• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 27 آذر 1400
کد مطلب : 148465
+
-

شهردار تهران در بازدید از منطقه17 و در قالب پنجمین پویش«قرار خدمت» مطرح کرد

معتاد متجاهر تا 2ماه دیگر نخواهیم داشت

گزارش
معتاد متجاهر تا 2ماه دیگر نخواهیم داشت

 منطقه17 تهران اگرچه کوچک‌ترین منطقه شهر است اما به دلایل زیادی از قبیل محرومیت و توسعه‌نیافتگی مشکلات گوناگونی در ابعاد مناطق بزرگ شهر دارد. بافت فرسوده، کمبود سرانه‌هایی مانند فضای سبز و امکانات حمل‌ونقل عمومی بخشی از نیاز‌های اصلی این منطقه هستند؛ منطقه‌ای که با 4000شهید به دارالشهدای پایتخت معروف است؛ به‌گونه‌ای که به‌طور میانگین از هر 8خانه، یک‌شهید در جنگ تحمیلی تقدیم انقلاب و کشور شده است. در این بین، منطقه17 با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند که به اعتقاد خیلی‌ها برازنده‌اش نیست؛ ازجمله حضور تعداد زیادی معتاد متجاهر؛ مسئله‌ای که شهردار تهران در بازدید از این منطقه به آن اشاره کرد و گفت که تا 2ماه دیگر، تهران مشکل معتادان متجاهر نخواهد داشت و مناطق جنوبی از این منظر در اولویت هستند. به‌گزارش همشهری، پنجشنبه گذشته، پنجمین برنامه از سلسله بازدیدهای هفتگی علیرضا زاکانی از مناطق مختلف شهر تهران؛ از ساعت۵:۳۰ بامداد با زیارت امامزاده‌حسن(ع) و مزار ۵شهید گمنام مدفون در این امامزاده و همچنین مزار شهید بهروز صبوری و شهید خلبان مایلی آغاز شد. شهردار در ادامه پویش قرار خدمت از محل احداث زیرگذری که قرار است در خط راه‌آهن تهران - اهواز اجرا شود بازدید و از جزئیات این پروژه‌ها مطلع شد. قرار است در مسیر خط راه‌آهن تهران - اهواز به‌منظور تسهیل تردد و تامین دسترسی شهروندان 3 زیرگذر احداث شود. زاکانی در ادامه با همراهی غلامرضا شنگی شهردار منطقه۱۷ و حجت‌الاسلام محمدعلی فاطمی‌کیا، امام جماعت مسجد جامع سجادیه در محله بلورسازی حضور یافت. این محله به‌دلیل عبور راه‌آهن از آن به‌صورت جزیره‌ای جداافتاده درآمده است. شهردار تهران در ادامه از پروژه روگذر آیت‌الله سعیدی که به‌منظور اتصال مناطق ۱۷ و ۱۸ به یکدیگر طراحی شده است، بازدید کرد. ادای احترام به مقام شامخ شهدا با حضور در آرامگاه شهدای گمنام در پارک ابوذر برنامه بعدی شهردار تهران بود. چند نفر از اعضای خانواده شهدا نیز در این برنامه، شهردار تهران را همراهی کردند.

 زاکانی پس از اتمام بازدید میدانی خود از پروژه‌ها و بخش‌های مختلف این منطقه به دیدار نخبگان منطقه رفت. حجت‌الاسلام رضا مطلبی، امام جماعت مسجد جامع ابوذر منطقه۱۷ در این نشست گفت: شهردار تهران فردی خدوم برای انقلاب و مردم است. شهرداری که قطعا می‌تواند در تهران آنچنان خدمت کند که کوچک و بزرگ آن را ببینند و تشکر کنند. البته دیگران نیز در گذشته خدمت کردند.
مسئول قرارگاه مساجد محله محور منطقه۱۷ نیز گفت: امیدواریم شهردار تهران در 2 محور خدمت به مردم و فسادستیزی برای بازسازی اعتماد مردم موفق باشد. رهبر انقلاب همچنین تأکید دارند که مساجد تبدیل به قرارگاه شوند. مسجد باید برای جوانان جاذبه داشته باشد و حق مسجد باید ادا شود و زیرساخت‌های این نیازها فراهم شود. برای همه این فرمایشات مقام معظم رهبری طرح داریم مثلا مساجد باید درآمدزا باشند و شهرداری می‌تواند در این بخش کمک کند. حجت‌الاسلام فقیه افزود: شهرداری می‌تواند به توسعه عمرانی مساجد کمک کند. فرهنگسراها که ایجاد شد هدف ایجاد جریان موازی در مقابل مسجد بود و در جاهایی رقابت سالم تبدیل به تضاد ناسالم شد. تقاضای ما این است که مدیریت این فضاها در اختیار مساجد باشد. فضاهای فرهنگی برای تبدیل به پایگاه‌های انقلاب باید بخشی از مسجد شوند. علی‌اکبر توپچی، خادم قرآن نیز در این جلسه بیان کرد: پایه‌گذار فعالیت‌های قرآنی در شهر و کشور افرادی از منطقه۱۷ بودند. ۲۵مؤسسه فعال قرآن در منطقه داریم. در مسابقات اخیر قرآنی، افراد برتر از منطقه۱۷ هستند. این فعالیت‌ها به نوعی حساسیت و مسئولیت ما را در پشتیبانی از فعالیت‌های قرآنی در منطقه بیشتر می‌کند. فرمانده ناحیه مقاومت بسیج حبیب ابن مظاهر نیز در این نشست گفت: ما دومین منطقه کوچک از لحاظ وسعت و نخستین منطقه در تهران از نظر فشردگی بافت هستیم. سرانه‌ها در حداقل خود به سر می‌برند و این مسئله نیز نگاه جدی و ویژه را می‌طلبد. تقاضا داریم هر منطقه‌ای برای خود یک نقشه راه داشته باشد تا اولویت‌ها در منطقه اجرا شود. سرهنگ حسین کریمی بیان کرد: تکمیل باغ‌راه حضرت فاطمه(س) و ساخت سوله‌های ورزشی در منطقه می‌تواند در حل مشکلات در زمینه سرانه‌ها کمک کند. همچنین توجه به پایگاه‌محوری که در کنار مسجد‌محوری قرار دارد و توجه به ظرفیت‌های نیروهای جهادی و بسیج و استفاده از آنها در پروژه‌های عمرانی کوچک‌مقیاس، از دیگر خواسته‌های ما از شهرداری تهران است.
اصغر مایلی، خیر و کارآفرین منطقه۱۷ نیز در این نشست با بیان اینکه در ۵دوره گذشته میانگین عمر مدیریت شهرداری منطقه حداکثر ۱۷‌ماه بود، گفت: درخواست ما این است که مثلا مشوق‌هایی در راستای طبقات اضافی برای انگیزه دادن به سرمایه‌گذاران برای نوسازی بافت فرسوده درنظر بگیرید. همچنین وارد کردن خط مترو به این منطقه برای توسعه ارتباطات از دیگر خواسته‌های ماست. محسن آقاجانی از شورایاران منطقه۱۷ نیز در این نشست گفت: بافت فرسوده یکی از معضلات اساسی منطقه است و این می‌تواند فاجعه‌بار باشد. این بافت طی سال‌های گذشته از ۲۰ درصد به ۶۵درصد افزایش پیدا کرده است. به‌دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی مالکان و عدم‌صرفه اقتصادی برای سرمایه‌گذاران، این افراد رغبتی برای نوسازی ندارند. همچنین طراحی خط۸ انجام شده و اگر فقط یک ایستگاه را در این خط در کنار بزرگراه آیت‌الله سعیدی به ما اختصاص دهید می‌تواند مشکل مردم را برطرف کند.

  شهرداری باید یک نهاد انقلابی شود
 علیرضا زاکانی، شهردار تهران در نشست هم‌اندیشی با نخبگان منطقه۱۷ گفت: ما وظیفه‌ای داریم و آن این است که شهرداری باید یک نهاد رشدیافته و انقلابی شود و این با خدمت به مردم و پیگیری تحقق عدالت در شهر دنبال می‌شود. باید تلاش کنیم شهر تهران یک الگو شود و برای آن باید یک پیشرفت همه‌جانبه برای شهر داشته باشیم. شهردار تهران گفت: منطقه۱۷ مشترکاتی با سایر مناطق پایین شهر تهران دارد و آن این است که از تبعیض رنج می‌برد. در تهران برخی از مناطق بالاترند و برخی نیز دچار یک عقب‌افتادگی تاریخی هستند. از ویژگی‌های دیگر این منطقه این است که باوجود اینکه نسبت به آن بی‌دقتی و کم‌توجهی شد، خودش توانسته گوی سبقت را از دیگران برباید. او عنوان کرد: از 4هزارو۵۶۰هکتار بافت فرسوده تهران ۲۱۶هکتار مربوط به منطقه۱۷ است. بر همین اساس در مجموعه شهرسازی ایده‌ای را دنبال می‌کنیم که یک رونق‌بخشی جدی به جنوب تهران داشته باشد و منطقه۱۷ در این زمینه از اولویت‌هاست. شهردار تأکید کرد: باید مشوق‌هایی برای مناطق جنوبی داشته باشیم که سرعت  تغییر و تحول در منطقه را بالا ببرد. همچنین باید یک خلق هویتی را برای این مناطق داشته باشیم. باغ‌راه حضرت فاطمه(س) فرصت بی‌نظیری برای تهران است اما در گذشته کاری کرده بودند که یک چیز بی‌هویتی از آن ایجاد شده بود درحالی‌که باید معماری ایرانی اسلامی در آن دیده شود.
زاکانی گفت: در شهرداری 2 جلسه برای این پروژه گذاشتیم و استادان ممتاز معماری به اتفاق گفتند که طرح فعلی مناسب نیست. برای اینکه این موضوع عقب نیفتد تیم ویژه‌ای را در شهرداری برای پیگیری این مسئله تشکیل دادیم. برای سال بعد بودجه و امکانات خوبی جهت تبدیل آن به مجموعه فاخر درنظر خواهیم گرفت تا این مسئله بر خود منطقه نیز اثر بگذارد. زاکانی عنوان کرد: به ما توصیه می‌شود که وارد برخی کارهایی که شروع کرده‌ایم، نشویم. مثلا جمع‌آوری معتادان متجاهر. اما به آنها گفتم اینها انسانند و باید نوکری آنها را کنیم و ما نسبت به آنها وظیفه داریم. در همین رابطه همه دستگاه‌ها پای کار آمدند و مصوب شد شهرداری محور کار باشد و تا 2 ماه آینده تهران از این مشکلات نخواهد داشت. همچنین 4هزار کودک خیابانی داریم. حضرت آقا می‌فرمایند تنم می‌لرزد وقتی دختر نوجوانی شیشه ماشین را پاک می‌کند. او بیان کرد: در جلسه‌ای مطرح کردیم که باید صورت جدیدی در حوزه کودکان زباله‌گرد و خیابانی داشته باشیم تا کسی نتواند کودک ۱۲ساله را استثمار کند. همه امید ما در موضوعات‌ مطرح شده به همت ، فکر ، بازو و اندیشه شما عزیزان است و مطمئن هستیم که شهدا مسیر را برای ما باز می‌کنند. زاکانی پس از جلسه با نخبگان و دیدار با خانواده شهید ارشد محمودی از شهدای منطقه۱۷ به جلسه شورای معاونان رفت تا در آن موضوعات و مشکلات احصا شده حوزه‌های مختلف درباره منطقه۱۷ بررسی و مصوبات آن استخراج شوند.

با تلاش آقای رئیسی آینده روشن است
 شهردار تهران در آخرین برنامه پویش قرار خدمت در منطقه۱۷ در مسجد ابوذر حاضر شد و طی سخنانی گفت: این محفل و مکان مقدس یادآور جنایات منافقین و ترور نافرجام رهبر عزیزتر از جانمان است و ما را به حال و هوای دهه۶۰ می‌برد.
زاکانی افزود: ما نسبت به شهدا مسئولیت خطیری داریم و باید یاد آنها را زنده نگه داریم و شرایط زمانه را با آنها تفسیر کنیم و توجه کنیم که آنها الگو و اسوه هستند و راه آنها را دنبال کنیم. به سالگرد شهید حاج قاسم سلیمانی نزدیک می‌شویم، باید توجه کنیم که در مراسم حاج قاسم چطور ملت ایران پس از ۴دهه اینگونه درخشید و عظمت خود را به نمایش گذاشت. این مسئله نشان می‌دهد که هر که خوبی کند و به مردم خدمت کند و تبعیت از رهبری داشته باشد موفق است.
شهردار تهران اضافه کرد: شرایط امروز کشور به‌ویژه برای طبقات محروم جامعه و مناطقی مانند ۱۷ سخت است. اما می‌توانم عرض کنم این چند ماهی را که آقای رئیسی سکاندار اجرایی کشور شدند و با تلاش و کوششی که انجام می‌دهند، حتما آینده بسیار خوبی در برابر ما وجود دارد و این مشکلات به لطف خدا کم خواهد شد. امروز اگر سختی می‌بینید ناشی از آوار بزرگی است که بی‌تدبیری در کشور به‌وجود آورده است. بر همین اساس است که آقای رئیسی در دولت می‌گوید که در کشور در حال پرداخت قبوض صادر شده قبلی هستیم.
او عنوان کرد: اداره کردن کشور اصولی دارد و آن کسی که استخر خانه خود را با انرژی ارزان گرم می‌کند باید هزینه‌های آن را بپردازد تا بتوان به مناطقی مانند ۱۷ رسیدگی کرد. اعلام می‌کنم که آینده بسیار درخشان است و ما به‌عنوان عضو کوچکی از خانواده انقلاب و نوکر شما مردم، امیدواریم تهران را از تبعیض رها کنیم و فاصله شمال و جنوب را کاهش و سرانه‌های محلات جنوب را افزایش دهیم. نمی‌شود که یک منطقه سرانه فضای سبز بالای ۱۰۰متر و دیگری 2.5 متر داشته باشد.
او گفت: جلساتی با نخبگان و دیدارهایی از منطقه داشتیم. تسهیلات در ساخت‌وساز در منطقه و توجه به باغ‌راه حضرت فاطمه(س) و فضای سبز منطقه از موضوعات مطرح شده در جلسه با معاونان بود. در این منطقه چند محله امکانات فضای سبز ندارند و تصمیم بر این شد که ۸ مجموعه پارک درنظر گرفته شود و قرار است زمین‌های مورد نظر تملک و اعتبار آن از محل ماده۷ تامین شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید