• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 28 آذر 1400
کد مطلب : 148536
+
-

پیشنهادهای روسیه به غرب

مسکو، در اقدامی غافلگیرکننده، سند دو توافق را به آمریکا و ناتو ارائه داده و در ازای مذاکره با غرب، خواسته که غربی‌ها به صورت قانونی تضمین کنند که فعالیت‌های نظامی خود در اروپای شرقی و اوکراین را قطع می‌کنند و از توسعه فعالیت‌های هسته‌ای در خارج شرق اروپا دست بر می‌دارند. این پیشنهادها، از همان لحظه انتشار با مخالفت طرف‌های مقابل مواجه شده اما واشنگتن گفته که حاضر است به جز موارد غیرقابل‌قبول که پاسخ آمریکا به آنها مشخص است، با روس‌ها مذاکره کند.

تصویر بزرگ‌تر چیست؟
تلاش خستگی‌ناپذیر ولادیمیر پوتین برای بازگرداندن روسیه به عظمت دوران شوروی، ناگزیر مسکو و واشنگتن را در مقابل هم قرار داده است. مسکو، به صورت ویژه به فعالیت‌های نظامی ناتو و گسترش این پیمان نظامی امنیتی به سمت شرق حساسیت نشان می‌دهد. رویکرد مسکو و عبور آن از خطوط قرمز ناتو و غرب در اروپا، در سال‌های اخیر تنش‌ها بین مسکو و واشنگتن را بالا برده است.

لابه‌لای خطوط
 پیشنهادهای روسیه دیپلماتیک است و توسط وزارت خارجه این کشور ارائه شده اما تحلیل‌گران غربی معتقدند هدف روسیه این است که با سرگرم کردن توجه‌ها به این ترفندهای دیپلماتیک، اهداف نظامی خود در شرق اوکراین را پیگیری کند. غربی‌ها هفته‌هاست می‌گویند که روسیه می‌خواهد از مرزهای اوکراین عبور کند اما مسکو این ادعا را رد می‌کند. 
 ناظران معتقدند روسیه با این دو پیشنهاد، عملا نیت خود برای حفظ نفوذش در شرق اروپا را بروز داده است. آنها می‌گویند که روسیه با پیشنهاد عدم حضور ناتو در کشورهایی مثل لیتوانی و استونی و اوکراین و لتونی و دریای بالتیک، می‌خواهد خودش جایگاهی که در دوران شوروی در اختیار داشت را دوباره به دست بیاورد. 

آینده چه می‌شود؟
دست‌کم این دو پیشنهاد راه به جایی نخواهد برد؛ مخالفت‌ها در اروپا، حتی از واشنگتن هم با این پیشنهادها بیشتر است. برخی تحلیلگران غربی معتقدند روسیه با ارائه این دو طرح عملا به فکر راه‌حل دیپلماتیک نبوده است که بخواهیم از موفقیت و یا شکست دیپلماتیک این دو پیشنهاد در آینده صحبت کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید