• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 17 اردیبهشت 1397
کد مطلب : 14995
+
-

غربالگری 3 سرطان

تنها معضل در زمینه غربالگری سرطان‌ها کمبود دستگاه‌های تخصصی و نیروهای متخصص از قبیل مامو گرافی و جراح است

سلامت
غربالگری 3 سرطان




زهرا احمدی|  زنجان - خبرنگار:
  
بروز سرطان در کشور ما به ‌علل افزایش سن، عوامل محیطی، شیوه زندگی و رفتار مردم افزایش یافته است. از یک سو، طول عمر در کشور افزایش یافته و سرطان نیز بیشتر در دوران پیری بروز پیدا می‌کند و از سوی دیگر، عوامل محیطی مانند میزان ذرات معلق در هوا و مصرف سوخت نیز در بروز سرطان موثر هستند، از طرفی مصرف قلیان بین جوانان و زنان در حال افزایش است که خود یکی از عوامل سرطان محسوب می شود.

کارشناس مسئول بیماری های غیر‌واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ‌می‌گوید: بیش از یک سال است که غربالگری 3 سرطان، دهانه رحم، روده بزرگ و سینه از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین و به استان ها ابلاغ شده است و هم استانی‌ها با مراجعه به پایگاه های سلامت، پس از تکمیل فرم های مربوطه، در خصوص موارد مشکوک مورد بررسی قرار می‌گیرند.

بر این اساس افراد آموزش دیده ای در پایگاه های سلامت برای شناسایی سرطان پس از انجام معاینات و آزمایش های لازم اقدام می کنند و موارد مشکوک را به سطح بعدی یعنی اقدامات تشخیصی و تخصصی و فوق تخصصی ارجاع می‌دهند. 

«داود رحمانی» می‌افزاید: خدمات تشخیصی مورد نیاز برای انجام این کار در شهر زنجان برنامه ریزی شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد که از سال جاری در شهرستان زنجان اجرا می‌شود. رحمانی با بیان این‌که غربالگری این سرطان‌ها به طور رایگان انجام می‌شود، تصریح می‌کند: افراد که به مراکز و پایگاه‌های بهداشتی مراجعه می‌کنند از سوی بهورز معاینات اولیه انجام و سپس به وسیله ماما و پزشک تست‌های تشخیصی این سرطان‌ها انجام می‌شود.

وی اظهار می‌کند: در غربالگری سرطان روده بزرگ، تمامی افراد 50 تا 69 سال از نظر سابقه فردی و خانوادگی این نوع بیماری و علائم خطر بررسی شده و تست تشخیصی (FID) خون مخفی در مدفوع انجام می گیرد.


شایع‌ترین سرطان 

در غربالگری سرطان سینه نیز تمام زنان 30 تا 69 سال به لحاظ بیماری‌های این بخش مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. همچنین در صورتی که فرد دارای یافته‌های ماموگرافی و سونوگرافی غیرطبیعی باشد ضروری است برای ارزیابی بیشتر به کارشناس سطح 2، ارجاع می‌شود.

کارشناس مسئول بیماری‌های غیر‌واگیر در ادامه می‌گوید: در غربالگری سرطان دهانه رحم نیز تمام زنان 30 تا 59 سال از نظر علائم این نوع بیماری مورد ارزیابی قرار گرفته و برای غربالگری سرطان دهانه رحم نیز آزمایش پاپ اسمیر به صورت رایگان در مراکز بهداشتی و پایگاه‎های سلامت انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که شیوع بیماری سرطان در گروه‌های سنی مختلف متفاوت است، ادامه می‌دهد: در زنان سرطان برس(سینه) شایع‌تر بوده و اگر بیماری سرطان در مراحل اول پیشرفت شناسایی و تشخیص داده شود درمان نیز به سهولت انجام خواهد شد و علاوه بر آن مدت عمر افراد مبتلا افزایش می‌یابد.

به گفته این کارشناس مسئول در حال حاضر در مرحله غربالگری تنها معضل، نه فقط در استان بلکه در کل کشور کمبود دستگاه‌های تخصصی و نیروهای متخصص از قبیل مامو گرافی و جراح است.


درمان سرطان در استان  

رادیوتراپی یکی از روش‌های درمان سرطان و یا کنترل سلول‌های بدخیم است که می‌تواند همراه با جراحی ، شیمی‌درمانی و گاهی به تنهایی استفاده شود.

 به این منظور، مرکز تشخیصی درمانی تخصصی سرطان و رادیوتراپی مهرانه در سال 93 با همت خیرین انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان استان اقدام به خرید دستگاه رادیوتراپی از کشور آلمان به مبلغ ۴ میلیارد و 900 میلیون تومان کرده که یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های رادیوتراپی موجود در ایران است.


شیمی درمانی فوق تخصصی 

بر اساس برآوردهای انجام گرفته در خیریه مهرانه و کمک خیران زنجانی، بخش شیمی‌درمانی این مجموعه به همراه آزمایشگاه فوق تخصصی به‌زودی به بهره‌برداری خواهد رسید که در راستای ارائه خدمات باکیفیت و رایگان به بیماران رنجور و درد کشیده بسیار مؤثر خواهد بود. البته بخش شیمی‌درمانی این مجموعه از یکم مهرسال گذشته به صورت آزمایشی اقدام به پذیرش بیمار کرده ولی به صورت رسمی افتتاح نشده است.

انجمن خیریه حمایت از بیماران سرطانی زنجان مهرانه شهریور 85 در زنجان تشکیل شد و در آذر همان سال فعالیت‌های خود را به صورت محلی شروع کرد. در حال حاضر این انجمن خیریه با هدف حمایت از بیماران مبتلا به سرطان و یاری رساندن به آنان برای تأمین منابع لازم اعم از انسانی، مالی، تخصصی و تجهیز مراکز درمانی فعالیت می‌کند.


 خدمات خیریه مهرانه 

انجمن خیریه مهرانه استان زنجان سرای نیکان را در کنار مرکز تشخیصی درمانی تخصصی سرطان و رادیوتراپی مهرانه راه اندازی کرده است که دارای21 سوییت مجهز بوده و مطابق با استانداردهای هتل‌های 4 ستاره طراحی شده است.

این هتل به بیمارانی که از مناطق دوردست داخل استان و خارج از استان برای درمان به این مرکزمراجعه می‌کنند، اختصاص داده شده است که با ارائه خدماتی همچون (صبحانه، ناهار، شام) و سایر خدمات رفاهی پذیرایی می‌شود و کلیه این خدمات رفاهی به صورت رایگان عرضه می‌شود.

«اصغر وثوق» مدیر‌عامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی استان زنجان می‌گوید: مهرانه علاوه بر ارائه خدمات درمان با تشکیل کمیته آموزش و پیشگیری از بیماری سرطان، به آموزش دختران و بانوان با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، ترویج مصرف غذای سالم در شهر، نهادینه کردن توجه به تغذیه سالم با حضور مدرسان مهرانه در مدارس مقاطع ابتدایی می‌پردازد و ترویج ورزش همگانی، جلوگیری از استعمال سیگار و دخانیات را در دستور کار خود قرار داده است و در حال حاضر بسیاری از دستگاه‌های دولتی در زمینه برداشتن گام‌های طلایی در حوزه سلامت جامعه اقدام کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید