• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 2 دی 1400
کد مطلب : 148912
+
-

اومیکرون، موجودی افسانه‌ای

اومیکرون، موجودی افسانه‌ای

 اول: به نظر می‌رسد که کرونا، موجودی افسانه‌ای است که می‌تواند با جادوگری‌های عجیب و غریبش، انسان‌های کره‌ی زمین را هی غافل‌گیر کند. مدام تغییرچهره می‌دهد و به سراغ ما می‌آید. در ضمن، قابلیت این را دارد که مدام ازخودش شکل تازه بسازد و زندگی ما را به چالش بکشد.
حتماً خبر دارید که این‌روزها بحث ورود سویه‌ی جدید اومیکرون در کشور، نگرانی ایجاد کرده است. البته اگر فاصله‌گذاری‌ها و پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود، اگر دورهمی‌ها کم شود و اگر ماسک استفاده شود، از این حمله‌ی جدید کرونا هم نجات پیدا می‌کنیم. متأسفانه خیلی از آدم‌بزرگ‌ها را دیده‌ام که می‌گویند چون واکسن زده‌ایم، دیگر نیازی به ماسک نداریم. اگر مدرسه می‌روید؛ ماسکتان را از روی صورتتان برندارید.  از اومیکرون حتماً خیلی چیزها شنیده‌اید. این موجود عجیب در 24 نوامبر در آفریقای‌جنوبی شناسایی شد و از آن زمان تاکنون این ویروس کرونای جهش‌یافته در خیلی از کشور‌های جهان شیوع پیدا کرده و بسیاری از آن‌ها برای کنترل این بیماری محدودیت‌های سفر را اعمال کرده‌اند. 
اومیکرون که پژوهشگران آن را بسیار نگران‌کننده ارزیابی می‌کنند، به‌دلیل جهش‌های زیاد ممکن است اثربخشی واکسن‌های موجود برای پیش‌گیری از ابتلا به آن را با چالش مواجه کند.
علائمی هم‌چون «احساس خستگی زیاد»، «بدن‌درد و سردرد خفیف» و «گرفتگی صدا» که برخلاف بیماران گذشته، گلودرد از نشانه‌های این موجود جدید است. البته این سویه‌ی جدید، تا به‌حال کم‌تر مشکل ریوی ایجاد کرده است. همان مشکلی که  منجر به سرفه‌های حاد و از میان رفتن حس بویایی و چشایی در نوع کروناهای قبلی می‌شد. لطفاً حواستان به این سویه‌ی جدید باشد و به بزرگ‌ترها هم تذکر بدهید.
دوم: شاید باز هم لازم باشد یادآوری کنیم که دوچرخه‌ی الکترونیک را کجاها می‌توانید بخوانید. احتمالاً می‌دانید که مدتی است، هفته‌نامه‌ی دوچرخه به شکل کاغذی منتشر نمی‌شود. پس می‌توانید هرهفته دوچرخه‌ی الکترونیک را در سایت همشهری‌آنلاین به نشانی hamshahrionline.ir/service/children و هم‌چنین در صفحه‌ی اینستاگرام و کانال تلگرام هفته‌نامه‌ی دوچرخه به‌ نشانی docharkheh_weekly@ بخوانید و هم‌چنان با ما رکاب بزنید!

این خبر را به اشتراک بگذارید