• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 8 دی 1400
کد مطلب : 149445
+
-

رفتارشناسی نظارتی در حادثه مترو

  محمود کبیری‌یگانه - معاون ارتباطات شورای اسلامی شهر تهران

ساعت 7 صبح چهارشنبه هفته گذشته برخورد 2 قطار مترو در ایستگاه چیتگر واقع در خط5 متروی تهران حادثه‌ساز شد؛ حادثه‌ای که هرچند تلفات قابل‌توجهی به‌دنبال نداشت، اما زنگ خطری برای مسئولان شهری و حتی دولت و مجلس بود که توجه بیشتری به موضوع حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو که بار زیادی از تردد مسافران کلانشهر تهران را بردوش دارد، داشته باشند. در این مجال باید این موضوع مورد کند و کاو قرار گیرد که آیا شورا به رسالت نظارتی خود عمل کرد یا رفتار سیاسی در پیش گرفت؟ آیا منافع شهروندان درنظر گرفته شد یا خیر؟ رفتارشناسی شورای ششم در قبال این حادثه چه نتایجی به‌دنبال دارد؟
واقعیت آن است که اعضای شورای شهر تهران از همان لحظات اولیه وقوع این حادثه، توجه ویژه‌ای به آن داشتند؛ به‌طور نمونه جعفر بندی‌شربیانی، به‌عنوان نماینده شورا در همان ساعات اولیه به محل حادثه رفت و از نزدیک ابعاد مختلف این حادثه را پیگیری کرد. تعدادی از اعضای شورای ششم ازجمله سیدجعفر تشکری‌هاشمی، علی‌اصغر قائمی و زهرا شمس‌احسان نیز در فضای توییتر نسبت به این تصادف واکنش نشان دادند و خواستار رسیدگی جدی مدیریت شهری شدند.
صحن رسمی جلسات شورا هم از رسیدگی به پرونده این حادثه مغفول نماند. چنان‌که سیدمجتبی شفیعی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و مهدی شایسته‌اصل، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو بلافاصله با درخواست رئیس شورا، به صحن شورا فراخوانده شدند و گزارش‌ها و جزئیات حادثه را به اعضای شورا انتقال دادند. اعضای شورای شهر در جریان ارائه این گزارش‌ها، نه به‌دنبال مچ‌گیری، سیاه‌نمایی و تضعیف شورا رفتند، نه به بهانه همسویی با شهردار به‌دنبال سرپوش گذاشتن روی این حادثه بودند. پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای ششم هم از همان ابتدا خواستار تحقیق و تفحص از شرکت متروی تهران شد و از مدیران شهری خواست برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی اقدام کنند؛ علیرضا نادعلی، سخنگوی شورا نیز بر تخصیص بودجه مناسب و فوری برای مترو تأکید کرد و از پیگیری شورا برای خرید 630واگن نیز خبر داد. نرجس سلیمانی از ضرورت بازگشت اعتماد شهروندان به حمل‌ونقل عمومی سخن گفت و سیدجعفر تشکری‌هاشمی نیز اورهال کردن واگن‌های مترو را به مدیران شهری گوشزد کرد. در ادامه مهدی بابایی چندین پیشنهاد عملیاتی، برای ارتقای سطح امنیت متروی تهران ارائه داد. همچنین فیلم جزئیات این تصادف در صحن شورا پخش شد.
همچنین کمیسیون حمل‌ونقل شورا، بررسی پرونده علت حادثه را به‌صورت ویژه در دستور کار قرار داد و تا روشن شدن علت این حادثه پیگیر خواهد بود؛ بنابراین رفتارشناسی شورای ششم در قبال این موضوع مهم، نشان می‌دهد واکنش پارلمان شهری به این حادثه کاملا منطبق بر اصول کارشناسی و مسئولیت نظارتی شورا بوده است؛ یعنی همسویی شورا و شهرداری منجر به تعارف، ملاحظه و مماشات نشد.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید