• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 2 دی 1400
کد مطلب : 148920
+
-

ماهی دودی و بوقلمون در پرواز ۱۰۰ اسپیس ایکس

صدمین پرتاب و بازگشت موفق موشک فالکون 9اسپیس‌ایکس حامل محموله‌هایی جالب و مهم برای ایستگاه فضایی بین‌المللی بود

ماهی دودی و بوقلمون در پرواز ۱۰۰ اسپیس ایکس

ساسان شادمان منفرد- خبر‌نگار

اسپیس‌ایکس شرکت متعلق به ایلان ماسک صبح سه‌شنبه به وقت محلی یک فروند موشک فالکون9را به فضا پرتاب کرد که سی‌ویکمین پرتاب آن در سال و صدمین فرود موفقیت‌آمیز بوستر موشک‌اش محسوب می‌شد. اسپیس ایکس با ارسال جدیدترین محموله تدارکاتی ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی دوباره موشک فالکون ۹ را به زمین برگرداند و برای صدمین بار آن را با موفقیت فرود آورد. فالکون ۹ نخستین بار شش سال پیش نخستین فرود موفق خود را انجام داده بود. به گزارش دیلی‌میل، یک موشک جدید دو مرحله‌ای فالکون9از مرکز فضایی کندی در کیپ کاناورال، ایالت فلوریدا در ساعت 5:07صبح به وقت شرق آمریکا (13:37به وقت تهران) برای انجام یک ماموریت تامین مجدد محموله به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) به پرواز درآمد. پرتاب قبل از سپیده دم به سختی در مه و ابرها قابل مشاهده بود. موشک فالکون9یک کپسول دراگون را با بیش از 2950کیلوگرم لوازم، تجهیزات آزمایش‌های علمی و هدایای کریسمس برای 7فضانوردی که بخشی از سفر66هستند، حمل کرد. چند دقیقه پس از پرتاب، تقویت‌کننده یا همان بوستر مرحله اول به‌صورت عمودی روی یک سکوی متحرک در اقیانوس فرود آمد؛ 6سال پس از آن روزی که شرکت ایلان ماسک نخستین فرود بوستر خود را در سال2015انجام داد. سارا واکر، مدیر ماموریت اسپیس‌ایکس، حین پرتاب گفت: «کاهش هزینه‌های پرواز فضایی برای استفاده مجدد از این تقویت‌کننده‌ها به دفعات بیشتر ضروری است. عدد صد، یک نقطه عطف بزرگ است، بنابراین ما در مورد آن هیجان‌زده هستیم. ما همچنین هیجان‌زده‌ایم که ببینیم با گذشت سال‌ها چقدر باید بوسترهای جدید تولید کنیم.» کپسول دراگون به‌طور مستقل حوالی ساعت 4:30صبح روز چهارشنبه به‌وقت شرق (13به وقت تهران) در ایستگاه فضایی بین‌المللی پهلو گرفت و قرار است حدود یک‌ماه در آنجا توقف داشته باشد.

ارسال هدایای کریسمس
در داخل کپسول هدایای کریسمس از خانواده فضانوردان و همچنین ماهی دودی و بوقلمون، لوبیا سبز و کیک میوه‌ای برای یک جشن تعطیلات بسته‌بندی شده است. جوئل مونتالبانو، مدیر برنامه ایستگاه فضایی ناسا، هیچ‌چیزی را در این خصوص فاش نکرده بود. او دوشنبه‌شب در یک نشست رسانه‌ای به خبرنگاران گفته بود: «من جلوی بابا نوئل نمی‌روم و به شما نمی‌گویم چه چیزی قرار است ارسال شود.» در بار تحویلی به فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی، مواد شوینده لباس برای آزمایش نیز وجود دارد. فضانوردان مستقر در ایستگاه هم‌اکنون لباس‌های کثیف خود را به زباله‌دانی می‌فرستند، اما یک شرکت شیمیایی در حال توسعه یک شوینده کاملاً تجزیه‌پذیر برای استفاده نهایی در ایستگاه فضایی بین‌المللی، روی‌ماه و فراتر از آن است.

پایان سال هیجان‌انگیز برای اسپیس‌ایکس
موشک فالکون9درحالی‌که آسمان شب در بالای آن قرار داشت به پرواز درآمد، اما به محض اینکه 9موتور مرلین خود را مشتعل کرد، تمام منطقه طوری روشن شد که گویی آتش گرفته است. بوستر موشک پس از جدا شدن از کپسول، دوباره به زمین بازگشت و با موفقیت روی یک کشتی بدون سرنشین اسپیس‌ایکس در اقیانوس اطلس فرود آمد. اندی ترن، ناظر تولید اسپیس‌ایکس، در یک پخش زنده اینترنتی از پرتاب روز سه‌شنبه گفت: «همین‌جاست! بنابراین، این نخستین فرود برای این تقویت‌کننده خاص، اما صدمین فرود موفقیت‌آمیز برای یک بوستر موشک کلاسِ مداری است. چه راه جالبی برای پایان رساندن سال.»

این خبر را به اشتراک بگذارید