• پنج شنبه 31 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 13 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 20
شنبه 11 دی 1400
کد مطلب : 149689
+
-

چهره روز/ بازنده جاده یک‌طرفه


امیرمحمد پرهام‌فر، مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌گوید: سال‌های سال است که به‌دلیل حمایت از تولید داخل تعرفه‌های سنگین بر واردات خودرو وضع شده و حتی ورود خودرو‌های خارجی ممنوع شده، اما اثر خوبی را در داخل شاهد نبوده‌ایم. او می‌افزاید: تولیدکنندگان داخلی در یک مسابقه تک‌نفره، به‌رغم اینکه تمام رقبا را برای آن کنار زده‌ایم، برنده نبوده‌اند و شاهد افزایش قیمت و افت کیفیت و تنوع محصولات هستیم. این فاش‌گویی مسئولی که متولی دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالاها و ارز ایران است نشان می‌دهد انحصار همیشه بد است و از قضا با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر افزایش رقابت‌پذیری منافات دارد. بدیهی است که رشد گلخانه‌ای صنایع فرقی نمی‌کند صنعت خودرو باشد یا صنعت لوازم خانگی و...، نتیجه‌اش افت کیفیت، حذف از بازارهای جهانی و افزایش نارضایتی است و مصداق بارز این شکست در سیاستگذاری صنعتی و تجاری در صنعت خودروسازی ایران نمایان شده است. آنها حتی در یک جاده یک‌طرفه و مسابقه تک‌نفره هم برنده نیستند و ادامه این وضعیت آنها را از جاده رقابت با دیگران به جاده خاکی سوق خواهد داد. تکرار یک اشتباه، نه اتفاقی است و نه اینکه ممکن است در نهایت باعث اثبات حقانیت اشتباه شود. حمایت از تولید داخلی، راهبرد روشنی دارد و هرگونه رانت ریالی، ارزی و تجاری باعث شکل‌گیری انحراف و تباهی منابع خواهد شد. انحصار هرگز باعث تقویت تولید داخل نمی‌شود و تکرار حرکت در یک مسیر اشتباه به‌نظر ناشی از رانت‌جویی است تا منافع عمومی.

این خبر را به اشتراک بگذارید