• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 29 آذر 1400
کد مطلب : 148611
+
-

حمل‌ونقل همگانی، چشم‌انتظار حمایت‌‌های مالی

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران: هزینه ساخت هر کیلومتر مترو 1200میلیارد تومان و قیمت هر اتوبوس 4/5میلیارد تومان است‌

سهم حمل‌ونقل شهری از بودجه سال آینده کشور به اندازه‌ای کاهش پیدا کرده ‌که نه برای توسعه آن، بلکه برای بازسازی شبکه هم کافی نیست. چنان که سهم حمل‌ونقل در بودجه‌1401 از 1400 کمتر است.
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه جلسه دیروز شورای شهر در گفت‌وگو با همشهری گفت: «مسئله جدی است و ما حتما از طریق سازمان برنامه و بودجه موضوع را پیگیری می‌کنیم قبلا هم در این زمینه جلساتی برگزار شده بود. در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی و فراکسیون‌های مربوطه نیز این موضوع را دنبال می‌کنیم. در عین حال در بودجه‌1401 شهرداری بایستی تمهیداتی به خرج دهیم که چه دولت کمک کرد و چه نکرد، شهرداری بتواند بضاعت خودش را برای توسعه حمل‌ونقل عمومی و کاهش آلودگی هوا به‌کار گیرد.»
سید جعفر تشکری هاشمی تأکید کرد: «باید حداکثر ظرفیت بودجه شهرداری را به حمل‌ونقل عمومی و کاهش آلودگی هوا اختصاص دهیم و درعین حال تلاش کنیم که سهم واقعی را از بودجه بگیریم و امیدواریم نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی به ما کمک کنند.»
او افزود: «پیش‌بینی کرده‌اند که هر سال باید 18کیلومتر مترو بسازیم. هر کیلومتر مترو 1200میلیارد تومان هزینه دارد. بنا بر این بیش از 2هزار میلیارد تومان باید برای مترو درنظر گرفته شود. در بخش اتوبوسرانی هم حداقل هر سال باید هزار دستگاه اتوبوس به تهران اضافه کرد. قیمت هر دستگاه اتوبوس 4.5میلیارد تومان است و اگر دولت طبق روال سابق 82.5درصد هزینه آن را بدهد، مبلغ زیادی خواهد شد. ما از دولت انتظار داریم که تعهدات خود در این زمینه را انجام دهد.»
تشکری هاشمی بیان کرد: «به هر میزانی که بتوانیم این موضوع را از مجلس و دولت پیگیری خواهیم کرد. با وجود این، مطمئن هستیم که باز هم نیاز‌های حمل‌ونقلی تهران باقی خواهد ماند و شهرداری باید تمام توان بودجه خود را برای تامین این هزینه‌ها اختصاص دهد.»
لطف‌الله فروزنده، معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران دیروز در سی‌و‌دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران درباره بودجه‌۱۴۰۱ گفته بود که ما در بحث بودجه تبصره‌هایی که در بودجه سال‌۱۴۰۱ بود و تبصره‌هایی را که باید اضافه می‌شد، آماده کردیم و با همکاری کمیسیون بودجه اصلاحات انجام شد. شهردار تهران هم در جلسه دولت گام به گام پس از قرائت هر تبصره از بودجه دفاع کرد و رئیس‌جمهوری نیز بر دیده‌شدن این تبصره‌ها تأکید داشت. اما بعضی از تبصره‌ها و ردیف‌ها حذف شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید