• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 8 دی 1400
کد مطلب : 149434
+
-

تلاش فعالان گردشگری برای ایجاد تغییر

فعالان صنعت گردشگری با تقدیر از تلاش دولت در برچیدن ممنوعیت صدور ویزای ورود به ایران خواستار ایجاد تغییر بنیادی در مهم‌ترین تشکل صنعت گردشگری کشور با هدف رونق گردشگری شدند

گردشگری
تلاش فعالان گردشگری برای ایجاد تغییر

محمدباریکانی - دبیر گروه زیست‌بوم

  اعضای انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران در نشست هم‌اندیشی پیرامون مشکلات صنعت گردشگری کشور بر لزوم حمایت از این صنعت و ایجاد تغییر در هیأت‌مدیره دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با هدف توسعه و رونق گردشگری کشور در دوران پساکرونا تأکید کردند.
به گزارش همشهری، در این نشست که با حضور نزدیک به 50عضو انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران برگزار شد، محسن دستمالچی، نایب‌رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران بر تغییر رویکرد دولت جدید به حوزه گردشگری و حمایت‌های صورت‌گرفته از این صنعت در مدت کوتاه تغییرات ‌تأکید کرد. 
محسن دستمالچی، نایب‌رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به مصائب و مشکلاتی که در دوران کرونا و پیش از آن گریبانگیر صنعت گردشگری کشور و فعالان این بخش شده بود، اشاره کرد و گفت: ماجرای بسته‌شدن مرزها به روی گردشگران خارجی که چند روز قبل با مصوبه وزارت کشور در حال اجرایی‌شدن بود که با تلاش جامعه تورگردانان ایران و توجه وزیر میراث‌فرهنگی اصلاح شد و مرزهای کشور برای ورود گردشگران خارجی باز ماند.
او با اشاره به اختلافات موجود در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با اعضای این انجمن که درپی اخراج 850عضو این انجمن به دلیل پرداخت نکردن حق عضویت در دوران کرونا به اوج خود رسید، گفت: افرادی که با مدیریت بد موجب ایجاد انشقاق و اختلاف در صنعت گردشگری ایران شدند، باید پاسخگو باشند. به‌گفته دستمالچی، باید تلاش کرد تا با کمک جمعی بار دیگر صنعت گردشگری ایران را که در نبود همفکری مناسب آسیب فراوان خورده است، احیا کرد.
ابراهیم پورفرج، رئیس جامعه تورگردانان ایران نیز در این نشست با اشاره به تلاش‌های عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در برچیدن ممنوعیت صدور ویزای ورود به ایران، اعلام کرد: وزیر میراث فرهنگی پس از شنیدن مشکلاتی که تداوم ممنوعیت صدور روادید ورود به ایران برای صنعت گردشگری کشور و فعالان این بخش ایجاد کرده بود، توانست ظرف مدتی کوتاه در گفت‌وگو با رئیس‌جمهورممنوعیت صدور ویزا را بردارد.
او تاکید کرد: صنعت گردشگری  از پیش از کرونا تعطیل شد و فعالان این صنعت با فشارهای متعدد مواجه شدند که باید در تلاش برای رفع این مشکلات بود.
رئیس جامعه تورگردانان ایران اعلام کرد: جامعه تورگردانان ایران 84مشکل در صنعت گردشگری ایران را احصا‌ کرد.  اما به وزیر میراث‌فرهنگی اعلام کرد که  تنها یک مشکل را حل کند و آن‌هم برچیدن ممنوعیت صدور ویزای ایران برای گردشگران ورودی در شرایط کرونا بود. که این ممنوعیت در مدتی کوتاه با تلاش‌های وزیر برچیده شد. در ماجرای اخیر بسته‌شدن مرزها به روی گردشگران به‌مدت 15روز نیز پیگیری مجدانه وزیر میراث‌فرهنگی و معاون گردشگری او بود که موجب شد مرزهای ایران برای ورود گردشگران خارجی باز بماند.
پورفرج با اشاره به ‌در معرض خطر بودن همیشگی فعالان گردشگری گفت: بسیاری از دفاتر گردشگری ایران در مدت 2سال اخیر به‌دلیل ناتوانی در ادامه فعالیت تعطیل ‌و از این صنعت خارج شدند.
او گفت: اتحاد فعالان صنعت گردشگری راهگشای بسیاری از مشکلات این صنعت است و وزیر میراث‌فرهنگی نیز اکنون در کنار فعالان این بخش ‌‌ و مدافع آنهاست.
رشید رجب‌پور، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان آذربایجان شرقی هم در سخنانی به چالش‌های صنعت گردشگری ایران اشاره کرد که به گفته او، با وقوع سیلاب نوروزی سال98، تداوم تثبیت گرانی دلار، ترور سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی در عراق و  ماجرای هواپیمای اوکراینی، دفاتر خدمات مسافرتی را متضرر کرد و از چرخه فعالیت بیرون راند.
به‌گفته این فعال گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی در استان‌ها و شهرستان‌ها وضعیت بغرنج‌تری دارند  چون تنها در یک مسیر ترکیه یا عراق فعالیت می‌کنند.
رشیدپور گفت: فعالان صنعت گردشگری در این شرایط سخنگوی مناسبی برای پیگیری مشکلات خود نداشتند و متأسفانه مدیران انجمن ایران هم قادر به حل مشکل حتی در قبال اعطای وام بی‌بهره نبودند و با تخصیص وام‌های با سود 18درصد به صنفی که هیچ درآمدی نداشت، موافقت کردند که نتیجه آن ایجاد مشکلات بیشتر برای فعالان صنف شد.
به‌گفته رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان آذربایجان شرقی، فعالان صنعت گردشگری کشور اکنون نیاز به داشتن یک هیأت‌مدیره قوی و کاربلد در رأس قدیمی‌ترین انجمن صنفی گردشگری ایران با عنوان انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران هستند تا پیگیر مشکلات فعالان صنفی خود باشد. امیرپویان رفیعی‌شاد، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران نیز در نشست همفکری فعالان گردشگری عضو انجمن ایران برای حل مشکلات گردشگری، گفت: از 13دی‌ماه معافیت مالیاتی ارزش افزوده شرکت‌های هواپیمایی برداشته شده که منجر به گران‌تر‌شدن سفر می‌شود و در این شرایط نمی‌دانیم چه بلایی بر سر فعالان صنعت گردشگری خواهد آمد؟
نجف‌علیزاده، استاد دانشگاه، عضو کمیسیون عالی گردشگری در وزارت میراث فرهنگی و فعال این صنعت نیز با اعلام اینکه 850عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با تصمیم هیأت مدیره این انجمن اخراج شده‌اند، گفت: تکلیف این افراد هنوز مشخص نشده و در یک اقدام فرسایشی، انتخابات هیأت رئیسه انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز به تعویق افتاده است.
او با تأکید بر ایجاد یک اتاق مشترک متشکل از نمایندگان انجمن‌های گردشگری کشور، گفت: پس از تشکیل این اتاق باید انتخابات انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران برگزار شود.
او گفت: یک‌نفر نماینده در کمیسیون‌های مختلف دولت از بخش گردشگری وجود ندارد و دولتی‌ها هر آیین‌نامه‌ای که بخواهند، برای این صنعت تصویب می‌کنند. درحالی‌که حتی یک درصد از توریسم ورودی کشور دست تورگردان‌‌ها نیست و  7دهم‌درصد از تورهای ورودی ایران براساس آمار جامعه تورگردانان ایران در اختیار تورگردان‌ها‌ست که فاجعه است.
علی منوری، فعال صنعت گردشگری و کارشناس امور مالیاتی در حوزه دفاتر خدمات مسافرتی نیز در این نشست با اشاره به مشکلات شدید مالیاتی برای فعالان صنعت گردشگری، گفت: یکی از معضلات اصلی صنعت گردشگری بحث مالیات است و به عناوین مختلف دفاتر گردشگری درگیر این بحث هستند.
به‌گفته علی منوری، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران به‌شدت با تدوین ساختار مالیاتی در انجمن ایران مخالفت کرد و از آنجا که این صنف ساختار مالیاتی ندارد، همه را دچار مشکل کرده است. او گفت: 500نفر ساعت کار کارشناسی مالیاتی در انجمن ایران انجام شد که متأسفانه هیأت مدیره این انجمن از فعالیت برای تشکیل ساختار مالیاتی صنعت گردشگری ممانعت کرد. به‌گفته وی، در ساختار مالیاتی موضوع معافیت مالیاتی تورهای ورودی و تورهای خروجی را به‌دلیل ارزش صادراتی آنها تنظیم کردیم که متأسفانه رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران از پیگیری موضوع معافیت مالیاتی دفاتر خدمات گردشگری در حوزه تورهای ورودی و خروجی ممانعت کرد و مشکل مالیاتی دفاتر خدمات مسافرتی برقرار ماند. به‌گفته او، برای اموال شخصی مالک یک آژانس گردشگری در آمل اجراییه صادر شد و برای گرفتن مالیات بر ارزش افزوده از این شرکت اموال او را به مزایده گذاشتند که وقتی بررسی کردیم دیدیم تمام مالیات بر ارزش افزوده برای او به ناحق بسته شده و مزایده اموال شخصی مالک این آژانس غیرقانونی است. اما انجمن ایران پیگیر وضعیت این فعال گردشگری نبود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید