• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 13 دی 1400
کد مطلب : 149938
+
-

تمدید رقابت در ایستگاه فضایی بین‌المللی

تمدید رقابت در ایستگاه فضایی بین‌المللی

آمریکا ماموریت‌ها و عملیات خود را در ایستگاه فضایی بین‌المللی تا سال 2030تمدید کرد. بیل نلسون، مدیر ناسا در بیانیه‌ای در همین رابطه گفت: ایستگاه فضایی بین‌المللی، چراغ راه همکاری‌های علمی صلح‌آمیز بین‌المللی است و بیش از 20سال است که پیشرفت‌های عظیم علمی، آموزشی و فناوری را به نفع بشریت انجام داده و به آنها بازگردانده است.
به گزارش انگجت، اگرچه هرگز شکی وجود نداشت که آمریکا به تعهد کوتاه‌مدت خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی ادامه خواهد داد، اما اعلامیه ناسا در بحبوحه تشدید تنش‌ها با روسیه، به‌عنوان یکی از چندین کشوری که دسترسی مشترک به ایستگاه فضایی دارند، منتشر شد. همانطور که نیویورک تایمز در تابستان اشاره کرده بود، در سال 2021روسیه نیز همکاری خود را در فضا با چین، دیگر رقیب آمریکا، عمیق‌تر کرد.

یک رقابت همیشگی
پیش از این و در پاییز 2021، چندین وضعیت اضطراری در ایستگاه فضایی بین‌المللی رخ داد که آمریکا هر دوی آنها را به گردن روسیه انداخت. در مهر ماه، شلیک آزمایشی غافلگیر‌کننده فضاپیمای روسی باعث شد تا ایستگاه فضایی بین‌المللی از موقعیت عادی خود خارج شود و پرسنل حاضر در آن برای مدت کوتاهی تخلیه شوند. البته فضاپیمایی که باعث این حادثه شد، برای فیلمبرداری نخستین فیلم بلند توسط خدمه روسی در ایستگاه فضایی مستقر شده بود.
سپس، در ماه آبان، زباله‌های ماهواره، فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی را مجبور کرد تا در آن روز به‌عنوان حمله موشکی روسیه، به‌دنبال پناهگاه بروند تا از این حمله در امان باشند. آمریکا به‌دنبال این حمله روسیه را محکوم کرد. اما روس‌ها هیچ تخلفی را نپذیرفته و به حمله اعتراف نکردند.
چند روز بعد، در یک سناریوی کاملا بی‌ربط اما برای مقابله با اتهامات آمریکایی‌ها، آژانس فضایی روسیه به نام Roscosmos، شروع به اتهام زنی کرد. آنها جنایت احتمالی مربوط به حادثه‌ای در سال 2018که شامل ایجاد سوراخی در یکی از فضاپیماهای روسی بود را مطرح کرد. در این مورد، رسانه‌های روسی نیز ماجرا رابه‌گونه‌ای روایت کردند که در نتیجه مشخص شد، این اتفاق، نتیجه خرابکاری آمریکایی‌هاست. هرچند، نلسون بعدتر در آبان، در گفت‌وگو با سایت Ars Technica گفت: این حملات رسانه‌ای نادرست و فاقد هرگونه اعتبار هستند.
ناسا در بیانیه‌ای که اخیرا منتشر شده، ماموریت‌های مهم و برجسته این آژانس را در ادامه راه مشخص کرده است. مهم‌ترین و برجسته‌ترین پروژه‌ها، فرستادن انسان به سیاره مریخ است که مدت‌هاست در حال فراهم کردن پیش‌زمینه آن هستند. علاوه بر این پروژه جذاب، پروژه دیگری به نام آرتمیس برنامه‌ریزی شده است که برنامه‌ریزی بلندمدتی برای آن انجام شده است. فضانوردان منتخب در حال آموزش و آماده شدن برای انجام این ماموریت تاریخی هستند. در پروژه آرتمیس قرار است نخستین زن و نخستین فرد رنگین پوست در میان خدمه‌ای باشند که به کره ماه قدم می‌گذارند. در حقیقت ناسا در سپتامبر تحت یک سازماندهی مجدد قرار گرفت که به‌نظر می‌رسد به‌طور ویژه بازتاب‌دهنده اولویت‌هایی درخصوص پروژه‌های فرستادن فضانوردان به مریخ و ماه باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید