• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 12 دی 1400
کد مطلب : 149835
+
-

تئاتر فجر و مشکلی به نام بودجه

دبیر جشنواره تئاتر فجر: تلاش می‌کنیم هزینه‌ها را کم کنیم تا جشنواره آبرومند برگزار شود

تئاتر فجر و مشکلی به نام بودجه

 فهیمه پناه‌آذر- روزنامه‌نگار

چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دهم بهمن به‌مدت 10روز و تقریبا همزمان با برگزاری جشنواره فیلم فجر کارش را آغاز می‌کند. به‌گفته حسین مسافرآستانه، دبیر جشنواره تئاتر فجر در بخش مسابقه صحنه‌ای 30نمایش و در بخش غیررقابتی هم 25نمایش در جشنواره چهلم حضور دارد. وی همچنین از بودجه جشنواره می‌گوید و اینکه شرایط اقتصادی کشور خاص است و سعی بر این خواهد بود که با نهایت صرفه‌جویی این جشنواره برگزار شود و بودجه هم براساس همین اصل ارائه شده است. در همین راستا، از بسیاری مسائل حاشیه‌ای صرف‌نظر کرده و بسیاری از تشریفات را کنار گذاشتیم تا با بودجه کنونی جشنواره‌ای آبرومند را برگزار کنیم.
حسین مسافرآستانه، دبیر این دوره از جشنواره که این روزها همراه هیأت انتخاب نمایش‌ها را بازبینی می‌کند، درباره روند حضور نمایش‌ها در جشنواره به همشهری می‌گوید: «بعد از اعلام فراخوان در بخش مسابقه صحنه‌ای، غیررقابتی، خیابانی و... بیش از 600 اثر به دبیرخانه رسید که در ارتباط با گروه‌های نمایشی شهرهای دیگر هم از میان آثار رسیده، 70اثر از طریق جشنواره‌های استانی به دبیرخانه رسیده و مابقی هم خودشان درخواست حضور در جشنواره تئاتر فجر را داده‌اند. با توجه به تعداد آثار متقاضی برای حضور در جشنواره و انجام بازبینی‌ها، نتیجه نهایی در هفته پایانی دی‌ماه (25دی) اعلام می‌شود.»
مسافرآستانه درباره میزبانی سالن‌های نمایشی نیز توضیح می‌دهد: «میزبانی تماشاخانه‌های دولتی مشخص شده است و اگر اجراها بیشتر شود از ظرفیت تماشاخانه‌های خصوصی نیز استفاده خواهیم کرد.» مدیر اسبق مرکز هنرهای نمایشی که تجربه‌ دبیری جشنواره را در دوره‌های قبلی هم داشته، درباره بخش بین‌الملل هم یادآور می‌شود: «با توجه به بهبود شرایط کرونایی کشورهایی چون آلمان، فرانسه، ایتالیا و برخی از کشورهای همسایه متقاضی حضور در جشنواره بودند. با توجه به وضعیت بودجه و شرایط، آثار به لحاظ کیفی هم در حال بررسی است و در نهایت اگر به مشکلی برنخوریم، 10نمایش در بخش بین‌الملل انتخاب می‌شود و روی صحنه می‌رود.»


قول وزیر برای کمک به تئاتر فجر

3شب پیش بود که محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تماشای نمایش مناسبتی «تا اشکستان» نشست؛ نمایشی که این شب‌ها در تالار اصلی تئاترشهر اجرا می‌شود. وی بعد از پایان اجرای این نمایش از کیفیت اجرایی جشنواره تئاتر فجر گفت و اینکه دوستان ما در اداره‌کل هنرهای نمایشی و جشنواره، هر درخواستی در راستای افزایش کیفیت این رویداد داشته باشند، خواسته‌هایشان را برآورده کنیم. وزیر عنوان کرده که محدودیتی برای حمایت از تئاتر وجود ندارد. این موضوع به‌نظر امیدی برای برگزارکنندگان جشنواره چهلم ایجاد کرده است. حسین مسافرآستانه درباره صحبت‌های وزیر می‌گوید: «بودجه جشنواره از ماه‌های قبل طی جلسات متعددی که در دبیرخانه با حضور رئیس انجمن هنرهای نمایشی داشتیم، تعیین و اعلام شد. این برآورد کمتر از سال قبل بوده و البته برای بخشی چون بین‌الملل بودجه مجزا درنظر گرفته شده است.» وی ادامه می‌دهد: «بودجه‌ای که قبل‌تر مصوب شده بامشکلاتی روبه‌رو شد که شاید دلیل بخشی از آن ناشی از تغییرات بوده و امیدوارم حل شود؛ چون جشنواره با هزینه‌های جاری بالایی سر و کار دارد، امیدوارم با توجه به‌نظر مساعدی که وزیر فرهنگ درباره بودجه جشنواره تئاتر فجر داشتند، این اختصاص سریعا صورت بگیرد تا دغدغه‌ها کمتر شود.» مسافرآستانه توضیح می‌دهد: «شرایط اقتصادی کشور خاص است و سعی می‌شود با نهایت صرفه‌جویی جشنواره برگزار شود؛ به همین دلیل از بسیاری مسائل حاشیه‌ای صرف‌نظر کرده و بسیاری از تشریفات را کنار گذاشتیم تا با بودجه کنونی جشنواره‌ای آبرومند را برگزار کنیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید