که میزان بازده‌شان کمتر از بورس تهران بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :