• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 6 دی 1400
کد مطلب : 149191
+
-

رونق دوباره سریال‌های تلویزیونی در عصر پسا‌کرونا

15 سریال برتر سال2021

15 سریال برتر سال2021

آرش نهاوندی - روزنامه‌نگار

سال2020 برای صنعت فیلم و سریال به‌دلیل شیوع کرونا و نبود واکسن، سال بسیار سختی بود اما با ساخت واکسن‌ کرونا و تسریع در روند واکسیناسیون، ساخت بسیاری از پروژه‌های تلویزیونی، دوباره پس از وقفه‌ای یک‌ساله ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سر گرفته شد. کاهش خطر کرونا که با افزایش سرعت واکسیناسیون همراه بود همچنین باعث شد اغلب سریال‌ها در سال2021 در موعد خود ساخته و انتشار یابند و جشنواره‌های تلویزیونی نظیر «جوایز امی» هم در زمان مقرر خود با حضور مدعوین و تماشاگران برگزار شود. واکسیناسیون جوامع در برابر شیوع ویروس کرونا همچنین تأثیر مستقیمی بر افزایش کیفی سریال‌ها در سال‌جاری داشت. در این مطلب نگاهی داریم به بهترین سریال‌های سال2021.

برای همه انسانیت

این سریال اپل تی وی+، داستان خیالی از رقابت فضایی میان دو ابرقدرت قرن بیستم را روایت می‌کند. در این سریال اینطور فرض می‌شود که در ابتدا این اتحاد شوروی بوده که توانسته با ارسال فضاپیما نخستین انسان را در‌ ماه پیاده کند(درحالی‌که در واقع آمریکا در سال1969 نخستین فضاپیما را به‌ماه فرستاد)، این سریال در واقع روایتگر یک رقابت خیالی بی‌پایان میان آمریکا و شوروی در عرصه فضاست. منتقدان از فصل اول این سریال استقبال کرده‌اند و آن را سریالی هوشمندانه و جذاب توصیف کرده‌اند. فصل دوم این سریال نیز که در سال2021 انتشار یافته، در رده‌های بالای فهرست بهترین سریال‌های تمام دوران‌ قرار گرفته است. رونالد دیمور، خالق و نویسنده این سریال است. در این سریال جوئل کینمن، سارا جونز و شانتل وان سانتن نقش‌آفرینی کرده‌اند.

راه‌آهن زیرزمینی

بری جنکینز در مینی‌سریال «راه‌آهن زیرزمینی» که از آمازون پرایم پخش شده، با اقتباس از فیلمی به همین نام اثر کالسون وایتهد، روایتی بی‌رحمانه، تاریخی، فانتزی و حماسی از فرار زیرزمینی بردگان سیاهپوست از مناطق جنوبی آمریکا ارائه داده است. این سریال با درونمایه جنایی در جشنواره امی سال 2021بسیار مورد استقبال قرار گرفت. در این مینی‌سریال روایتی خیالی از داستان بردگانی که تلاش داشتند از مناطق جنوبی آمریکا در سال‌های قرن نوزدهم فرار کنند، در قالب سبک ادبی رئالیسم جادویی ارائه شده است. در این مینی‌سریال به‌طور ویژه داستان فرار «کورا» که یک برده سیاهپوست بود از طریق یک خط آهن زیر‌زمینی به تصویر کشیده شده است. او در جریان این سفر با واقعیاتی هولناک از آمریکای قرن نوزدهم آشنا می‌شود.

تد لاسو

«تد لاسو» از سریال‌هایی است که مخاطبان پرشماری دارد و توانسته در عرصه جهانی محبوبیت زیادی میان مخاطبان کسب کند.این سریال توسط جیسون سودکیس، بیل للورنس، برندان هانت و جو کلی، توسعه داده شده است. نخستین فصل تدلاسو در 20رشته کاندیدای دریافت جایزه امی شده بود. این سریال برنده جایزه پرایم تایم امی برای بهترین سریال کمدی نیز شده است. تد لاسو درباره یک مربی فوتبال آمریکایی است که مأمور هدایت یک تیم فوتبال بریتانیایی می‌شود. منتقدان این سریال را در زمره سریال‌های خنده‌دار و جذاب و عمیق با بازی‌های درخشان در نقش شخصیت‌های دوست‌داشتنی توصیف کرده‌اند. در فصل دوم لحن این سریال جدی‌تر شده و نویسندگان این سریال بیشتر به موضوع سلامت روح و آسیب‌های روحی و روانی پرداخته‌اند.

بازی مرکب

«بازی مرکب» سریال کره‌ای با موضوع بقاست که توسط هوانگ دونگ هیوک برای نتفلیکس ساخته شده است. این سریال مدتی به‌عنوان برترین و پرفروش‌ترین سریال نتفلیکس شناخته می‌شد.  
بازی مرکب در واقع سریالی ترسناک و هجوآمیز درباره مردم فقیر و ناامیدی است که در یک‌سری بازی‌های مرگبار کودکانه با امید برد ثروتی سرشار مشارکت می‌کنند. موفقیت این سریال کره‌ای حتی فراتر از انتظار نتفلیکس بود.
 بسیاری با این سریال ترسناک و موحش که در عین حال از نظر روانشناختی سریالی عمیق ارزیابی شده، همذات‌پنداری کرده‌اند. با توجه به محبوبیت جهانی بازی مرکب قرار است فصل دوم این سریال ساخته شود. سریال بازی مرکب یکی از معدود سریال‌هایی است که هم از لحاظ هنری مورد توجه قرار گرفته و هم از نظر تجاری توانسته با جذب مخاطبان بسیاری سود سرشاری را برای سازندگانش کسب کند. در این سریال به طرز بسیار تلخی سرمایه‌داری و مناسبات حاکم برآن مورد هجو قرار گرفته‌اند.

خانه کاغذی(سرقت پول)

«خانه کاغذی» ساخته آلکس پینا از سریال‌های غیرانگلیسی زبان نتفلیکس است که از محبوبیت بسیار زیادی میان تماشاگران ایرانی نیز برخوردار است.  این سریال در قالب 5فصل به 2سرقت جداگانه از ضرابخانه سلطنتی و بانک مرکزی اسپانیا، پرداخته است. این سرقت‌ها توسط شخصیتی با ذهنی بسیار خلاق موسوم به «پروفسور» (با بازی آلوارو مورته)، طراحی شده‌اند. داستان این سریال از نگاه یکی از اعضای گروه به‌نام توکیو روایت می‌شود. ماجراهای سریال در زمان حال و با استفاده از تکنیک‌های فلش‌بک، پرش زمانی و انگیزه‌های پنهان شخصیت‌ها در قالبی تودرتو روایت می‌شود. این سریال در چهل‌وششمین دوره مراسم جوایز بین‌المللی امی، برنده جایزه برتر این مراسم در رشته بهترین سریال درام شده است. منتقدان، این سریال را به‌خاطر سناریوی پیچیده، پرداختن به داستان‌های فرعی شخصیت‌های اصلی سریال، کارگردانی و تلاش نوآورانه در تلویزیون اسپانیا، مورد تمجید قرار داده‌اند. آهنگ ضد‌فاشیستی «بلاچاو» که بارها در این سریال به مناسبت‌های مختلف از سوی اعضای گروه سارقان خوانده می‌شود، نیز تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین آهنگ‌ها در سراسر اروپا در سال 2018شده است.

مر  از   ایست‌تاون

«مر از ایست‌تاون» یک‌سریال آمریکایی است که توسط برد ایکلسبی برای اچ بی‌او ساخته شده است. در این سریال کیت وینسلت ضمن ارائه یک بازی درخشان، برای طبیعی‌تر جلوه کردن بازی خود در نقش یک پلیس زن آمریکایی ساکن یکی از شهرهای کوچک در حومه فیلادلفیا، لهجه انگلیسی‌اش را کنار گذاشته و با لهجه محلی مردم پنسیلوانیا حرف زد که این تغییر لهجه روی بازی وی نیز تأثیر گذاشت. کیت وینسلت در این سریال در نقش یک پلیس – کارآگاه محلی بازی می‌کند  درحالی‌که با مشکلات زیادی در زندگی شخصی‌اش دست و پنجه نرم می‌کند، تلاش دارد تحقیقات خود را درباره قتل یک دختر جوان و ناپدید شدن 2دختر دیگر تکمیل کند. مر از ایست‌تاون یک‌ سریال پلیسی درباره افتخارات نیروهای پلیس نیست، در این سریال به اسرار خانواده «مر» به‌عنوان یکی از عناصر اصلی داستان پرداخته شده است. مر شیهان در واقع کارآگاه ماهری است که زندگی و کارش تحت‌تأثیر اثرات روحی و روانی ناشی از مرگ ناگوار و ناگهانی پسرش قرار گرفته است. شخصیت‌ها و بازیگران مکمل این سریال نظیر مادر مر به داستان این سریال مملو از اسرار تودرتو، عمق بخشیده‌اند.

خدمتکار

مارگارت کوالی (بازیگر فیلم «روزی روزگاری در هالیوود») و مادر واقعی‌اش اندی مک دوول در سریال «خدمتکار» که با اقتباس از کتاب خاطرات استفانی لند با نام «خدمتکار: کار سخت، حقوق پایین و خواسته مادری برای بقا» ساخته شده، بازی کرده‌اند. این سریال ساخته نتفلیکس درباره مادر مجردی است که خود را از شر یک رابطه تحمیلی خلاص می‌کند و به‌عنوان زنی بی‌خانمان و ناامید به زندگی‌اش ادامه می‌دهد تا اینکه به‌عنوان خدمتکار خانه‌ای استخدام می‌شود. این سریال از نگاه این مادر دردمند، واقعیت‌هایی از فقر واقعی را پیش روی چشمان تماشاگران قرار می‌دهد و به بی‌عدالتی‌هایی که علیه این زن و دخترش روا داشته می‌شود، می‌پردازد.

فقط قتل‌های این ساختمان

استیو مارتین و مارتین شورت استعداد خود را در زمینه ساخت و نقش‌آفرینی در فیلم‌ها، سریال‌ها و برنامه‌های کمدی در سریال «فقط قتل‌های این ساختمان» به نحو بسیار بارزی بروز داده‌اند. سلنا گومز نیز یکی از بازیگران این سریال است. داستان این سریال درباره3 نفر از ساکنان ساختمانی در منهتن نیویورک است که به‌طور خیلی ویژه‌ای علاقه به ساخت پادکست‌های جنایی واقعی دارند، پس از  وقوع یک مرگ مشکوک در طبقه فوقانی بخش غربی این ساختمان و پس از آنکه پلیس علت مرگ را خودکشی اعلام می‌کند، 3 همسایه تصمیم می‌گیرند به‌طور مشترک درباره این مرگ تحقیقاتی را انجام دهند. این سریال ازجمله مجموعه‌هایی است که کیفیت آن به‌تدریج بهتر می‌شود. جذابیت این سریال باعث شده تماشاگران این سریال، خواستار ساخت فصل دوم فقط قتل‌های این ساختمان شوند.

وراثت

سریال «وراثت»، مجموعه‌ای آمریکایی ساخته جسی آرمسترانگ و محصول اچ بی‌او است. داستان این سریال درباره خانواده روی، که یک کمپانی بزرگ رسانه‌ای به‌نام «وایستار روی‌کو» به آنان تعلق دارد، است. به‌دلیل بیماری لوگان روی، رئیس خانواده، رقابتی درونی برای کنترل اداره این کمپانی رسانه‌ای شکل می‌گیرد که این مسئله خانواده «روی» را نیز در مرز فروپاشی قرار می‌دهد. منتقدان، سریال وراثت را به‌دلیل سناریو، بازی درخشان بازیگران، موسیقی و شیوه ساخت ستوده‌اند. این سریال که در 3فصل ساخته شده و فصل چهارم آن نیز در حال ساخت است، برنده جایزه آکادمی بریتانیایی تلویزیون در رشته بهترین برنامه بین‌المللی، گلدن‌گلوب بهترین سریال تلویزیونی و جایزه پرایم تایم امی شده است.

شیطانی

«شیطانی»، سریال آمریکایی ماورایی ساخته رابرت و مایکل کینگ است. این سریال در ابتدا بسیار قوی شروع شد اما در قسمت‌های آخر نسبت به قسمت‌های اول تا حدی تنزل کرد. شیطانی توسط استودیوهای سی‌بی‌اس و کینگ سایز پروداکشنر تولید شده است. براساس نظر منتقدان، این سریال ازجمله جذاب‌ترین سریال‌های تلویزیونی است و از زمانی که پارامونت+ به‌جای شبکه سی‌بی‌اس ساخت آن را به‌عهده گرفت، داستان این سریال عجیب‌تر و ترسناک‌تر پیگیری شد و به‌طور عمیق‌تری به عناصر و نمادهای ماورایی در این سریال پرداخته شده است. در سریال شیطانی یک روانشناس حقوقی – جنایی به همراهی یکی از محققان کاتولیک و یک کارشناس علوم و تکنولوژی به تحقیق درباره حوادث ماورایی می‌پردازند.

در (پس)سایه‌ها چه می‌کنیم

«در (پس) سایه‌ها چه می‌کنیم» سریالی است که در قالب مستند جعلی(استفاده از تکنیک فیلم‌های مستند برای القای این مسئله که روایت داستان فیلم یا سریال، مستند و براساس وقایع واقعی پرداخته شده‌اند)، کمدی و ترسناک، توسط جماین کلمنت ساخته شده است. این دومین سریال تلویزیونی‌ای است که با اقتباس از فیلمی به همین نام نوشته جماین کلمنت و تایکا وای تی تی، ساخته شده است. در این سریال، داستان 4خون‌آشام روایت می‌شود که با یکدیگر در جزیره شیطان هم اتاق هستند. در این سریال کایوان نوواک، مت بری، ناتاسیا دمتریو، هاروی کین و مارک پورکش، بازی می‌کنند.فصل سوم این سریال از 2سپتامبر 2021پخش شد. در اوت 2021نیز اعلام شد که فصل چهارم سریال ساخته خواهد شد.

زمان

سریال «زمان» نامی جذاب و دهان پرکن ندارد، اما افرادی که این سریال را دیده‌اند همه براین اتفاق نظر دارند که به سناریو و داستان این سریال، به طرز استادانه پرداخته شده است و‌ شان بین و استیفن گراهام در این سریال بازی درخشانی از خود ارائه داده‌اند. ‌شان بین در این سریال در نقش یک معلم سابق بازی می‌کند که به‌تازگی به‌دلیل کشتن تصادفی یک مرد بی‌گناه به زندان افتاده، استیفن گراهام نیز در نقش یکی از نگهبانان زندان بازی می‌کند که ضمن ابراز همدردی با ‌شان بین دچار یک چالش بسیار عجیب در زندگی شخصی خود شده است. در این سریال به‌طور عمیقی زندگی شکننده زندانیان نشان داده می‌شود. گرچه داستان این سریال رنگ و بویی بریتانیایی دارد اما در عین حال موضوع داستان این سریال عام و جهانشمول است.

باغبان‌ها 

در این سریال 4قسمتی بریتانیایی که براساس یک جنایت واقعی ساخته شده، اولیویا کالمن و دیود تئولیس در نقش سوزان و کریستوفر ادواردز بازی می‌کنند. سوزان و کریستوفر ادواردز زوجی بودند که به طمع پول، والدین سوزان را کشته بودند و در باغ پشت خانه خود در منسفیلد دفن کرده بودند، این جنایت تا بیش از یک دهه پس از ارتکاب، فاش نشد. به اعتقاد منتقدان، سناریوی این سریال بسیار عالی نگاشته شده و در این سریال شیرینی و تلخی‌های زندگی خانواده ادواردز در قالب تصورات رنگی سینمایی به تصویر کشیده شده است. به‌گفته اولیویا کالمن، اد سینکلر همسرش و کارگردان این سریال برای اینکه بتواند داستان سریال باغبان‌ها را با واقعیت انطباق بیشتری دهد و اطلاعات بیشتری درباره این جنایت که هنوز هم جزئیات زیادی از آن در هاله‌ای از ابهام است، به دست آورد با سوزان و کریستوفر ادواردز هم مکاتباتی انجام داده بود.

ایستگاه یازده

«ایستگاه یازده» مینی‌سریال پساآخر الزمانی علمی- تخیلی ساخته پاتریک سامرویل، با اقتباس از کتابی به همین نام به نوشته امیلی سنت جان ماندل است. اچ بی‌او مکس این سریال را از روز 16دسامبر 2021 انتشار داده است. این سریال با شیوع سویه‌ای کشنده از ویروس آنفلوآنزای خوکی شروع می‌شود که در نهایت باعث از بین رفتن 99.9درصد از جمعیت جهان می‌شود. 20سال پس از پایان شیوع این ویروس و فاجعه از بین رفتن بخش مهمی از جمعیت جهان، یک گروه تئاتری در غرب میانه آمریکا، تعدادی از نمایشنامه‌های شکسپیر را برای مردم بازمانده فجایع 20سال قبل اجرا می‌کند. اعضای این گروه تئاتری در یکی از مناطقی که به اجرای نمایش می‌پردازند به فرقه‌ای معتقد به برپایی یک‌سری آیین‌های خشونت‌بار برمی‌خورند که توسط مردی که در گذشته با یکی از اعضای گروه تئاتری ارتباط داشته، اداره می‌شود.

هکز

«هکز» یک‌سریال کمدی تلویزیونی آمریکایی است که توسط لوسیا آنیلو، پل دابلیو داونز و جن استاسکی ساخته شده است. این سریال از مه 2021 از طریق اچ‌بی‌او مکس پخش شده است. ژان اسمارت، هانا اینبایندر و کارل کلمونز هاپکینز، بازیگران سریال هکز هستند. داستان این سریال درباره رابطه حرفه‌ای میان یک نویسنده جوان کمدی و یک استندآپ کمدین مشهور قدیمی است. سریال هکز از سوی منتقدان مورد تمجید قرار گرفته و جایزه پرایم تایم امی را در رشته‌های بهترین سناریو، کارگردانی و بازیگر زن، از آن خود کرده است. در‌ ماه ژوئن 2021اعلام شد که فصل دوم این سریال در حال ساخت است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :