رایزنی برای بودجه شهر از بهشت تا بهارستان
اعضای شورای شهر تهران از اعتبارات پیشبینی شده حملونقل در بودجه 1401دولت رضایت ندارند و خواستار اصلاح اساسی آن توسط نمایندگان خانه ملت هستند
ترافیک و آلودگی هوا 2معضل پایتخت هستند. مدیریت شهری و اعضای شورای شهر تهران بهترین گزینه برای حل این دو معضل را توسعه حملونقل عمومی میدانند؛ ازاینرو طی جلساتی که با مسئولان سازمان برنامهوبودجه برگزار شد، پیشنهادها و نظرات خود را در قالب تبصره ارائه دادند و از دولت خواستند در بودجه 1401توجه ویژهای به موضوع توسعه حملونقل عمومی و بهبود وضعیت کنونی شود، اما با این حال تلاشها برای بهبود منابع مالی با رایزنی نمایندگان مجلس نیز در دستور کار قرار گرفته است. چراکه رئیس شورای شهر تهران روز گذشته در جمع خبرنگاران از کاهش اعتبارات حملونقل در بودجه سال آینده دولت خبر داد و گفت: «توقع داشتیم با جلسات برگزار شده و دستور اکید رئیسجمهور و معاون اول وی، اعتبار قابلتوجهی به حملونقل اختصاص داده شود، اما رقم تعیین شده در لایحه بودجه اصلاً خوب نیست و حتی از بودجه 1400هم پایینتر است.» مهدی چمران تأکید کرد که با اعتبار اختصاصدادهشده حتی نمیتوان 50متر تونل مترو ساخت و نهایت اقدامی که میشود انجام داد، خرید 2دستگاه واگن است. او ادامه داد: «درحقیقت بودجه تعیین شده برای حملونقل یک شوخی است و انتظار داریم مدیریت شهری برای اصلاح بودجه تلاش کند؛ چراکه در غیراین صورت باید منتظر فاجعه باشیم. همچنین از رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم درخواست داریم تقاضای بحق مردم تهران را بهخوبی برآورده کنند؛ چراکه استنشاق هوای پاک از ضروریات است.» او در ادامه از ابلاغیه آزاد شدن بلندمرتبهسازی اظهار بیاطلاعی کرد و گفت: «سال 96براساس طرحی که در کمیسیون ماده 5به تصویب رسید، بلندمرتبهسازی ملغی شد و سپس این موضوع به شورایعالی معماری و شهرسازی رفت و تاکنون هم پاسخی دریافت نکردهایم. در ابلاغیه جدید هم از شورا مشورتی نخواستهاند، اما پیشنهاد ما این بود که بلندمرتبهسازی در نقاط خاص با شرایط خاص انجام شود.»
به گزارش همشهری، ناکافی بودن اعتبارات پیشبینیشده برای حملونقل در بودجه دولت دغدغه اکثر اعضای پارلمان شهری بود و ازاینرو وقت زیادی از جلسه روز گذشته صرف بررسی این موضوع شد و رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران گزارشی ارائه داد و گفت که کاهش سهم حملونقل در بودجه 1401دولت دور از انتظار بود. سیدجعفر تشکریهاشمی گفت: «در بودجه دولت برای توسعه و نوسازی شامل اتوبوس، واگن و تاکسی تعیین شده 463میلیارد تومان است که با این اعتبار میتوان 15واگن مترو و 100دستگاه اتوبوس برای کشور خرید؛ درحالیکه تهران سالانه به 1000دستگاه اتوبوس نیاز دارد و با کمبود 1000تا 1700دستگاه واگن مترو مواجه است.» او در ادامه با بیان اینکه یارانه بلیت مترو و اتوبوس از هزار میلیارد تومان به 500میلیارد تومان کاهش یافته است عنوان کرد: «مردم بهدلیل وضعیت اقتصادی توان پرداخت هزینه بیشتر بلیت را ندارند و شهرداریها نیز با مشکلات سخت در تأمین منابع روبهرو هستند و ازاینرو با کاهش این مبلغ معلوم نیست چگونه میتوانیم این کاهش هزینه را جبران کنیم.»
حذف سهم شهرداریها از جرایم راهنمایی
تشکریهاشمی به قانون حمایت از سامانههای ریلی هم اشاره و عنوان کرد: «در این قانون ردیفی پیشبینیشده بود که ۵۰درصد از هزینههای ریلی توسط دولت تأمین شود (50درصد اصل و سود متعلق به اوراق مشارکت توسط دولت پرداخت شود.) که در لایحه بودجه 1401این کمک دولت حذف شده و اصل و سود اوراق مشارکت باید توسط شهرداری پرداخت شود. همچنین سهم شهرداریها از محل اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی در قانون بودجه ۱۴۰۱ لحاظ نشده است.» بهگفته او، اختصاص مبلغ ۵۰۰میلیارد تومان برای کاهش تصادفات به تمام دستگاهها ازجمله وزارت راه و شهرسازی، اورژانس، راهنمایی و رانندگی و... پیشبینیشده است و شهرداریها در آن سهمی ندارند؛ درحالیکه حداقل 40درصد تصادفات در داخل شهرها رخ میدهد.
شهردار اصلاحات بودجه را پیگیری کند
مهدی اقراریان هم اصلاح بودجه 1401دولت را ضروری دانست و گفت: «شهردار تهران در برنامههایش عنوان کرد که در مسیر گفتوگوهای حقوقی گام برمیدارد. پس تقاضا داریم ضمن پیگیری دغدغه اعضای شورای شهر در رابطه با تبصرههای بودجه ۱۴۰۱ کشور، اعلام کند چه اقداماتی انجام شده و از دولت هم توقع داریم که به دغدغههای مطرح شده توسط نمایندگان مردم توجه کند.»
کاهش سهم شهرداری از ارزشافزوده
میثم مظفر هم در جریان بررسی موضوع کاهش سهم حملونقل در بودجه 1401دولت به کاهش سهم شهرداری از مالیات بر ارزشافزوده اشاره کرد و با بیان اینکه سهم شهرداریها از مالیات بر ارزشافزوده 4درصد پیشبینیشده که 3درصد سهم شهرداری تهران است، گفت: «براساس آییننامه اجرایی جمعیت سکونتگاههای غیررسمی واقع در حریم و خارج از حریم شهر تهران 311هزار نفر پیشبینیشده است و برابر این جمعیت باید درصدی از سهم مالیات بر ارزشافزوده توسط شهرداری به استانداری تهران پرداخت شود. متأسفانه استانداری تهران در یک آمار غیرواقعی جمعیت این سکونتگاهها را 4میلیون نفر اعلام کرده و از سازمان مدیریت و برنامهریزی استان تهران خواسته تا 30درصد از کل ارزشافزوده را از شهرداری کسر کند و در اختیار آنها قرار دهد؛ بنابراین درصورت بروز چنین وضعی شهرداری تهران با یک بحران بسیار حادی در تأمین منابع مالی مواجه خواهد شد.»