• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 7 دی 1400
کد مطلب : 149364
+
-

برق پرمصرف‌ها تا 3/5 برابر گران شد

وزارت نیرو می‌گوید؛ هدف از این اقدام کنترل رشد مصرف برق و عدالت در توزیع یارانه انرژی است

گزارش
برق پرمصرف‌ها تا 3/5 برابر گران شد

دولت با هدف مهار رشد مصرف برق مشترکان پرمصرف تصمیم گرفته تا تعرفه مازاد برق مصرفی، بالاتر از الگوی مصرف را، بین 1.5تا 3.5برابر افزایش دهد. سیاستی که هدف آن کنترل رشد مصرف برق و عدالت در توزیع یارانه انرژی است و ممکن است به صدور قبوض برق بالای یک میلیون تومانی برای دست‌کم 30درصد مشترکان در برخی ماه‌های سال به‌ویژه در تابستان منجر شود. به گزارش همشهری، دیروز اعضای دولت با ریاست سیدابراهیم رئیسی تصمیم گرفتند به استناد قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و در اجرای حکم قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی مشترکان را تغییر دهند.
براساس مصوبه هیأت وزیران، بهای برق مشترکان کم مصرف (در سقف مصرف ۵۰ درصد الگوی مصرف) تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی برابر صفر محاسبه و تعرفه‌های برق مصارف خانگی مشترکان کمتر از الگوی مصرف براساس تصویب‌نامه سال ۱۳۹۷ هیأت وزیران تعیین می‌شود. با این تصمیم دولت، تعرفه برق مشترکان خانگی با مصرف بالاتر از الگوی مصوب، براساس جدول فعلی، به‌ترتیب با ضریب 1.5، 2.5و 3.5 برابر هزینه تأمین برق، بر مبنای متوسط نرخ قراردادهای خرید تضمینی برق، از نیروگاه‌های حرارتی، به علاوه هزینه نقل و انتقال برق و هزینه سوخت، با تعرفه نیروگاهی محاسبه و دریافت می‌شود.
البته در محاسبه‌صورتحساب برق ماه‌های گرم، برای مشترکان مشمول در مناطق گرمسیری یک و سایر مناطق گرم به‌ترتیب ضریب نیم درصد و 8دهم درصد اعمال می‌شود. دولت تصمیم گرفته با هدف تشویق مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و مصرف خود را در ماه‌های گرم نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش می‌دهند، به میزان کاهش مصرف نسبت به الگوی مصرف یا مصرف دوره مشابه سال قبل (هر کدام کمتر باشد)، پاداش صرفه جویی معادل هزینه تأمین برق پرداخت کند. به این ترتیب اعمال ضریب ۲ برای پاداش صرفه جویی در ساعات اوج بحرانی بلامانع است و برای فرهنگسازی‌ و تشویق به کاهش مصرف، وزارت نیرو مجاز به تعیین و اعمال تشویق (پرداخت پاداش) بیشتر یا اهدای جوایز است.
وزارت نیرو مجاز است برای مشترکانی که سطح مصرف انتخابی خود را مراعات کنند، ۵ درصد تشویق اعمال کند. با تصمیم دولت تعرفه برق مصارف اشتراکی، عمومی به جز مصارف مشمول معافیت قانونی، مراکز نیکوکاری و خیریه و مراکز بهزیستی و نگهداری جانبازان، معلولان، سالمندان، کودکان و... و سایر مصارف شامل مصارف تجاری به‌ترتیب با ضریب یک و 1.5برابر هزینه تأمین برق محاسبه و دریافت ‌شود. افزون بر این تعرفه برق مصارف پمپاژ آب براساس تعرفه‌های جاری محاسبه و دریافت می‌شود و درصورت تجاوز از قدرت مجاز، شرکت‌های برق نسبت به محدود کردن مصرف اقدام و مصارف مازاد معادل هزینه تأمین برق محاسبه و دریافت خواهد شد.

اعمال تعرفه‌های جدید از بهمن
در پی ابلاغ مصوبه دولت، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو از اعمال تعرفه برق مشترکان پرمصرف خانگی، از ابتدای بهمن ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: بخش کوچکی از مشترکان خانگی جزو مشترکین پرمصرف هستند. او افزود: بخش عمده‌ای از مشترکان خانگی الگوی مصرف را رعایت می‌کنند بنابراین مشمول این افزایش قیمت نخواهند شد. او با تأکید بر اینکه هدف دولت از تغییر تعرفه برق کاهش مصرف برق است گفت: الگوی مصرف برای ایام غیرگرم 200کیلووات‌ساعت برای هر دوره و در فصول سرد 300کیلووات‌ساعت در استان‌های غیرگرمسیری است که استفاده بیشتر از این الگو شامل افزایش قیمت‌ها خواهد شد و الگوی مصرف در استان‌های گرمسیری تا 3000کیلووات‌ساعت نیز تعیین شده است. محرابیان با بیان اینکه قیمت‌ها براساس خرید تضمینی برق که 400تومان است محاسبه خواهد شد ادامه داد: در زمستان الگوی مصرف برای استان‌های غیرگرمسیری 200کیلووات‌ساعت است، اگر مشترکی 100کیلووات‌ساعت بیشتر استفاده کند تا 1.5برابر یعنی 600تومان، دوبرابر الگوی مصرف کیلوواتی 1000تومان و3‌برابر الگوی مصرف با قیمت هر کیلووات‌ساعت 1400تومان محاسبه خواهد شد. او با تأکید به اینکه مشترکین پرمصرف باید تشویق شوند که میزان مصرف خود را به‌میزان الگوی مصرف کاهش دهند تأکید کرد: مشترکانی که خیلی پرمصرف هستند از یارانه بیشتری هم استفاده می‌کنند که این روند باید تغییر پیدا کند، زیرا برخی از این افراد یا مصارف خیلی بالایی دارند و یا به روش‌های غیرقانونی استخراج رمزارز انجام می‌دهند که اینها باید رعایت حقوق عامه را داشته باشند. او درباره مشترکان کم‌مصرف و خوش‌مصرف که صرفه‌جویی می‌کنند گفت: اگر مشترکان کمتر از الگوی مصرف برق مصرف کنند تشویق خواهند شد، همچنین مشترکان از طریق سامانه می‌توانند پله مصرف خود را مشخص کنند و براساس آن تشویق شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید