• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 14 دی 1400
کد مطلب : 149985
+
-

تسلیم شدن ماسک پارچه‌ای در برابر اومیکرون

محققان دریافته‌اند برخلاف توصیه‌های گذشته ماسک‌های پارچه‌ای به‌دلیل مسری‌تر بودن سویه اومیکرون دیگر نمی‌تواند در ورود و خروج ذرات ویروسی چندان مؤثر عمل کند

تسلیم شدن ماسک پارچه‌ای در برابر اومیکرون

زهرا خلجی- خبر‌نگار

تا همین چند وقت پیش مقام‌های بهداشتی جهان توصیه‌های زیادی درباره دوختن و استفاده از ماسک‌های پارچه‌ها به‌خاطر ارزان و دسترس بودن‌شان داشتند، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد ماسک‌های پارچه‌ای یک لایه ممکن است محافظت کافی در برابر ابتلا به‌سویه بسیار مسری اومیکرون نداشته باشد. به گزارش وال‌استریت ‌ژورنال، بسیاری از متخصصان بیماری‌های عفونی می‌گویند ماسک‌های پارچه‌ای در روزگار همه‌گیری کووید-19به محبوبیت زیادی رسیده‌اند. متخصصان معتقدند استفاده راحت، قابلیت استفاده مجدد و تنوع طرح‌ها، باعث این محبوبیت شده است. اما ماسک پارچه‌ای یک ایراد بزرگ دارد؛ این ماسک‌ها فقط قادر به مسدود کردن راه ورود و خروج ذرات معلق بزرگ‌تر کووید-19هستند؛ نه آئروسل‌های بسیار کوچک که ویروس را با خود حمل می‌کنند.
به گزارش فاکس‌نیوز، کلینیک مایو با انجام تحقیقات مختلف، به این نتیجه رسیده است که همه افراد باید از ماسک جراحی N95یا KN95 استفاده کنند. آنها حتی به بیماران و مراجعان خود نیز توصیه می‌کنند فقط از این نوع ماسک‌ها استفاده کنند و درصورت داشتن ماسک پارچه‌ای، ‌به آنها یک ماسک جراحی داده می‌شود تا روی ماسک پارچه‌ای و تک‌لایه خود بزنند.

تفاوت در مسدود کردن ذرات معلق در هوا
ماسک‌های جراحی از طریق ویژگی‌های بار الکترواستاتیک پلی پروپیلن ذرات ویروسی کووید-19را مسدود می‌کند؛ درحالی‌که ماسک‌های N95به نسبت ماسک‌های جراحی یا پارچه‌ای از الیاف محکم‌تر و بسیار فشرده‌تری ساخته شده است که آن هم از ویژگی بار الکترواستاتیک استفاده می‌کند. این ویژگی به ماسک اجازه می‌دهد از ورود و خروج ذرات بسیار کوچک معلق در هوا حین دم و بازدم جلوگیری کند.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها با این حال، همچنان ماسک N95 را تنها برای کادر درمان پیشنهاد می‌کند و به مردم توصیه می‌کند یا از ماسک‌های جراحی یا ماسک‌های پارچه‌ای که دو یا بیشتر از دو لایه دارد و کاملا صورت و دهان را می‌پوشاند استفاده کنند. جدا از نوع ماسک، نحوه استفاده از آن و چگونگی پوشاندن صورت نیز بسیار مهم است. ماسک باید طوری روی صورت قرار بگیرد که هیچ‌گونه فاصله‌ای نداشته باشد تا از ورود و خروج هوا جلوگیری شود.
اما دکتر مونیکا گاندی، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید همه باید برای محافظت در برابر سویه اومیکرون، مناسب‌ترین ماسک را انتخاب کنند. گاندی، ماسک N95، KN95، KF94، و FFP2را توصیه می‌کند، اما اگر این ماسک‌ها در دسترس نبود، 2ماسک -یک ماسک پارچه‌ای چند لایه روی ماسک جراحی- توصیه می‌شود. اما سایر متخصصان می‌گویند ماسک جراحی هم ممکن است محافظت کافی را در برابر اومیکرون ارائه کند، اما برای اطمینان از این موضوع، تحقیقات بیشتری لازم است. دکتر رانو دیلون، پزشک بیمارستان زنان بریگام می‌گوید: زدن هر نوع ماسکی، بهتر از ماسک نزدن است، اما ماسک‌های پارچه‌ای و ماسک‌های جراحی به اندازه ماسک‌های N95در جلوگیری از ورود سویه اومیکرون مؤثر نیستند.

ماسک جراحی

در 6دهه اخیر، ماسک‌های جراحی یکبار مصرف به‌طور گسترده در بین پزشکان، پرستاران، جراحان و سایر متخصصان پزشکی استفاده می‌شود. تعریف ماسک جراحی از سوی سازمان غذا و دارو این است: وسیله‌ای یکبار مصرف، راحت و مانعی بین دهان و بینی استفاده‌کننده و آلاینده‌های احتمالی در محیط. این ماسک‌ها ضخامت‌های مختلفی دارند. برخی از آنها 3لایه و برخی دیگر 4لایه هستند که بر توانایی آنها برای محافظت از فرد در برابر پاشش اسپری‌ها، قطرات ذرات بزرگ یا پاشش‌هایی که ممکن است حاوی ویروس یا باکتری باشد، تأثیر می‌گذارد.
با این حال این ماسک‌ها در مسدود کردن نفوذ ذرات بسیار کوچک موجود در هوا که ممکن است از طریق سرفه یا عطسه منتقل شوند، ‌چندان مؤثر نیستند؛ به همین دلیل است که برخی محققان برای ایمنی بیشتر پیشنهاد 2ماسک روی هم را ارائه می‌کنند.
طبق بررسی گسترده روی ماسک‌های مختلفی که سپتامبر گذشته در مجله Science Advances منتشر شده است، محققان دانشگاه داک به این نتیجه رسیدند که ماسک‌های جراحی دومین ماسک برتر برای محافظت است و ماسک N95که استاندارد طلایی دارد در رتبه اول واقع شده است.

 ماسک تنفسی N95

در دنیای پزشکی ماسک تنفسی N95یا در استاندارد چین KN95به‌عنوان استاندارد طلایی پوشاننده صورت شناخته می‌شود. این ماسک طراحی بسیار مناسب‌تری به نسبت ماسک‌های جراحی دارد و بهتر صورت را می‌پوشاند و لبه‌های آن به‌صورت می‌چسبد.
تعریف سازمان غذا و دارو از ماسک تنفسی N95این است: وسیله محافظتی طراحی شده برای محافظت بسیار بهتر از صورت و فیلتر بسیار کارآمد ذرات معلق در هوا. محققان داک دریافتند که N95در فیلتر کردن ذرات ویروسی و هوایی بسیار بیشتر مؤثر است. میزان انتقال ذرات در این ماسک‌ها کمتر از 1/0درصد است. البته باید توجه کنید که نباید هیچ‌گونه فیلتری روی آن باشد تا برای دیگران نیز مفید واقع شود. سازنده اکثرماسک‌های N95 آمریکاست.
دانشمندان داک می‌گویند: وجود فیلتر روی ماسک‌های N95باعث بیرون رفتن هوای بازدم فردی می‌شود که آن را بر ‌صورت دارد؛ درحالی‌که وجود این فیلتر هوا، برای خود فرد بسیار مفید است، اما برای اطرافیان او اصلا مناسب نیست.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید