• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 2 دی 1400
کد مطلب : 148975
+
-

اتصال خط7 مترو به ایستگاه تبادلی مهم در جنوب غرب تهران برقرار شد

ایستگاه تقاطعی توحید در خدمت مردم

شهردار تهران: باید فاصله 20ساله برای ساخت خطوط جدید را کاهش دهیم چراکه مترو ستون فقرات حمل‌ونقل تهران است

حمل‌ونقل
ایستگاه تقاطعی توحید در خدمت مردم

محمد سرابی - خبرنگار

دیروز عصر مسافران خط۴ متروی تهران که در ایستگاه توحید پیاده می‌شدند، یک مسیر جدید را می‌دیدند که با تابلو‌های بنفش مشخص شده بود؛ مسیری که اتصال بین خط۷ (میدان صنعت - بسیج) و خط۴ (شهید کلاهدوز - ارم سبز) را برقرار می‌کند. سکوی خط۷ پایین‌تر و در عمق بیشتری از سکوی خط۴ قرار دارد. ساعتی مانده به آغاز مسافرگیری، شهروندان از کارکنان مترو درباره شروع به‌کار سکوی خط۷ و امکان استفاده از ارتباط بین 2 ایستگاه سؤال می‌کردند. خط۷ قبلا ارتباطی با محور انقلاب نداشت ولی اکنون مسافران بی‌آر‌تی (پایانه شرق - آزادی) هم می‌توانند در ایستگاه نواب، پیاده و وارد شبکه مترو شوند.
شهردار تهران در مراسم بهره‌برداری از اتصال ایستگاه توحید به خط7 مترو، گفت: مترو ستون فقرات حمل‌ونقل تهران است و خواهد بود. پیش‌بینی ترکیب حمل‌ونقل در سال1420 سهم 30درصدی را برای مترو درنظر گرفته است؛ یعنی اگر خطوط 11گانه فعال شوند، این میزان از حمل‌ونقل مسافر با مترو انجام می‌شود.
علیرضا زاکانی بیان کرد: در این سال مترو هر روز حدود 10میلیون نفر را جابه‌جا می‌کند. از طرف دیگر این پیش‌بینی زمانی انجام شده است که امکانات امروز وجود نداشت. مدتی قبل به من گفتند که حدود 10شرکت می‌توانند کار ساخت متروی تهران را انجام دهند که نشان می‌دهد امروز در جایگاه ممتازی قرار داریم. او افزود: با توجه به امکاناتی که دانش بشری از آن برخوردار است، می‌توانیم سهم مترو را از 30درصد هم بیشتر کنیم. هرچقدر که حمل‌ونقل زیر زمین بیشتر شود، از مزایای بیشتری برای شهر بهره‌مند خواهیم شد. تهران موقعیت جغرافیایی ممتازی دارد و وقتی باران می‌بارد و چند روز شهر تعطیل است، همه متوجه می‌شویم که چقدر فضای آن مناسب و هوا پاک می‌شود. زاکانی گفت: امروز در تهران از سختی‌ها‌ و صعوبت‌هایی مانند ترافیک و حمل‌ونقل و مشکلات ناشی از آن مانند آلودگی هوا صحبت می‌کنیم که به سلامتی مردم ‌لطمه می‌زند. همچنین از موضوعات متعدد که آسایش و آرامش را از زندگی مردم سلب کرده است. مهم این است که بتوانیم آینده درخشانی را به تصویر بکشیم و عزم همگانی برای فتح قله‌های آن داشته باشیم. هرچقدر که سرعت توسعه را افزایش دهیم، می‌توانیم شرایط مطلوب‌تری را برای حمل‌ونقل عمومی تهران فراهم کنیم. شهردار افزود: در حمل‌ونقل عمومی بخش مترو، اتوبوس و تاکسی ویژگی‌های خاص خودشان را دارند ولی سهم مترو در میان آنها ممتاز است، زیرا خدمات خاصی را ارائه می‌کند. اکنون 4خط باید ساخته شوند و کار ساخت خط10 نیز شروع شده است. او گفت: باید تلاش کنیم فاصله 20ساله برای ساخت خطوط جدید را کاهش دهیم. ما در برنامه خود سقف 6سال را تعیین کرده‌ایم اما باید توجه کرد که ساخت هر کیلومتر مترو 1100 تا 1200میلیارد تومان هزینه دارد و 60درصد آن تجهیزات موردنیاز است.
زاکانی با اشاره به اینکه تاسیسات مترو خیلی گران‌قیمت است، افزود: با وجود این، مترو با توجه به نوع خدمتی که ارائه می‌کند، مهم‌ترین جای سرمایه‌گذاری است. 7خط کنونی ما 1500واگن اضافی لازم دارند تا بتوانند با ظرفیت کامل و 100درصدی به‌کار بپردازند. شهردار همچنین گفت: در کنار مترو به نوسازی و بازسازی اتوبوس و تاکسی هم تأکید داریم تا با خرید اتوبوس‌های جدید و بازسازی اتوبوس‌های موجود بتوانیم بخشی از مشکل حمل‌ونقل تهران را حل کنیم. او با اشاره به موقعیت ایستگاه توحید، گفت: خط7 در این نقطه شمالی‌- جنوبی و خط 4 شرقی- غربی است و 4منطقه از آن منتفع می‌شوند. این ایستگاه تقاطعی گشایشی در شبکه متروی غرب تهران ایجاد می‌کند و برای مسافران خط‌5 که از کرج می‌آیند هم تأثیر‌گذار است.

کار در عمق 46متری زمین
در ادامه این مراسم معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: برای ساخت این ایستگاه حدود 400نفر به‌صورت همزمان مشغول کار بودند و پیچیدگی کار در عمق 46متری زمین کم‌نظیر بود مخصوصا که دسترسی به جبهه‌ کاری محدود بود و سکو‌های خط7 در این محدوده اجرا نشده بودند و این کار را سخت‌ می‌کرد.
سید‌مجتبی شفیعی با بیان اینکه دوستان سعی کردند تمام تجهیزات مورد نیاز ایستگاه از تولید داخلی تامین شود، تأکید کرد: با وجود همه محدودیت‌ها حمایت مالی شهرداری از مترو قطع نشد؛ اگرچه در سال‌‌های اخیر با وجود تکالیف قانونی حمایت دولتی از مترو خیلی کم بوده است. او گفت: زمانی منابع مالی در دسترس بود ولی الان رویکرد مالی یک رویکرد جدی است و باید منابع مالی بخش خصوصی را درگیر کنیم تا یک برنامه دقیق و عملیاتی را اجرا کنیم. اگر تمام توان اجرایی را به‌کار بگیریم 154کیلومتر باقیمانده از طرح جامع ریلی به جای 20سال در 3.5سال به پایان می‌رسد اما به این شرط که مشکل منابع مالی را حل کنیم.

هفدهمین ایستگاه خط7
مدیر شرکت متروی تهران نیز در این مراسم که در عمق این ایستگاه - جایی که آنتن تلفن‌های همراه قطع بود- برگزار شد، گفت: ایستگاه توحید هفدهمین ایستگاه خط7 است که قبلا هم به‌دلیل بهره‌برداری خط4 بسیار پرمسافر بود و از امروز با بهره‌برداری جدید شاهد مراجعه‌ بیشتر مسافرانی خواهد بود که می‌توانند بین 2خط تبادل سفر کنند.
علی امام افزود: در 3‌ماه گذشته این دومین ایستگاه افتتاح‌شده بعد از ایستگاه شهید رضایی در خط6 است. همچنین 5ورودی‌جدید ‌بدون هیچ مراسمی و به محض آماده‌شدن در اختیار شهروندان قرار گرفت. این ورودی‌ها در ایستگاه‌های رودکی، مهدیه و میلاد از خط7 و بعثت و مرزداران از خط6 قرار دارند. برخی از این ورودی‌ها‌ مانند ایستگاه رودکی که در شرق و غرب بزرگراه نواب قرار دارند، به اندازه یک ایستگاه به مسافران اضافه می‌کنند.
او تأکید کرد: انجام عملیات عمرانی ساخت ایستگاه فقط با دسترسی از راه یک شفت (تونل عمودی) با قطر 4متر کار بسیار سختی بود که به انجام رسید. 3ورودی دیگر خط7 نیز در ایستگاه‌های بریانک، مولوی و مدافعان سلامت در بهمن‌ماه به بهره‌برداری خواهند رسید.

مشخصات ایستگاه تبادلی توحید
   در بین مناطق 2، 6، 10 و 11 قرار گرفته است و به خیابان‌های نواب و انقلاب دسترسی دارد.
   در فاصله 46متری سطح زمین ساخته شده و یکی از عمیق‌ترین ایستگاه‌های مترو محسوب می‌شود.
   طول سکو‌های خط7 در این ایستگاه به 160متر می‌رسد و 11پله برقی در آن نصب شده است.
   برای ساخت آن 130هزار مترمکعب خاکبرداری و 60هزار مترمکعب بتن‌ریزی انجام شده است.

برنامه‌ریزی برای افتتاح 12 ایستگاه مترو در سال 1401
در خط 7مترو جدا از ایستگاه متروی توحید که دیروز به بهره‌برداری رسید، 2ایستگاه دیگر هم با پیشرفت 70درصدی روبه‌رو هستند و در آینده‌ای نزدیک تکمیل و افتتاح می‌شوند. ایستگاه‌های بوستان گفتگو و 17شهریور طبق برنامه زمانبندی در سال‌ جاری و البته با تحقق میزان بودجه لازم تکمیل خواهند شد. در بازدید میدانی سیدجعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران، سیدمجتبی شفیعی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری و علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران از این ایستگاه‌ها نیز وضعیت پیشرفت‌شان مورد بررسی قرار گرفت. در این بازدید مقرر شد شرکت متروی تهران، لیست آخرین وضعیت ایستگاه‌های در حال تکمیل خطوط  6 و 7برای سال 1401به همراه بودجه مورد نیاز و برنامه زمانبندی پیشرفت عملیات اجرایی آنها را ارائه کند تا با حمایت شورای شهر و شهرداری تهران برای افتتاح بدون تأخیر حداقل 12ایستگاه در سال آتی اقدام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید