• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 12 دی 1400
کد مطلب : 149753
+
-

هشدار قرمز سیل در جنوب

فعالیت سامانه بارشی جدید در استان‌های جنوبی به‌ویژه سیستان‌وبلوچستان‌ بوشهر و هرمزگان منجر به صدور هشدار قرمز هواشناسی شده است

آب و هوا
هشدار قرمز سیل در جنوب

سامانه بارشی‌ای که از روز چهارشنبه هفته گذشته (8دی) از جنوب وارد کشور شده بود، جمعه و شنبه آخرین تأثیرات خود را در استان‌های جنوبی چون سیستان‌وبلوچستان، بوشهر، هرمزگان، کرمان و فارس گذاشت. به گزارش همشهری، مهم‌ترین تبعات فعالیت این سامانه بارشی اما مربوط به سیستان و‌بلوچستان و هرمزگان بود به‌طوری که در شهرستان‌های کنارک و چابهار موجب بروز سیلاب‌ در معابر و آبگرفتگی‌ منازل شد و در هرمزگان هم منجر به فوت یک کودک 8ساله شد. همه این اتفاقات موجب شده است مدیریت بحران استان هرمزگان هشدار نارنجی خود را به هشدار قرمز تغییر دهد. در سیستان‌وبلوچستان هم پیش از این مدیرکل هواشناسی اعلام خطر جدی سیل از امروز کرده و از مردم خواسته بود در چند روز آینده همه توصیه‌های هواشناسی را جدی بگیرند.

آبگرفتگی کنارک ادامه دارد
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه طی بارش‌های سنگین چند روز اخیر در جنوب استان چابهار رکورد بیشترین مقدار بارش خود را طی ۴۰سال اخیر با ۱۴۴.۸میلی‌متر شکست، می‌گوید: شهر کنارک هم درحالی‌که بیشترین مقدار بارش را در تاریخ ۱۶خرداد ۱۳۸۶ به میزان ۱۲۱.۲ میلی‌متر به‌خود دیده بود، تا روز شنبه ۱۱دی با افزایش ۵۶درصدی، میزان بارشی ۱۸۹میلی‌متری داشت که از بدو تاسیس ایستگاه باران سنجی این شهر بی‌سابقه بوده است.
محسن حیدری همچنین از ورود سامانه بارشی جدید از امروز، یکشنبه خبر می‌دهد و می‌افزاید: با توجه به پتانسیل رطوبتی استان، پیش‌بینی ما این است که سامانه بارشی جدید بارندگی‌های شدید با سیلاب‌های خطرناک و بادهای سهمگین ایجاد کند. به همین دلیل از مردم می‌خواهیم به هشدارها توجه کنند، توصیه‌ها را جدی بگیرند و حتی برای چند روز مایحتاج خود را تامین کنند؛ چون احتمالا با این بارش‌ها مسیرهای ارتباطی مسدود شود یا مشکلاتی در خدمات‌رسانی داشته باشیم.
حیدری در شرایطی از خروج سامانه قبلی و ورود سامانه جدید خبر می‌دهد که بسیاری از محله‌های کنارک سیستان و بلوچستان هنوز از سامانه قبلی دچار آبگرفتگی هستند.

هشدار قرمز برای بوشهری‌ها
سامانه جدید بارشی هم بیشترین فعالیت خود را در جنوب کشور خواهد داشت. به همین دلیل از بوشهر که طی روزهای گذشته از حجم بارندگی‌ها و تگرگ دچار خسارت‌هایی در بخش کشاورزی شده بود خبر می‌رسد هشدار به سطح قرمز تغییر یافته است. پیش از این سازمان هواشناسی برای استان‌های جنوبی هشدارهایی در سطح نارنجی صادر
کرده بود.
مدیرکل هواشناسی بوشهر با بیان اینکه امروز و فردا سامانه قدرتمند بارشی در استان فعال است، می‌گوید: این سامانه از اواخر وقت روز گذشته وارد استان بوشهر شده است و امروز بیشتر نقاط این استان به‌ویژه مناطق جنوبی و مرکزی را در بر خواهد گرفت.
فرج‌الله شکوهی‌پور تمرکز بیشتر این سامانه را در شهرستان‌های جنوبی و مرکزی شامل شهرستان‌های عسلویه، کنگان، جم، دیر، دشتی، بخش‌هایی از تنگستان و دشتستان و بوشهر می‌داند و می‌افزاید: فعالیت سامانه فرارو به شکل رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید و گاهی بارش تگرگ پیش‌بینی
شده است.
سیل در هرمزگان قربانی گرفت
هرمزگان هم همپای دیگر استان‌های جنوبی و همسایه خود در روزهای گذشته شاهد بارندگی‌های شدید و خسارت‌های متعدد بود، اما مدیرکل مدیریت بحران این استان تأکید می‌کند فعالیت سامانه بارشی جدید طوری است که هشدار نارنجی در این استان به هشدار قرمز تغییر یافته است. مهرداد حسن‌زاده در این‌باره به همشهری می‌گوید: فعالیت سامانه قبلی در سطح نارنجی بود که تا اواخر روز گذشته فعالیت‌های پراکنده‌ای در بندرعباس، جزایر و در شرق استان و به‌ویژه بشاگرد داشت، اما از امروز تا سه‌شنبه در همه مناطق استان هشدار قرمز صادر شده و همه دستگاه‌ها در حالت آماده‌باش هستند. وی با اشاره به خسارت‌ گسترده سامانه بارشی قبلی به بخش کشاورزی استان توضیح می‌دهد: هرمزگان به‌دلیل آب و هوای خود در فصل‌های پاییز و زمستان کشاورزی خارج از فصل دارد و به همین دلیل بارندگی‌های اخیر خسارت قابل‌توجهی به این بخش وارد کرد. حسن‌زاده با اشاره به فوت یک کودک 8ساله که برای تماشای رودخانه رفته بود، تأکید می‌کند مردم هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.
به‌گفته او، با توجه به قدرت سامانه بارشی و همچنین حضور تعداد زیادی گردشگر در استان مکان‌های امن برای اسکان اضطراری درنظر گرفته شده است.

خلیج‌فارس توفانی است
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه از شنبه (۱۱دی) تا دوشنبه (۱۳دی) بارش در برخی مناطق استان‌های واقع در نیمه جنوبی کشور رخ می‌دهد، می‌گوید: یکشنبه (۱۲دی) در بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، هرمزگان، کرمان، جنوب اصفهان و دوشنبه (۱۳دی) در بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی و جنوب اصفهان سنگین و با رعد و برق و وزش باد شدید و احتمال ریزش تگرگ همراه خواهد بود. صادق ضیاییان با بیان اینکه امروز و فردا در مناطقی از سیستان و بلوچستان و کرمان وزش باد خیلی شدید با احتمال گرد و خاک رخ می‌دهد، می‌افزاید: طی 5روز آینده خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان به تناوب مواج و توفانی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید