• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 9 دی 1400
کد مطلب : 149517
+
-

آرش ثمری نیک کارشناس شهری

واقع‌بینانه به محله‌ها بنگریم

واقع‌بینانه به محله‌ها بنگریم

شهروندان در محله‌های کم‌برخوردار فرصت حضور شهردار تهران در بازدیدهای هفتگی را مغتنم می‌دانند تا چهره به چهره از وضعیت زندگی‌شان بگویند، کاستی‌های شهر را روایت و از مطالبات خود یاد کنند. این گفت‌و‌گو هر چند ارزشمند و راهگشاست و اثر روانی بسزایی برای ساکنان محله دارد اما حل معضلات‌ریز و درشت محله‌های پایتخت نیازمند نگاهی کارشناسی و عمیق‌تر است.   بازدیدهای هفتگی شهردار تهران از مناطق مختلف تهران چنانچه با کارشناسی بیشتری انجام شود، نتیجه بهتری دربرخواهد داشت. در بررسی بازدید شهردار از منطقه ۲ می‌بینیم که بازدید از محله‌های کم‌برخوردار که موقعیت‌ نامناسبی از نظر بافت شهری و اجتماعی دارد انجام شده‌ است. جدا از اینکه نتیجه این بازدید چه خواهد بود، جای تأسف دارد که هنوز در شهر تهران، محله‌هایی با این مختصات و آسیب‌های منحصربه‌فرد وجود دارد. همین مسئله موکد این مطلب است که بازدیدهای هفتگی شهردار تهران نگاه واقع‌بینانه و کارشناسی شده بیشتری را می‌طلبد. باید دقت کنیم که همواره در بازدیدهای این چنینی که از قبل اطلاع‌رسانی هم می‌شود، تکاپویی در مجموعه راه می‌افتد و به اصطلاح همه‌چیز گلستان می‌شود. فرقی هم نمی‌کند این بازدید از سوی مدیر بالادستی در کدام نهاد باشد. در نهایت هم انعکاس اخبار به گونه‌ای است که کمابیش از واقعیت بی‌پرده امر فاصله دارد. اگر بخواهیم در بازدید شهردار که به نیت رفع معضلات شهر و ارتباط تعاملی بی‌واسطه با شهروندان پا گرفته، بهتر عمل کنیم و در واقع به نتیجه قابل مطالعه‌تری برسیم لازم است این نکات را مدنظر داشته باشیم و از خود بپرسیم آیا در طول سال وضعیت محله‌ها و مناطق به شکل همان روزی است که شهردار تهران از آن بازدید می‌کند یا واقعیت ماجرا رنگ دیگری دارد!؟
از دیگر سو باید بعد از بازدید شهردار تهران از محله‌ها، این ارزیابی را داشت که کدام یک از مصوبه‌ها و دستورالعمل‌ها با قید فوریت جامه اجرایی شدن بر تن می‌کنند و گرهی از مشکلات محله‌ها بدون فوت وقت باز می‌شود. به‌عنوان مثال در برخی محله‌های شهر تهران شاهد معضلاتی ناشی از تغییر کاربری‌‌ها و طرح جامع تفصیلی هستیم که آسیب‌های خرد و کلانی را برای شهروندان آن محله‌ها رقم زده است. حال باید دید بازدید شهردار تهران از آن محله‌ها چقدر مثمرثمر بوده و چه آسیب‌هایی را محو کرده است.
از دیدگاه من اگر کمیته‌ای در شورای‌شهر یا شهرداری تشکیل شود که مشکلات شهر را از طریق شورایاران و شهروندان رصد کند و مسائل را کارشناسی شده در اختیار شهردار تهران در حین بازدید از محله قرار دهد می‌توانیم امیدوار باشیم که بعد از بازدید شهردار در کوتاه‌ترین زمان، مشکل از محله رخت می‌بندد. از مهم‌ترین این مسائل هم باید از پروژه‌های نیمه‌کاره مثل گودبرداری‌ها یا ساختمان‌های نیمه‌تمام نام ببرم.
در پایان یادآور می‌شوم که ارائه اطلاعات واقع‌بینانه به شهردار تهران کلید حل مشکلات است. چون هیچ مدیری دوست ندارد چهره نازیبا و کاستی‌های محله را عیان کند. در حالی که حواسمان باشد که هدف از بازدیدهای شهردار تهران رفع همین معضلات است.

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید