• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 2 دی 1400
کد مطلب : 148924
+
-

خبرهای کوتاه/ طرح محیط‌بانان اسب سوار در دست بررسی

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به لزوم اجرایی شدن طرح محیط‌بانان اسب‌سوار در مراسم رونمایی از موتورسیکلت‌های خریداری‌ شده برای استفاده محیط‌بانان مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست با انتقاد از اینکه بسیاری از مسائل در داخل کشور در ابتدا اتفاق می‌افتد و بعدتر رها می‌شود، گفت: طرح محیط‌بانان اسب‌سوار را بررسی می‌کنیم و در هر نقطه‌ای که اسب و قاطر قابلیت استفاده داشته باشد، محیط‌بانان را به اسب و قاطر تجهیز می‌کنیم. به گزارش سازمان حفاظت محیط‌زیست، علی سلاجقه در این مراسم افزود: ظرفیت استفاده از اسب و قاطر در برخی نقاط وجود دارد و البته که بیشترین تلاش سازمان حفاظت محیط‌زیست استفاده از تجهیزات به روز و نو در موضوع حفاظت از محیط‌زیست کشور است.

   شناسایی 8کانون طاعون نشخوارکنندگان
معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد: 8کانون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حیات‌وحش 8 نقطه کشور شناسایی شد. حسن اکبری در حاشیه بازدید از پارک ملی کویر گرمسار استان سمنان به ایرنا گفت: ۴۰۰لاشه پستاندار بزرگ‌جثه مانند کل و بز در این 8 کانون بیماری نشخوارکنندگان کوچک کشف شد. به‌گفته او، شمار تلفات حیات‌وحش به‌دلیل بیماری طاعون نشخوارکنندگان بیش از این تعداد است، چون زیستگاه گونه‌هایی مانند کل و بز در ارتفاعات و مناطق سخت‌عبور است که ممکن است از چشم دور مانده باشد. معاون محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: درمان جانوران حیات‌وحش درگیر طاعون نشخوارکنندگان کوچک تقریبا غیرممکن است، زیرا دسترسی به آنها دشوار است و معدوم‌سازی لاشه‌های آلوده و ضدعفونی آبشخورها تنها اقدام در کنترل بیماری در بین حیات وحش محسوب می‌شود.

   پلانکتون‌ها خلیج چابهار را سبز کردند
پدیده شکوفایی پلانکتونی به رنگ سبز در خلیج چابهار مشاهده شده است و رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان چابهار در این‌باره گفت: پدیده شکوفایی پلانکتونی در خلیج چابهار حین انجام پایش و گشت و کنترل دریایی توسط مامورین یگان حفاظت محیط‌زیست دریایی چابهار مشاهده شد. اشرف‌علی حسینی به ایرنا افزود: پلانکتون‌هایی که هم‌اکنون رنگ آب در خلیج چابهار را سبز کرده‌اند به‌صورت پراکنده با وسعت کم در حوضچه اسکله صیادی هفت‌تیر، ضلع شمالی موج شکن بندر شهید بهشتی، سواحل تیس و ساحل مقابل پلاژ گردشگری خلیج چابهار تشکیل شده ‌اند. به‌گفته او، جنس این پلانکتون سمی نیست. اما درصورت افزایش تراکم با تولید آمونیاک موجب کاهش اکسیژن و احتمالاً خفگی و اتلاف آبزیان خصوصاً در محیط‌های نیمه بسته نظیر خلیج چابهار و حوضچه اسکله‌های صیادی می‌شود. همچنین شکوفایی پلانکتونی در محل‌های آبگیر کارخانه‌های آب شیرین‌کن و ورود فیتوپلانکتون‌ها به تاسیسات نمک‌زدایی باعث اختلال در فعالیت‌های دستگاه‌های نمک‌زدایی از آب دریا می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید